شیخ یک قبیله: ترکیه با قطع کردن آب، عراق را در فشار می‌گذارد

شیخ صدام زامل؛ رئیس یک قبیله عراقی می‌گوید: طبق موازین بین‌المللی استفاده از آب به‌عنوان کارت فشار بر یک دولت دیگر، جرم است.

شیخ صدام زامل عطوانی که یکی از رؤسای قبایل عراقی و همزمان کارشناس امور آب و خشکسالی و فجایع طبیعی است، درباره هدف قرار دادن عراق توسط دولت‌های همسایه ازجمله ترکیه از راه به‌کارگیری آب به‌عنوان یک کارت فشار و تاثیرات بی‌آبی بر محیط زیست عراق و بخش کشاورزی و دامداری این کشور، با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

به‌دلیل کم‌آبی در عراق فاجعه زیست‌محیطی روی می‌دهد

شیخ زامل درباره وضعیت کم‌آبی و محیط زیست عراق گفت: هم‌اکنون عراق از کم‌آبی در تنگناست و این کم‌آبی که عراق با آن روبروست، به فاجعه زیست‌محیطی بزرگ منجر خواهد شد که بر نسل‌های کنونی، آینده و تمام خلق‌های عراق تاثیرگذار خواهد شد و تمام مناطق این جغرافیا با خشکسالی سختی روبرو خواهند شد. همچنین مشکل بزرگی دیگری در این راستا پیش آمده و آن آلودگی شدید محیط زیست در عراق است.

کم‌آبی موجب نابودی دسته‌جمعی حیوانات شده است

شیخ صدام زامل که کارشناس این امور است؛ به پیامدهای کاهش آب در عراق در پی قطع کردن آب در کشورهای همسایه پرداخت و اظهار داشت: این بی‌آبی موجب نابودی زندگی شده و یک فاجعه و لکه ننگ بزرگ را سبب خواهد شد. زیرا با عدم احیای کشاورزی و دامداری و ازبین رفتن دسته‌جمعی حیوانات در عراق و به‌ویژه در استان‌های جنوبی عراق؛ یک فاجعه بزرگ روی خواهد داد. به‌علاوه این کاهش شدید آب رودخانه‌های عراق، موجب ازدیاد بیابان‌ها و توقف کشاورزی در استان‌های جنوبی عراق شده است.

طبق موازین بین‌المللی به‌کارگیری آب به‌عنوان کارت فشار، یک جرم است

شیخ صدام در ادامه گفت: امروزه عراق توسط کشورهای همسایه با آب تحت فشار قرار می‌گیرد، درحالی که این دولتها باید با احترام با عراق برخورد کنند؛ زیرا عراق مهد تمدن و تاریخ است. به‌علاوه موازین بین‌المللی؛ دشمنی و تحت فشار قراردادن با آب را ممنوع کرده و آن را جرم حساب می‌کند. آب برای تمام کشورها مهم است و منشاء حیات است.

ترکیه در تلاش است تا آب را در مقابل نفت عراق به‌کار بگیرد

نامبرده مقصود ترکیه از قطع آب عراق را آشکار کرده و اعلام نمود: دولت ترکیه در برابر نفت عراق، کارت قطع آب را به‌کار می‌گیرد و این اصلا قابل قبول نیست. زیرا آب یک نعمت الهی است و از طرف خداوند به زمین ارزانی می‌شود. لذا ملک کسی نیست و ملک تمام بشریت و موجودات زنده است.

قطع آب و تشنه‌ساختن انسان‌ها نوعی نسل‌کشی محسوب می‌شود

شیخ صدام زامل عطوانی در پایان درباره موازین بین‌المللی مرتبط با نقض حق آب کشورهای دیگر گفت: مسئله آب یک موضوع انسانی است. وقتی انسان تشنه باشد و زمین نیز تشنه باشد، این نسل‌کشی محسوب می‌شود و تمام قوانین جهانی و معاهدات سازمان ملل درباره آب؛ تحت فشار قرار دادن کشورهای همسایه با کارت آب را رد کرده و آن را ممنوع اعلام نموده است.