8 مارس همه زنانی را که برای جهانی آزاد مبارزه می‌کنند متحد کرد

به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش، عضو شورای فرماندهی یژا استار، هِزیل اوزگور در جمع گریلاها سخنرانی کرد. اوزگور با تاکید بر اهمیت 8 مارس گفت: 8 مارس همه زنانی را که برای به دست آوردن جهانی آزاد و دموکراتیک مبارزه می‌کنند متحد کرد.

به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش، عضو شورای فرماندهی یژا استار، هِزیل اوزگور در جمع گریلا ها سخنرانی کرد. هِزیل اوزگور با تاکید بر اینکه 8 مارس بسیار پرمعنا و ارزشمند است، گفت: در ابتدا به مناسبت این روز به رهبر آپو، معمار آزادی که زنان را به این سطح رساند، تبریک می‌گوییم. 8 مارس را به تمام مادران شهدا، زنان و همرزمانمان که در این موقعیت مقاومت می‌کنند، تبریک می‌گوییم. 8 مارس روز بسیار معناداری است. این روز با هزینه‌های گزاف و با آتش بدن زنان ساخته شد. زنان همواره در مقابل قدرت و نظام غاصب حقوق زنان در قیام و مقاومت بوده و برای حقوق و آزادی‌شان مبارزه کرده‌اند. در طول تاریخ در برخی از برهه‌های زمانی، قیام‌های زنان زیادی بوقوع پیوسته‌اند و زنان برای احقاق حقوق خود و ایجاد هویت آزاد برای خود پیشاهنگان بسیاری خلق کرده‌اند.

به همین دلیل، زنان اغلب با شکنجه، دستگیری و قتل مواجه می‌شدند. اما از مبارزه آزادی دست برنداشتند. 8 مارس چنین میراث معناداری دارد. نظام قدرت و ذهنیت مردسالار، نظامی مبتنی بر برده‌داری زنان را پایه‌گذاری کرد و برای زنان هیچ حقی قائل نبود. نقشی که برای زنان محول شده بود بچه‌آوری، رسیدگی به امور خانواده بود و وقتی که می‌خواستند زنان را می‌فروختند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کردند. چنین نظامی که هویت و اراده زنان را به رسمیت نمی‌شناسد، ایجاد شده است. البته مبارزات زیادی علیه این نظام صورت گرفته است، اما مبارزات محدود بوده و به حدی نرسیده که زنان را رهایی بخشد.

ظهور رهبر آپو، شکل‌گیری ایدئولوژی پ.ک.ک و ایدئولوژی آپویی تغییرات بزرگی را به وجود آورد. رهبر آپو تاریخ قدرت، تاریخ زنان و به طور کلی تاریخ جامعه را دوباره ارزیابی و تفسیر کرد. بر این اساس می‌خواست جامعه‌ای در قالب یک زن آزاد بسازد و بر این اساس پارادایم دموکراتیک، اکولوژیکی و آزادی‌خواهانه زنان را بنا نهاد. پ.ک.ک بر اساس آزادی زنان مبارزه کرد. ایدئولوژی‌ها و سازمان‌های بسیاری در تاریخ جهان به وجود آمده‌اند، اما جایگاه چندان مهمی برای آزادی زنان قائل نشده‌اند، بنابراین پیشرفت بزرگی در این زمینه حاصل نشده است. حتی بسیاری از شخصیت‌های تاریخی که در آزادی زنان نقش داشتند پذیرفته نشدند.

مبارزه را با شعار ژن ژیان ئازادی گسترش دهیم

رهبر آپو از همه اینها نتیجه گرفت و تفسیرهای درستی از واقعیت جامعه و خانواده ارائه کرد. با آزادی زنان و برابری زن و مرد می‌توان جامعه‌ای آزاد ساخت. جامعه‌ای که برساخته می‌شود مبتنی بر دموکراسی و تنوع خواهد بود و آزادی جامعه با درک آزادگی و همزیستی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. امروزه زنان در داخل پ.‌ک‌.ک هویت آزاد دارند و نقش پیشاهنگی را در جامعه، سیاست و ارتش بر عهده گرفته‌اند. آنها در همه عرصه‌های مبارزات آزادی شرکت می‌کنند و با رنگ خود انقلاب را رهبری می‌کنند. این در روژآوا ثابت شده است. اکنون زنان روژهلات و ایران با شعار ژن، ژیان، ئازادی پیشاهنگی قیام‌ها را برعهده دارند. اگر زنان در جامعه سازمانیافته و اراده‌مند باشند، هیچ سیستم حاکمی نمی‌تواند مانع از آن شود. آنچه در حال حاضر در روژهلات و ایران اتفاق می‌افتد، اثبات این امر است.

هر آزادیخواه که می‌خواهد علیه دیکتاتوری مبارزه کند باید به قیام‌ها بپیوندد. این قیام‌ها که در نتیجه صیانت از ژینا امینی اتفاق افتاد، قیامی علیه نظام و ذهنیت مردسالار نیز هست. این قیام‌ها و مبارزات بر مبنای ایدئولوژی رهبر آپو شکل می‌گیرد. چرا که شعار ژن، ژیان، ئازادی توسط رهبر آپو ارائه گردید. این نشان می‌دهد که مبارزات آزادی‌خواهانه زنان کورد مرزها را برداشته و آنها پیشاهنگ مبارزات آزادی‌خواهانه جوامع شده‌اند.

برای اینکه زنان به آزادی خود دست یابند، آنها کاملاً به یک سیستم و سازمانی نیاز دارند که از زنان حمایت کند. رهبر آپو نیز به این نکته توجه می‌کند و تأکید می‌کند که زنان باید اراده آزاد و خودویژه داشته باشند و در نتیجه پیشاهنگی مبارزه را انجام دهند. مبارزات رهبر آپو تماماً مبتنی بر آزادی زنان است. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌های زنان و سازمان‌های فمینیستی در جهان به ایدئولوژی رهبر آپو اعتقاد دارند و خود را جزئی از آن می‌دانند.

قرن بیست و یکم قرن زنان است

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان افغان ابتدا از زنان کورد کمک گرفتند. در واقع اکنون چشم همه به زنان کورد است. زنان ستمدیده به ویژه در خاورمیانه با تمرکز بر مبارزه زنان کورد قوت می‌گیرند. بار دیگر مشخص شد که نظام سرمایه‌داری ربطی به زنان و آزادی زنان ندارد. اکنون بر اساس ایدئولوژی رهبر آپو، زنان برای آزادی جامعه به سطح پیشاهنگی رسیده اند و به اراده‌ی همگان مبدل شده‌اند. دستاوردهای موجود زنان البته که به راحتی به دست نیامد.

با چشم‌اندازی به تاریخ مبارزات زنان در داخل پ.ک.ک، می‌بینیم که بهای سنگینی پرداخت شده و هزاران زن جان خود را فدا کرده‌اند. در واقع با مبارزه‌ای بی‌سابقه به این مرحله رسیده‌ایم. زنان با اراده‌ی عظیمی در برابر ذهنیت مردسالاری مقاومت می‌کنند. امروز جنبش آزادی‌خواهی زنان در هر زمینه‌ای نقش‌آفرینی می‌کند. زنان در شخص یگان‌های مدافع زنان (YPJ) در روژآوا علیه تبهکاران داعش مبارزه بزرگی کردند. همه دنیا شاهد این مبارزه بودند. آنها دیدند که چگونه زنان کورد از خود و جامعه دفاع کردند.

بنابراین، اکنون زنان در سراسر جهان، جنبش زنان کورد را بزرگترین حامی خود می‌دانند. همه از مبارزات زنان کورد تجربه کسب می‌کنند و بر این اساس با آن افتخار می‌ورزند. به عنوان نیروهای یژا استار، ما در حال حاضر در حال مبارزه با اشغالگری دولت ترکیه هستیم. اکنون زنان در سراسر جهان نیز یژا استار را به عنوان ارتش رهایی‌بخش خود می‌بینند. مقاومتی که در حال حاضر توسط گریلاهای زن انجام می‌شود امید و آزادی را برای همه به ارمغان می‌آورد. مبارزه‌ای که توسط زیلان ها، بسه ها، بریتان ها و سارا ها توسعه یافت در سال 2022 در شخصیت روکن، مزگین، روژدا، چیا و شَوین ها به بالاترین سطح رسید. ما باید این نظام حاکم را تغییر دهیم تا بتوانیم دنیای بهتر و جامعه‌ای آزاد بسازیم. همانطور که رهبر آپو گفت قرن بیست و یکم قرن آزادی زنان و جامعه خواهد بود. مبارزات رهبر آپو در راستای آزادی زن امروز به اوج خود رسیده است، ما مدیون او و همه شهدایمان هستیم. این وظیفه ماست که از تلاش‌های آنها صیانت بعمل آوریم، سطح مبارزه را بالا ببریم و رویای آزادی را محقق کنیم. ما بسیار خوش شانس هستیم که در پ.ک.ک جای گرفته‌ایم و بر پایه‌ی ایدئولوژی رهبر آپو مبارزه می‌کنیم.