فشار دولت ایران در حال افزایش است

سالگرد قیام «ژن، ژیان، ئازادی» در ایران نزدیک است. نیروهای دولتی بر تقویت و فشار نظامی خود افزودند.

با نزدیک شدن به سالگرد قیام «ژن، ژیان، ئازادی» که پس از به قتل رسیدن ژینا امینی در ایران آغاز شد، فشارهای حکومتی در حال افزایش است. دستگیری‌ها و حملات علیه مخالفان به ویژه فعالان زن در کشور آغاز گردید. در حالی که خانواده‌های جان‌باختگان این قیام را تهدید به عدم برگزاری مراسم می‌کنند، برخی از اعضای خانواده نیز دستگیر می‌شوند.

در برابر فشار نیروهای دولتی ایران، مقاومت زنان همچنان ادامه دارد. زنان با حجاب اجباری مخالفند. از سوی دیگر، معلوم شد که دولت ایران نیروهای نظامی خود را در شهرهای شمال کشور مستقر کرده است.

دفتر دیده‌بان حقوق بشر بیروت در خصوص مقاومت و به ویژه فشارهای روزافزون دولت ایران در روزهای اخیر بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه ضمن محکومیت فشارهای ایران از جامعه جهانی خواسته شده تا ظلم علیه زنان و مردم را در دستور کار قرار داده و موضع‌گیری کنند.

« سعی می‌شود جلوی انجام اقدامات دسته‌جمعی گرفته شود»

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر روابط ایران این سازمان، در خصوص دستگیری ۱۶ فعال زن در گیلان در ۱۶ اوت گفت: هدف از این موج دستگیری، سرکوب کردن اعتراضات توده‌ای به نقض مداوم حقوق است. وی در ادامه سخنانش افزود: مقامات اطلاعاتی و قضات ایران خارج از قوانین بین‌المللی در دادگاه‌ها عمل می‌کنند و فعالان را به اتهامات بی‌اساس متهم می‌کنند. تارا سپهری فر با اشاره به اینکه فشار بر بهائیان در کشور نیز افزایش یافته است، تاکید کرد که خانواده‌ها در معرض فشار هستند.

ایران نیز به فشارهای خود در روژهلات کوردستان ادامه می‌دهد. در دو هفته گذشته دست‌کم ۳۰ فعال بازداشت شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها و فعالان تهدید شده‌اند که در تظاهرات و اقدامات شرکت نکنند.