به گفته حماس، چین در حال برنامه‌ریزی یک «حمله مشابه» به تایوان است

خالد مشعل، یکی از رهبران حماس در خارج از کشور، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی مدعی شد که حمله خونین حماس در دانشکده‌های نظامی روسیه تدریس خواهد شد و چین نیز در حال برنامه‌ریزی برای «حمله مشابه» است.

خالد مشعل در مصاحبه خود با کانال الصدا البلاد مصر در ۲۶ اکتبر از حملات حماس در ۷ اکتبر که مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار دادند، تمجید کرد.

مشعل گفت: روس‌ها به ما گفتند که عملیات ما در ۷ اکتبر در دانشکده‌های نظامی آموزش داده خواهد شد.

خالد مشعل افزود: آنها از حمله ما منتفع شدند زیرا توجه آمریکا را از جنگ در اوکراین منحرف کرد.

در روزی که مشعل این بیانیه را داد، روسیه رسماً از هیئت حماس در مسکو استقبال کرد.

خالد مشعل سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: اعراب به همه دنیا درس می‌دهند.

رهبر حماس همچنین مدعی شد که چین قصد دارد "حمله‌ای مشابه" را به جزیره تایوان انجام دهد که حماس علیه اسرائیل انجام داد.

دولت چین تایوان را که بیش از ۲۳ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، بخشی از قلمرو خود می‌داند و اعلام می‌کند که در صورت لزوم روزی آن را با زور دوباره متحد خواهد کرد. در سال‌های اخیر، پکن تهدیدات نظامی و فشار سیاسی و اقتصادی خود را بر این جزیره خودمختار افزایش داده است.

در آوریل گذشته، چین تمرین نظامی شبیه‌سازی محاصره جزیره را پس از دیدار رئیس جمهور تایوان و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا انجام داد.

مشعل، یکی از بنیانگذاران حماس، در حال حاضر در قطر زندگی می‌کند. مشعل که از زمان تأسیس حماس عضو دفتر سیاسی آن بوده است، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ نیز به عنوان رئیس این سازمان فعالیت می‌کرد.

حماس صبح روز هفتم اکتبر حمله غیرمنتظره و همه جانبه‌ای را به خاک اسرائیل آغاز کرد. در حالی که هزاران موشک از نوار غزه پرتاب شد، شبه نظامیان حماس از نقاط مختلف به اسرائیل نفوذ کردند و بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشتند که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی بودند.

به گفته وزارت بهداشت حماس، در جریان بمباران‌های اسرائیل پس از این حملات، حداقل ۸۰۰۵ فلسطینی از جمله ۳۳۲۴ کودک در نوار غزه کشته شدند.