کلاس‌های درس در سیستان و بلوچستان بی معلم مانده‌اند

با گذشت حدود دو ماه از سال تحصیلی، هنوز بسیاری از کلاس‌های درس در مدارس استان سیستان و بلوچستان بدون معلم هستند.

با گذشت حدود دو ماه از سال تحصیلی، اما هنوز در بسیاری از کلاس‌های درس در استان سیستان و بلوچستان سال تحصیلی آغاز نشده و دانش آموزان بدون داشتن معلم روزهای خود را سپری می‌کنند و هر روز بیشتر از درسهایشان عقب می‌مانند.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس ایران از عدم وجود معلم در بسیاری از مدارس مناطق سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «کلاس‌های درس در سیستان و بلوچستان هنوز معلم ندارند.»

وی خواستار تامین معلم برای مناطق محروم به ویژه کلاس‌های درس در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان شد.

دهمرده با تذکر شفاهی در جلسه علنی نوبت دوم مجلس گفت: «کلاس‌های درس در مناطق محروم معلم ندارند. کلاس‌های ما در استان سیستان و بلوچستان بدون معلم مانده است. سال‌های گذشته ما از طریق معلمان خرید خدمات و ده‌ها قرارداد دیگر معلم را تامین می‌کردیم که اکنون جلوی آن گرفته شده است.»

وی همچنین به گسترش هرچه بیشتر فاصله طبقاتی در این زمینه اشاره کرده و خواستار مقابله با این وضعیت شد.

پیشتر نیز نماینده مردم چابهار در مجلس ایران گفته بود که در استان سیستان و بلوچستان، کمبود ۱۵ هزار معلم وجود دارد.

بر اساس گزارش‌هایی که توسط کمپین فعالین بلوچ منتشر شده است، برخی مدارس مانند مدارس برخی روستاها به طور کلی از وجود معلم محروم بوده و دانش‌آموزان روزهای خود را بدون داشتن معلم سپری می‌کنند.

آمار بالای ترک تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و همچنین تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این استان وضعیت بحرانی را برای آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است. در سال جاری علاوه بر مشکلات بسیاری که در گذشته وجود داشت کمبود معلم بسیار بر مدارس و دانش آموزان این استان تاثیر گذاشته و بسیاری از کلاس‌های درس به ویژه در مناطق روستایی بدون معلم مانده‌اند. این امر سبب می‌شود تا تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل و همچنین تعداد دانش آموزانی که هر ساله ترک تحصیل می‌کنند، افزایش بیشتری بیابد.

ناتوانی دانش آموزان در به پایان رساندن تحصیلات و همچنین کسب مدارج عالی و تحصیلات دانشگاهی سبب می‌شود تا محرومیت و فقر روز به روز بیشتر بر استان سیستان و بلوچستان تحمیل شود و این امر در راستای سیاست و نگاه ویژه حکومت به این استان می‌باشد.

علی رغم تلاش‌ها و هشدارهای هر روزه فعالین این حوزه، اما حکومت هیچ تلاشی در راستای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان ننموده و این وضعیت هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود.  این برخورد ویژه و عدم رسیدگی به وضعیت آموزشی کودکان بلوچ، در حقیقت انتقام‌گیری حکومت از این کودکان می‌باشد.