٨ مارس پلی برای همبستگی زنان؛ مهر خود را بر قرن ٢١ خواهد زد

فرماندهی نیروهای مدافع زنان روژهلات کوردستان (HPJ) درباب ٨ مارس در بیانیه‌ای اعلام داشت که ‌٨ مارس پلی برای همبستگی زنان است و مهر خود را بر قرن ٢١ خواهد زد.

روز ٨ مارس و خصوصا در روژهلات کوردستان و ایران با پیشاهنگی زنان و با شعار زن زندگی آزادی مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در هر گوشه جهان زنان در این روز در برابر تجاوز، آزار و اذیتهای جنسی، خشونت، اقتدار، جنگ و تبعیض و ... با فعالیت‌های متفاوت در خیابان ها خواهند بود و مطالبات آزادیخواهانه، برابری، دموکراسی و عدالت خواهی را فریاد خواهند زد.

شخصیت زن، دیگر آن کسی نیست که سر خم کند و قربانی شود

فرماندهی نیروهای مدافع زنان روژهلات کوردستان مشخص کرد که در طول تاریخ تا بە امروز آزادی در قبال بدیل‌های بزرگی بەدست آمدە است. ما ٨ مارس را کە امروز آن را روز (زنان زحمتکش) می‌نامیم با قدردانی بسیار بەیاد آوردە و به ععنوان ادامه دهندگان این میراث بزرگ این روز را به همه زنان جهان تبریک خواهیم گفت. روزی که در نتیجەی جان‌فشانی‌ها و فداکاری های بسیاری بەدست آمدە است از جمله ١٢٩ زن کارگر کە زندە زندە در کارخانە سوزاندە شدند. این روز بار دیگر چهرەی راستین مردسالاری و اقتدار را بر همگان آشکار کردە است. در مقابل این نسل کشی و ظلم و ستم بەدور از انسانیت، زنانی کە دارای فرهنگ مقاومت‌اند؛ میزان مقاومت خود را هر روز بیشتر از دیروز افزایش می دهند. 8 مارس امسال در نتیجە 8 مارس سال ١٩١٠ است که توانسته به سمبل و نشان زنانی تبدیل شود کە به آتش کشیده شدند تا با جرقەی خود بە زنانی کە دنبالەرو میراث گرانبهایشان هستند نیرو دادە تا پرچم مقاومت را برافراشتە نگەدارند. ٨ مارس روز زنان زحمت‌کش جهان شد و با جنبش آزادی ما کە خود را با فکر و اندیشەی رهبر آپو سازماندهی می‌کند محتوای آن را ثروتمندتر کردە و به جانبداری از این روز برآمده است. قرن ٢١ کە رهبر آپو آن را قرن زن نامیده است، این حقیقت را بیشتر آشکار شدە و جنبش آزادی زنان کورد برای زنان جهان بەمانند رمز درآمدە و پیش قدمی آن را در دست گرفتە است. مقاومت ما نیز نشان دهنده آن است کە تخت و تاج ستم مردسالاری و دولت‌گرایی و اقتدار، بەلرزە درآمدە و دیگر نخواهند توانست با سیاست خود زنان را آماج حملات خود قرار دهند. مجبور خواهند ماند که محاسبات خود را بار دیگر از سر بگیرند و وجود و ارادەی زن را این بار به محاسباتشان بیافزایند و باید بر این واقعیت آگاه باشند زن دیگر از آن قشری نخواهد بود کە سر خم کردە و قربانی باشد و بردگی را قبول کند. زنان با واقف گشتن به حقیقت موجودیت خود، آن ارادە را بەدست آوردە کە هم از تاریخ و هم از ذهنیت مردسالار و دولت‌گرا کە حقیقت را در تاریکی مطلق گذاشتەاند، حساب‌خواهی کند.

خالق شعار زن زندگی آزادی رهبر آپوست

فرماندهی (HPJ) در بیانیه‌ اعلام داشته است: ستم ذهنیت مردسالار و قدرت‌طلب دیگر بەراحتی نخواهد توانست مثل گذشتە پایدار بماند و این ترس بزرگی را برایشان فراهم کردە است. در هر فرصتی کوچک سعی بر آن دارند بەزنان ضربە زدە و از نیروی آنها بکاهند. دقیقا هم به همین سبب است که پیشرو جنبش آزادی را آماج حملات خود قرار می‌دهند اما غافل از آنکه هر زن مقاومت‌گر، ریشە در خاک دوانیدە و آنچنان محکم گشته که دنبالەروش هزاران نفر خواهند بود. آنچه که در حسابات دولت اقتدارگرا قرار نگرفته بود اتحاد خلق ها بود که در ١٦ سپتامبر ٢٠٢٢ زن کورد ژینا امینی را به قتل رساند و در نتیجەی این قتل خلق کورد، فارس، بلوچ و عرب و ... با پیشاهنگی زنان تمام جغرافیای ایران را با شعار ( زن زندگی آزادی) به لرزه درآورند. خلق ها با پیشاهنگی زنان به خودسازماندهی پرداخته و فریاد آزادیخواهانه شان توانست بە تمام و شهرهای جهان سرایت کنند. بدون شک این شعار در یک روز خود بەخود بەوجود نیامدە بلکە حاصل مبارزات سالانه درازیست که زنان کورد در برابر دهنیت مردسالار کرده‌اند. معمار اصلی این شعار افسونی رهبر آپو است و در نتیجه پارادایم رهبر آپو است که در درون جوامع خصوصا در جامعەی کورد متراکم شدە است. در مقابل این قیام رژیم ایران نمی‌خواهد اقتدار خود را بر زنان از دست بدهد. بدین سبب به سیاست‌های کودک همسری، چند همسری و صیغە میپردازد. اما باید بداند این قیام و بپاخیزی در مقابل همین سیاست‌های اوست. در این حال دولت ایران تنها با گوش فرا دادن بە خواستەهای زنان و جوانان و با یک ایران دموکراتیک خواهد توانست مسائل زنان و جوانان و خلق ها را حل کند و جوابگوی آنان باشد. اگر این کارهای غیرانسانی و اخلاقی را ادامە دادە و گام‌های دموکراتیکی را برندارد، از هویت ضد دموکراتیک بودن عبور نخواهد کرد و این باعث شکست ایران خواهد شد.

هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل این قیام‌ها بایستد

این فرماندهی با اعلام اینکه ایران نیز بخشی از جنگ جهانی سوم است، ارزیابی کرد: ایران تنها با گوش دادن به خواسته‌های زنان و خلق ها می‌تواند خود را از بحران‌ها و تحریم‌ها نجات دهد. هیچ کس و هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل این قیام‌های به حق بایستد. قدرت های هژمون گرا که زمانی بر سر هویت کوردها به مناقشه میپرداختند، امروزه شاهد آن هستند که چگونه عموم مردم جهان با شعار کوردی ژن ژیان آزادی به پا خاستند، یکصدا فریاد زدند و به زبان های دیگر نیز ترجمه شد. ما به عنوان نیروی مدافع زنان در روژهلات کوردستان-HPJ، مخالفت خود را با انواع خشونت علیه زنان و جامعه اعلام میداریم و در راستای به دست آوردن حفاظت و امنیت به خودسازماندهی میپردازیم. زنان در روژهلات و ایران بای با اطمینان عمل کنند زیرا در انقلاب زن زندگی آزادی، سطح اعتمادبه نفس زنان برای تمام زنان جهان به الگو مبدل گردید. اینک زنان دریافته اند که ادامه زندگی بدون اتحاد، بدون سیستم حفاظتی، بدون پیگیری آزادی خود غیر ممکن است. پس بر هر زنی در هر کجا که باشد لازم است; سیستم حفاظتی خود را در خانه، خیابان، محله، مدرسه، محل کار ایجاد کنید. وقتی با این شعور قیام کنیم و زندگی کنیم، آن وقت هیچ مرد و نظام حاکمی نمی‌تواند در مقابل ما بایستد، نمی‌تواند به اراده و قدرت ما حمله کند. زیرا پر واضح است که ما فقط با آرزو نمی‌توانیم به آزادی برسیم. ما آزادی خود را با مبارزه و اتحاد بزرگ به دست خواهیم آورد.

تنها راه اتحاد زنان است

همچنین فرماندهی HPJ در پایان بیانیه خود را با این جملات به پایان رساند: باز هم به مناسبت این روز یاد شهدای راه آزادی، شهدای انقلاب زنان در شرق کوردستان و ایران و خلقمان که در اثر زلزله جان خود را از دست دادند و زنانی که به الگوی این روی مبدل گشته اند، گرامی میداریم. ما با عزمی راسخ پیروان آنها خواهیم بود. گفته می شود که تنها راه برای احساس درد یکدیگر، حمایت از همدیگر و ایجاد نیروی متحد با ایجاد پلی برای اتحاد زنان امکان پذیر است. از این طریق می توانیم تما زنان جهان را به سوی آزادی واقعی سوق دهیم. این روز گرانقدر را در وهله اول به رهبر آپو، زنان مقاوم و عموم زنان جهان گرامی می‌داریم. ما اعلام می‌کنیم که همه روزها را با ارزش 8 مارس زندگی خواهیم کرد. زن زندگی آزادی; این شعار تبدیل به دستور العملی برای آزادی زنان خواهد شد. 8 مارس را به همه زنان شرق کردستان و زنان انقلابی ایران تقدیم می‌کنیم.