صالح مسلم: ترکیه، سوریه و مزدورین مسلح درصدد تشکیل یک نیروی مشترک علیه ما هستند

صالح مسلم رئیس مشترک پ.ی.د اعلام کرد؛ رژیم دمشق و حکومت ترکیه درصدد تشکیل یک نیروی مشترک علیه خودمدیریتی روژآوایند.

صالح مسلم رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) گفت؛ حکومت دمشق هیچ شرط مشخص و خاصی برای عقب نشینی نیروهای ترکیه از مناطق اشغالی قرار نداده و افزود؛ حکومت ترکیه در این زمینه پایبند تعهداتش نخواهد بود.

صالح مسلم رئیس مشترک پ.ی.د درباره گفتگوهای مابین آنکارا، دمشق، تهران و مسکو، شرط های دمشق برای آنکارا، اهداف آنها و راه حل اصلی این مسائل با آژانس خبری فرات (ANF) گفتگو کرد.

 

مسلم اعلام کرد: باید خلق کورد در برابر نشست چهار جانبه روسیه، ایران، ترکیه و دمشق هوشیار باشند و افزود: دولت سوریه دشمن کوردهاست. ترکیه دشمن استراتژیک خلق کورد است، موضع دولت ایران درباره مسئله کورد از دیربار روشن بوده است. روسیه درصدد است همه اینها را در راستای منافع خودش هماهنگ کند. برای شکست دادن کوردها در سوریه جمع می شوند. همه مسئلەیشان مسئله کورد است. اینجا هدفشان به سقوط کشاندن این خودمدیریتی است که از حقوق همه خلقهای منطقه دفاع می کند و اتحاد درست کرده است و دارای پروژەهای زیادی است. اگر روسیه واقعاً خواهان حل مشکلات است، ما از سال ٢٠١٢ با آنها روابط دیپلماتیک داریم. می توانست با رژیم سوریه این مسئله را حل کند اما متاسفانه تاکنون این کار را نکرده است. به شیوەای عملی برخورد می کند و می گوید "من چگونه می توانم از اینها سودمند شوم؟" به جای حل کردن مشکلات، می خواهند آنها را بزرگتر کنند. امیدواریم از این اشتباه خود دست بردارند.

تشکیل یک نیروی مشترک

صالح مسلم گفت؛ مشکلات مابین رژیم دمشق و آنکارا خیلی عمیق اند و افزود: ما از مهاجرت میلیونها نفر حرف می زنیم، از صدها هزار نفر که جانشان را از دست دادەاند. ما از ویران کردن ٧٠ درصد روستاها، شهرها و زیرساخت های دولت سوریه حرف می زنیم. عامل همه اینها دولت ترکیه است. از عفرین به ادلب و گری سپی چندین منطقه را اشغال کرده است و از القاعده تا گروههای دیگر تندرو اسلامی، تعداد زیادی تبهکار مزدور را در این مناطق مستقر کرده و از آنها حمایت می کند. نظامیان خودش و مزدوران تبهکارش را باهم در این مناطق مستقر کرده است. همه این نقشەها علیه خلق کورد و خودمدیریتی روژآواست. سر مسئله کورد متفق شدەاند. اما سر سایر بحث ها چگونه توافق کردەاند؟ نقشەی آنها این است که یک نیروی مشترک توسط دولت دمشق، ترکیه و تبهکاران مزدور علیه خودمدیریتی روژآوا درست کنند.

ما علیه همه اشکال ترور جنگیدیم

مسلم اشاره کرد که آنها علیه همه تبهکارانی که دولت ترکیه ساخته و پرداخته است جنگیدەاند و مناطق اشغالی را آزاد کردەاند. نیز افزود: آنچه می خواهند انجام دهند، قابل قبول نیست. ما علیه همه اینها راهکارهای لازم را اتخاذ میکنیم. آنها فکر می کنند اگر ما را ساقط کنند، مستقیماً آمریکا ناچار می شود از سوریه خارج شود، اما آمریکا بەخاطر کوردها اینجا نیست. آنها برای منافعشان در خاورمیانه اینجایند.

دمشق نمی گوید "از مناطق اشغالی خارج شوید"

همچنین درباره شرایطی که حکومت دمشق برای گفتگو با آنکارا مطرح کرده است گفت: در اصل رژیم سوریه چنین درخواستی نکرده است. گفته یک طرح به ما پیشنهاد بدهند تا متقاعد شویم ترکیه از خاک سوریه عقب نشینی می کند. گفته اگر ممکن است باید روسیه آن را تضمین کند. بعداً می توانند بگویند باهم توافق کردەایم. خواستەهای سوریه برحق است اما امید اینکه ترکیه تعهداتش را اجرا کند، یک رٶیاست. ترکیه هرگز پایبند تعهداتش نخواهد بود. ما مخالف دیدار و روابط دوستانه دولتهای ترکیه و سوریه نیستیم، اما چیزی که اکنون در جریان است، درست نیست. اظهارات ترکهای فاشیست راست نیست. یک چیزی می گوید و چیز دیگری را انجام می دهد. تعهد می دهد اما آنرا جابجا نمی کند. باید تجارب قبلی را درنظر بگیریم.

ما از توافق سوریه با اتحادیه عرب استقبال می کنیم

صالح مسلم رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک اعلام کرد؛ زمانی که مشکل سوریه بەوجود آمد، خواستند آن را در اتحادیه عرب حل و فصل کنند و افزود: امروز همه فرصت ها عوض شدەاند. ما مخالف دولتهای عربی و روابطشان نیستیم. ما مخالف این نیستیم که سوریه وارد اتحادیه عرب شود. اما شما آنقدر خصومت نشان دادید، آنقدر خون ریختید، ولی رژیم سوریه هنوز یک قدم به طرف دموکراسی ننهاده است. نه برای خلق تحت حاکمیت خودش و نه برای مشکلاتی که وجود دارند و نه حتی برای مسائلی که در عرصه بین المللی در میانند. رژیم دمشق با اصرار می خواهد به شرایط پیش از سال ٢٠١١ برگردد. چرا در سال ٢٠١١ چرا شما آن را قبول نکردید و مخالفت نمودید؟ باشه، اما یک شرط برایش تعیین کنید. باید کمی دموکراتیک شود. باید به خلق خودش احترام بگذارد. ما هم بخشی از سوریه هستیم. تاکنون یک روز خلاف این را نخواستەایم و خواهان تجزیه آن نبودەایم. ما می خواهیم آنها نیز متحد باشند. می خواهیم با همه روابط دیپلماتیک داشته باشیم، چه مصر، چه عربستان و چه امارات. ما مخالف اینها نیستیم. آنچه برای ما مهم است وجود دموکراسی در سوریه است. به خلق سوریه احترام نهاده شود. بیایید باهم مشکلات داخلی مان را رفع کنیم. بعنوان بخشی از سوریه، تغییر رژیم و حاکمیت دموکراسی برای ما مهم است.