نشست‌های سلطان عمان در تهران

هیسم بن طارق سلطان عمان که مابین کشورهای غربی و ایران میانجی‌گری می‌کند؛ از تهران دیدن کرد.

سلطان عمان که مابین کشورهای غربی و ایران در موضوعات کلیدی به‌ویژه پرونده هسته‌ای میانجی‌گری می‌کند، روز یکشنبه وارد تهران شد. این بازدید دو روز به طول خواهد انجامید.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ایران؛ هیشم بن طارق در تهران با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران برای تقویت "صنعت-تجارت"، "امور دفاعی و امنیتی"، "روابط دریایی و مالی-اقتصادی" و روابط دوجانبه و موارد دیگر برای توسعه‌ی دو کشور به بحث و گفتگو پرداخت.

در این بیانیه آمده است: تهران و مسقط در موضوع همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و ثبات امنیت، صلح و رفاه خلق‌های منطقه؛ دیدگاه‌های مشترکی دارند.

خبرگزاری رسمی ONA گزارش داد که دو رئیس‌جمهور، توافقنامه‌ها و پروتکل‌هایی را برای تشویق سرمایه‌گذاری امضا کردند.

رئیسی نیز یک سال پیش به مسقط سفر کرد و چندین قرارداد تجاری بین دو کشور امضا شد.

سفر سلطان عمان در دوره جدیدی از روابط منطقه‌ای انجام می‌شود. دو رقیب اصلی منطقه‌ای، عربستان سعودی و ایران، در ماه مارس تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را که از سال ۲۰۱۶ قطع شده بود،از سر بگیرند.

عمان برخلاف اکثر کشورهای همسایه از دیرباز روابط خوبی با ایران داشته و به طور مرتب نقش میانجی بین تهران و خاورمیانه و کشورهای غربی را ایفا می‌کند. همچنین عمان مذاکرات ایران و آمریکا را تسهیل کرد.

هیسم بن طارق پیش از ایران از مصر دیدن کرد و با عبدالفتاح سیسی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. تهران نیز می‌خواهد روابط خود با قاهره را از سر بگیرد.