خلیل: حل مسئله‌ی فلسطین و اسرائیل در دستان رهبر عبدالله اوجالان است

آلدار خلیل ضمن توجه به نقش جنایتکارانه‌ی دولت-ملت، به نقش پلید و نفرت‌انگیز اردوغان در رابطه با ریخته‌شدن خون این دو خلق نیز اشاره نمود. راه حل مسئله فلسطین و اسرائیل را نیز در فلسفه و افکار رهبر آپو می‌داند.

آلدار خلیل عضو هیئت رهبری حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) درباره اخبار روز جهان از جمله جنگ اسرائیل و فلسطین و سیاستی که امروزه در خاورمیانه دنبال می‌شود، ارزیابی‌های زیر را ارائه داد.

آلدار خلیل اظهار داشت که تا سال ۱۹۴۸ پیروان سه دین آسمانی در فلسطین-اسرائیل در کنار هم زندگی می‌کردند و با تاسیس دولت اسرائیل جنگ به اوجش رسید.

خلق‌هایی که هزاران سال در این سرزمین بودند؛ خلق فلسطین و اعراب مسلمان و مسیحی به خارج این پروژه پرتاب شدند و بدین شیوه این جنگ تاریخی دوباره به‌راه افتاد. به نقطه برخورد مسلمان و یهودی و عرب- عبری و فلسطین-اسرائیل مبدل شد. باید فورا این مسئله حل‌وفصل شود، اما متاسفانه از سال ۱۹۴۸ همواره گسترش یافته است.

این مسئله طبق بدیل رهبر آپو حل‌وفصل می‌شود

آلدار خلیل به سیستم "خلق دموکراتیک" پرداخت و گفت: رهبر آپو سیستم خلق دموکراتیک مبتنی بر حفظ محیط زیست و آزادی زن را به‌عنوان بدیل سیستم "دولت-ملت" ارائه کرده است.

انقلاب کوردستان دهها سال برای همین هدف مبارزه کرد، اما بعدها دانستند که این راه حل نیست و عامل اصلی ستمگری و اشغالگری بر خلق کورد همین سیستم دولت-ملت است. به‌دلیل اصرار دولت اسرائیل بر رویکرد و سیاست خود و نیز عدم توانایی خلق و جنبش فلسطین در ارائه یک سیستم پیشرفته‌ی مدیریتی، این نزاع روز به روز شدیدتر شده است. پس از گذشت ۷۵ سال شعله‌های آتش این جنگ هرچه بیشتر می‌شود.

اردوغان از رنج‌های خلق فلسطین سوءاستفاده می‌کند

آلدار خلیل اشاره کرد که جنبش حماس روابط عمیقی با اردوغان دارد و اردوغان نیز از رنج‌های خلق فلسطین سوءاستفاده می‌کند.

اردوغان وقتی که دید نتانیاهو مسائل را حل نمی‌کند و جنگ را تشدید می‌نماید، با به‌کارگیری ستم ملی بر خلق فلسطین و سوءاستفاده از این موضوع، به حماس اجازه داد تا دست به حملات اخیرش به اسرائیل بزند. حالا وضعیت بسیار پیچیده‌ای به‌وجود آمده، اردوغان منتظر است تا آمریکا و سایر قدرت‌ها به داد و ستد تجاری خود با وی بازگردند و ترکیه نیز موقعیت سابق خود را به‌دست آورد.

پیروی‌کردن از سیستم فعلی، مسئله خلق فلسطین را حل نمی‌کند

عضو هیئت رهبری پ‌ی‌د؛ آلدار خلیل در پایان راه حل مسئله فلسطین را در ایده‌ها و سیستم بدیل رهبر آپو دانست.

وی اظهار داشت که این بدیل بر حفظ آزادی زن و محیط زیست و دموکراسی و زندگی مسالمت‌آمیز بنا شده است. پیروی کردن سیستم فعلی معضلات خلق فلسطین را حل‌وفصل نمی کند. به‌علاوه سبب می‌شود تا ستمگرانی مانند اردوغان، مسئله ستم بر خلق فلسطین را قربانی منافع خود کنند.