در آستانه سالیاد قیام، دولت ایران با دستگیری و ارعاب در تلاش است تا مردم را سرکوب نماید

با نزدیک‌شدن به سالیاد قیام "زن،زندگی،آزادی" فشار نهادهای امنیتی بر فعالین و خانواده‌های جان‌باختگان افزایش یافته و در دو هفته حدود ۴۰ فعال مدنی در روژهلات کوردستان بازداشت شده‌اند.

مدتی است با نزدیک شدن به اولین سالیاد قیام "زن،زندگی،آزادی" نیروهای امنیتی ایران یک موج از دستگیری گسترده را در شهرهای روژهلات کوردستان و ایران آغاز کرده‌اند و روزانه چندین شهروند و فعال مدنی بدون ارائه حکم بازداشت به آنان دستگیر می‌شوند.

طبق اخبار شبکه حقوق بشر کوردستان تنها در دو هفته اخیر حداقل ۴۰ شهروند کورد در روژهلات کوردستان توسط نیروهای امنیتی دولت ایران دستگیر شده‌اند.

طبق گزارش این منبع این افراد در شهرهای تهران، سنه، مهاباد، سقز، کامیاران، جوانرود، پیرانشهر و اشنویه دستگیر گردیده‌اند.

از طرف دیگر با فشار و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان قیام "زن،زندگی،آزادی" تاکنون تعدادی از اعضای آنان دستگیر شده‌اند و تعدادی از آنها با تعهد کتبی مبنی بر عدم شرکت در مراسم یادبود قیام، آزاد گردیده‌اند.

در آخرین نمونه روز ۲۲ اوت جاری؛ عبدالله ابوبکری پدر زانیار ابوبکری، یکی از جان‌باختگان قیام "زن،زندگی،آزادی" پس از فراخوان به اطلاعات مهاباد، برای چند ساعت بازداشت شد و از طرف بازجویان اطلاعات تهدید شده که به‌هیچ‌وجه در مراسم سالیاد قیام شرکت نکند و پس از دادن تعهد کتبی آزاد شده است.

هدف حکومت ایران از این تهدید و فشارها بر فعالین و زنان و مردم معترض ایران؛ استمرار حاکمیت کنونی است و این درحالی است که انتظار می‌رود در هنگام اولین سالیاد این قیام؛ شاهد ازسرگیری نارضایتی و اعتراضات خیابانی در ایران باشیم.

درباره موج جدید بازداشت‌ها در ایران و روژهلات کوردستان؛ مجلس حزب حیات آزاد کوردستان-پژاک در تحلیل سیاسی خود گفته بود: "موج تازه دستگیری‌های سیستماتیک دولت ایران برای جلوگیری از آغاز مجدد قیام در آستانه سالیاد قیام "زن،زندگی،آزادی" بیش از پیش موجب تنفر مردم از حکومت خواهد شد."

نیز تاکید کرده بود: "موج دستگیری و اقدامات دولت ایران برای تخریب محیط زیست و سرکوب جامعه، حاکی از ترس و بیچارگی حکومت در برابر خلق کورد است. اتحاد خلقمان و ادامه همیاری و هم‌سویی نیروهای اجتماعی و سیاسی، موجب خنثی‌سازی قدرت سرکوب حکومت خواهد شد."