بیستمین نشست مذاکرات آستانه آغاز شد

ترکیه، روسیه و ایران که بازیگران اصلی بن‌بست بحران سوریه محسوب می‌شوند، بار دیگر با ادعای «راه‌حل» در مذاکرات آستانه گرد هم آمدند.

این سه کشور در آستانه، پایتخت قزاقستان دیدار کردند. این نشست‌ها از آغاز بحران سوریه بدین سو برای بیستمین بار برگزار می‌شود. همه مذاکرات صورت گرفته تاکنون ناموفق بوده است.

دولت اشغالگر ترکیه یکی از بازیگران اصلی تعمیق بحران، اولین دیدار خود را در آستانه با هیئت ایرانی برگزار کرد.

در حالی که گیر او. پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل متحد (سازمان ملل) در امور سوریه در مذاکرات شرکت داشت، اردن، عراق و لبنان نیز هیأت‌هایی را به عنوان ناظر اعزام کردند.

در این دیدارهای دو روزه، تغییر وضعیت منطقه‌ای با محوریت سوریه و تحولات میدانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ایجاد شرایط برای بازگشت آوارگان سوری نیز در دستور کار قرار دارد.

پیش بینی می‌شود در مذاکرات، به ویژه معاونان وزیران امور خارجه ترکیه، روسیه و ایران و سوریه در مورد "نقشه راه" برای "عادی‌سازی" روابط سوریه و ترکیه، نشست مشورتی چهارجانبه برگزار شود.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که با هیأت‌ها دیدار کرد، گفت: ما در حال حاضر به عادی‌سازی روابط بین دمشق و آنکارا مشغول هستیم. این یک روند بسیار مهم است. مشکلات زیادی در ۱۲ سال گذشته انباشته شده است. وزیران خارجه در ۱۰ می در مسکو گرد هم آمده و دیدار کردند. اکنون ما روی "نقشه راه" این روند کار می‌کنیم.

این مذاکرات اخیر همزمان با شکستن انزوای دمشق در جهان عرب از آغاز جنگ بدین سو و الحاق سوریه به اتحادیه عرب بود.

به همین ترتیب، ایران وارد روند نزدیک شدن به رقیب منطقه‌ای خود، عربستان سعودی شده است. هر دو کشور متقابل اعلام کردند که سفارت‌های خود را افتتاح کرده‌اند.

دولت ترکیه همچنان منطقه وسیعی را در امتداد مرز در شمال و شرق سوریه اشغال کرده است. یک رژیم تروریستی کامل در این مناطق اشغالی ایجاد شده است.

هنوز مشخص نشده است که در شرایطی که دولت ترکیه به اشغال و حمایت از گروه های مزدور ادامه دهد، چه نوع مذاکره‌ای با دمشق انجام خواهد شد.