ک‌ج ک: دولت اشغالگر ترکیه درصدد تداوم اشغالگری‌هایش در عراق و سوریه است

کمیه روابط خارجی ک‌ج‌ک: دولت ترکیه هم در عراق و هم در سوریه حق استقلال هر دو کشور را نقض کرده و درصدد تداوم اشغالگری‌هایش در عراق و سوریه است.

کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان-ک‌ج‌ک درباره وقایع کرکوک و دیرالزور اعلامیه‌ای منتشر کرد.

کنفدرالیسم جوامع کوردستان-ک‌ج‌ک می‌گوید: "پس از حملات داعش؛ عراق و سوریه با بی‌ثباتی بزرگی روبرو شدند و تاکنون نیز به امنیت کامل دست نیافته‌اند. حالا نیز کرکوک و دیرالزور به یک آشوب و جنگ تازه کشانده می‌شوند.

معلوم است که اغتشاشات کرکوک و دیرالزور طبیعی نیست و مستقیما با سفر هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در ۲۲ تا ۲۴ اوت به بغداد و هولیر مرتبط است. اظهارات اردوغان و هاکان فیدان در هر دو عرصه؛ مقاصد و انتظارات دولت ترکیه را نشان داد."

در ادامه بیانیه کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان-ک‌ج‌ک آمده است:

"هاکان فیدان ادعا کرد آشوبی که در کرکوک روی داده و در پی آن ۴ نفر کشته شدند؛ زیر سر پ‌ک‌ک بوده است. نیز اردوغان وقتی از روسیه بازگشت، درباره جنگ و ناآرامی‌های دیرالزور اعلام کرد که یک اتفاق خیلی خوب و مناسب است و بدین شیوه حمایت خود از تبهکارانی که این جنگ را آغاز کرده بودند، نشان داد.

دولت ترکیه حق استقلال هر دو کشور عراق و سوریه را نقض کرده و در هر دو کشور درحال اشغالگری بیشتر است؛ و مشابه اشغال قبرس در سال ۱۹۷۴ درصدد تداوم اعمال و اشغالگریهایش است. هاکان فیدان زمانی‌که رئیس سازمان میت بود، قتل و کشتار جمعی و همه اشکال کثیف و جنایتکارانه را به‌کار می‌بست. و حالا این رفتارهای کثیفش را با نام وزیر خارجه و تحت عنوان دیپلماسی ادامه می‌دهد.

جبهه ترکمانی و پ‌دک مستقیما با میت همکاری می‌کنند

در کرکوک کوردها، اعراب، ترکمان‌ها و آشوریان و سریانی و ارمنی‌ها صدها سال باهم زندگی می‌کنند. اردوغان و فیدان از این شهر به‌عنوان "سرزمین ترکمان و شهر ترکمانی" یاد می‌کنند و برای اینکه اهداف اشغالگرانه و استعماری خود را مخفی کنند؛ پ‌دک و خانواده بارزانی را به‌کار می‌گیرند. در این چندسال اخیر می‌خواهند کرکوک را به مرکز جاسوسی میت تبدیل کنند و به اشغالگری و ماندنشان در باشور کوردستان مشروعیت بدهند. ترکیه از دیرباز محل زندگی چندین ملیت و جامعه و دین و مذهب متفاوت بوده است و حالا با اقدامات ترکیه دارد به یک مرکز جنگ و آشوب مبدل می‌شود.

جبهه ترکمانی و مسئولین پ‌دک مستقیما با میت همکاری می‌کنند و تلاش دارند تا به دیکتاتوری اردوغان شرعیت بدهند. دولت ترکیه در کشور عراق و در حکومت بغداد بی‌ارزش است.

ترکیه از راه تعدادی شخصیت ترکمان که آنها را تبهکار مزدور خود ساخته، نیز با حمایت خانواده بارزانی درصدد فشار بر حکومت بغداد است. کرکوک یک شهر ثروتمند و خاص است و از لحاظ تاریخ و غنای فرهنگی و اجتماعی و همه‌رنگی دارای قدمت حیات است. لذا نباید اجازه داد دولت فاشیست ترکیه و متحدینش چنین شهری را به میدان مزدوری و ابزار تحکم خود تبدیل کنند. باید خلق‌های ساکن در کرکوک در برابر هر نوع مداخله خارجی و علیه سیاست اشغالگرانه که درصدد جنگ‌افروزی مابین خلقهای منطقه هستند، موضع بگیرند و پایه‌های زندگی مشترک و اداره مستقل خود را تقویت نمایند و کرکوک را به قلعه صلح و برادری و دموکراسی و آزادی مبدل کنند و خود را هماهنگ و متحد سازند.

تقسیم کرکوک بر اساس خاک و زادگاه و محله و باورهای دینی و ملی و میزان جمعیت یک فریبکاری برای درآمد ناشی از نفت آن است و این کرکوک و عراق را با بحران روبرو می‌سازد.

خلق و ملیت‌های مختلف، ادیان و مذاهب متفاوت، زنان و جوانان کرکوک توانایی یک زندگی مشترک را باهم دارند و می‌توانند در صلح و صفا شهرشان را به‌دست خود اداره کنند.

آنهایی هم که خواهان آشتی و ثبات برای کرکوک‌اند تنها کاری که می‌توانند بکنند این است که علیه اشغالگری دولت ترکیه در عراق بایستند. باید ۹۰ پایگاه کنونی دولت ترکیه در خاک عراق برچیده شوند. ترکیه هولیر را به حیات پشتی خودش تبدیل کرده و باید یک موضع جدی علیه سلطه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی ترکیه در باشور کوردستان نشان داده شود. پس از اتمام اشغالگری دیکتاتوری اردوغان و ترکیه در عراق و کرکوک، آنگاه ثبات و امنیت در عراق، کرکوک، سوریه، لیبی و تمام خاورمیانه ایجاد می‌شود."