حملات دولت ترکیه به هسته‌های داعش نیرو می‌بخشد

جیهان حنان رئیس مشترک کمپ هول با بیان اینکه حملات دولت ترکیه آرامش منطقه را مختل می‌کند گفت: «این امر به ویژه به هسته‌های داعش در کمپ هول نیرو می‌بخشد.»

در عملیات طوفان جزیره که توسط نیروهای سوریه دموکراتیک  در سال ۲۰۱۹ انجام شد، هزاران خانواده داعشی در کمپ هول مستقر شدند. از سال ۲۰۱۹، این کمپ به دلیل وجود هسته‌های داعش هول در خطر بزرگی قرار گرفته است.

دو عملیات در ۲۸ مارس ۲۰۲۱ و ۲۵ اوت ۲۰۲۲ در کمپ انجام شد. اخیراً عملیاتی در کمپ هول با حمایت نیروهای ق‌س‌د و ی‌پ‌ژ آغاز شده است.

رئیس مشترک کمپ هول جیهان حنان به دلایل و گستره و چهارچوب عملیات اشاره کرد و گفت: «پس از حملات ارتش اشغالگر ترکیه به شمال و شرق سوریه، هسته‌های داعش در کمپ به شدت خود را سازماندهی کرده‌اند.»

جیهان حنان با بیان اینکه گام امنیتی و انسانی در کمپ هول به عنوان مرحله سوم عملیات آغاز شده است، گفت: «این گام با پیشاهنگی یگان‌های مدافع زنان و با همکاری نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیتی داخلی در حال انجام است. البته ائتلاف بین‌المللی که با داعش می‌جنگد و همیشه با ما است، در این مرحله نیز نقش خود را ایفا می‌کند. در اوت ۲۰۲۲ مرحله دوم را به پایان رساندیم.در آن زمان کشتارهای زیادی در کمپ رخ داده بود و نیاز به مداخله فوری وجود داشت. در عرض شش ماه پس از این مرحله، وضعیت بهتر شده و امنیت حاصل شد، اما پس از شش ماه، هسته‌های داعش خود را سازماندهی کردند. وقایع دوباره در کمپ شروع شد. دزدی شروع شد، شکنجه زنان شروع شد. برخی از زنانی که شکنجه شده بودند به ما مراجعه کردند. گفتند شکنجه شده‌اند، مظلوم واقع شده‌اند. همچنین یک زن مورد اصابت چاقو قرار گرفت و در حسکه به مداوای او پرداختیم. تا پایان سال ۲۰۲۳، وضعیت در کمپ دیگر خوب نبود. مردم در کمپ ربوده می‌شدند. نیروهای امنیتی افراد زیادی را دستگیر کردند. بسیاری از وسایل و ابزار از سازمان‌های کمک رسان به سرقت رفتند. در دو ماه گذشته نیروهای امنیتی به سلاح‌های زیادی دست یافته‌اند. واقعه کشته شدن امیرشان ابوعبید اتفاق افتاد.

بنابراین، این مرحله برای اطمینان از امنیت یک بار دیگر ضروری بود. زیرا امنیت و حفاظت از افراد باید در داخل کمپ انجام می‌شد و همچنین ایمنی افرادی که از بیرون برای کمپ کار می‌کردند باید تامین می‌شد. آنها دو زن را با چاقو زدند و قصد کشتن آنها را داشتند که ما به سرعت وارد عمل شدیم. هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شد. در پایان روز، هیچ کس نمی‌توانست در کمپ کار کند. تمام لامپ‌های کمپ شکسته بود. از مواد دزدیده شده در کمپ مشخص شد که مقدمات برخی کارها در حال انجام است. به ما گفتند که آنها با ماسک و اسلحه در مقابل سازمان‌های امدادی جمع شده بودند. همچنین اطلاعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه آنها در کمپ به دنبال سلاح هستند.»

جیهان حنان اعلام کرد که آنها بدون حمایت بیرونی نمی‌توانستند خود را در این مدت کوتاه سازماندهی کنند و گفت: «قطعاً ارتباط با خارج وجود دارد زیرا تلفن و اینترنت ممنوع نیست. همچنین کمپ بسیار بزرگ و گسترده است و تعداد بسیار زیاد است. با امکانات فعلی کنترل کامل آن بسیار سخت است. ورود و خروج از کمپ زیاد است. گاهی هزاران نفر هر روز رفت و آمد می‌کنند. کارگرانی در آنجا مشغول به کار هستند، تعداد زیادی امدادگر وجود دارد. حداقل ۵۰-۱۰۰ وسیله نقلیه روزانه وارد کمپ می‌شوند. این امر کنترل کامل را دشوار می‌کند. واضح است که آنها از بیرون کنترل می‌شوند. زیرا در هر مرحله سلاح به دست ما می‌رسد. آنها همچنین هسته‌های زیادی را می‌گیرند. این نیز ما را مجبور می‌کند که هر از گاهی قدم‌هایی برداریم و دست به عملیات بزنیم.»

جیهان حنان با بیان اینکه پس از حملات دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه، هسته‌های داعش به شدت در این کمپ خود را سازماندهی می‌کنند ، گفت: «به ویژه پس از حملات اخیر دولت ترکیه، تحرکات در اردوگاه افزایش یافته است. شروع به شورش کردند. دور هم جمع شدند و به نیروهای امنیتی حمله کردند. هیچکس نمی‌توانست وارد کمپ شود. شیشه و لامپ ماشین‌ها شکسته شد. سر کارگران را شکستند و بارها رانندگان را کتک زدند. به وسایل نقلیه هلال احمر که برای انتقال آنها به بیمارستان می‌روند، حمله می‌کنند. به خصوص حملات دولت ترکیه آسیب زیادی به کمپ وارد می‌کند. هر بار که حمله‌ای می‌شود، خود را بیشتر سازماندهی می‌کنند. به دلیل حملات ارتش ترکیه، مردم نمی‌توانند به راحتی جابجا شود.بنابراین هسته‌های همچنان به راحتی عمل می‌کنند. مردم قامیشلو، حسکه و سایر شهرهایی که در کمپ کار می‌کنند نمی‌توانند بیایند. پاسخگویی به نیازها دشوار می‌شود. آنها نیازها را بهانه می‌کنند و هرج و مرج ایجاد می‌کنند. حقیقت این است که هر بار ترکیه به منطقه حمله می‌کند، به هسته‌ها نیرو می‌دهد.»