هزاران نفر برای ایجاد «کریدور» در قره‌باغ علیا تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم قره‌باغ علیا برای افتتاح کریدور لاچین که تنها راه رسیدن به ارمنستان است، تجمع کردند.

کریدور لاچین، تنها جاده بین قره‌باغ علیا و ارمنستان، در هفته جاری توسط آذربایجان بسته شد.

هزاران نفر از مردم در میدان اصلی استپاناکرت، پایتخت قره‌باغ علیا تجمع کردند و خواستار باز شدن کریدور (راهرو) شدند. ارمنستان اعلام می‌کند که بستن این کریدور می‌تواند باعث یک بحران انسانی جدی در قره‌باغ علیا شود.

آذربایجان فشارهای خود را بر منطقه افزایش داد و حمل و نقل را در کریدور لاچین در ۱۱ جولای متوقف کرد.

آذربایجان همچنین مدعی شد که این اقدام و تدبیر را به دلیل "تلاش‌های متعدد قاچاق" با خودروهای متعلق به شاخه ارمنی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) از ایست بازرسی‌ها انجام داده است.

مرزبانان سازمان غیردولتی را متهم کردند که اقدامی برای جلوگیری از چنین "اعمال غیرقانونی" انجام نداده است، به ویژه ادعا کردند که در بازرسی از این وسایل نقلیه بین ۱ تا ۵ ژوئیه ده‌ها تلفن همراه و صدها پاکت سیگار را کشف و ضبط کردند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این اتهام را رد کرد و گفت: هیچ گونه اموال غیرمجاز در یکی از خودروهای آن کشف نشده است.

این سازمان مستقر در ژنو افزود که "آنها برای چهار راننده‌ای که بدون اطلاع سازمان برای انتقال موقت کالاهای تجاری با خودروهای شخصی خود که دارای نشان صلیب سرخ است متاسفند." در بیانیه همچنین آمده؛ "این افراد عضو ICRC نیستند و بایستی فورا از کار برکنار شوند."

تنش‌ها در اطراف راهرو لاچین از دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافته است. ایروان آذربایجان را متهم به ایجاد عمدی یک بحران انسانی از طریق مسدود کردن منابع به قره‌باغ علیا و مسدود کردن کریدور می‌کند. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به این موضوع واکنش نشان داد که باکو می‌خواهد "پاکسازی قومی" را در منطقه انجام دهد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خواستار رفع فوری محاصره و مسدودسازی این کریدور شدند.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه مقامات ارمنستان و آذربایجان بار دیگر برای تعیین مرز بین دو کشور مذاکره مستقیم کردند. هر دو طرف متقابل متهم به نقض آتش‌بس هستند. درگیری‌ها در مناطق مرزی همچنان ادامه دارد.

این دو جمهوری شوروی سابق در قفقاز در سال ۲۰۲۰ درگیر یک جنگ کوتاه مدت برای کنترل قره‌باغ علیا شدند. آذربایجان که از حمایت مستقیم دولت ترکیه برخوردار بود در این جنگ مناطق زیادی را اشغال کرد. اگرچه با میانجیگری روسیه بین طرفین آتش‌بس حاصل شد، اما درگیری‌ها اغلب در خط مرزی رخ می‌دهد.

منطقه کوهستانی که عمدتا ارمنی‌نشین هستند، پس از فروپاشی شوروی از آذربایجان جدا شد. در جنگ اول در اوایل دهه ۱۹۹۰، ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و منجر به پیروزی ارمنستان شد.

در جنگ پاییز ۲۰۲۰، ۶۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و آذربایجان مناطق زیادی را اشغال کرد.