کمیسیون انتخابات عراق طرح و نقشه‌ی دولت ترکیه را در کرکوک خنثی کرد

دولت ترکیه در تلاش است تا بعثی‌ها را به عرصه‌ی سیاسی عراق بازگرداند، اما کمیسیون مستقل انتخابات عراق، هر آن‌چه که آنکارا رشته بود را پنبه کرد.

در چارچوب متحد کردن جبهه‌ی سنی، بعثی‌ها‌ و حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک)، دولت ترکیه که در صدد است جبهه‌ای را در سیاست عراق تشکیل دهد و در این چارچوب نیز چندین شخصیت بعثی و نزدیک به آنکارا را سازمان داده بود که در انتخابات آینده‌ی شورای استان‌های عراق شرکت نمایند.

در چارچوب این پروژه، دولت ترکیه در کرکوک از اورهان عبدالرحمان به عنوان رییس لیست جبهه‌ی ترکمنی حمایت می‌کرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات عراق در حرکتی کم سابقه تصمیم گرفت تعدادی از افرادی را که دولت ترکیه از آن‌ها حمایت می‌کند را به اتهام بعثی بودن رد صلاحیت نماید.

یکی از این افراد که به اتهام ارتباط با بعث رد صلاحیت شده است، اورهان عبدالرحمان بوده که رییس لیست جبهه‌ی ترکمنی است وی همچنین عضو سابق حزب بعث و عضو کنونی سازمان استخباراتی ترکیه (میت) است.

این حرکت کمیسیون مستقل انتخابات عراق در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته از محمد حلبوسی، خمیس خنجر، جبهه‌ی ترکمن، حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک)، جماعت عدالت کوردستان و اتحاد اسلامی کوردستان را به آنکارا دعوت و با آن‌ها نشستی برگزار کردە بود.