استقبال زنان شمال شرق سوریه از ٨ مارس

در شمال و شرق سوریه با انقلاب، زنان کورد، ارمنی، عرب، آشوری و ترکمن معنای ٨ مارس را بیش از پیش درک کردە و با هم جشن خواهند گرفت.

کوردها در ١٩  ژوئیه  ٢٠١٢ با اتکا بە قدرت خود، سیستم خودمدیریتی خود را زیر فشار و سرکوب پایه گذاری کردند، با تدوام فعالیتها و مبارزات خود بر اساس خودمدیریتی دموکراتیک روند جدیدی را برای مبارزه زنان آغاز کردند. زنان کورد به رهبران مبارزات زنان برای خلقهای دیگر منطقە تبدیل شدەاند.

اکنون عرصه های انقلاب با رنگهای مبارزه زنان در ٨ مارس مزین شده است. با تشکیلات نظامی یگانهای مدافع زنان و نیروهای امنیت داخلی زنان که علیه نظام های حاکم تأسیس شده بودند، زنان با پیگیری ثبات، حیاتی مسالمت آمیز و آزاد از ٨ مارس دیگری استقبال می کنند.

انیویت کاساپیان، رئیس اتحادیه زنان ارمنی شمال و شرق سوریه، درباره سازماندهی زنان ارمنی گفت بعد از قتلعام سال ١٩١٥ ارمنیان، زنان ارمنی را نمی شد در میان جامعە یافت، زنان ارمنی تاریخ، هویت و فرهنگ خود را از دست داده بودند، قبل از انقلاب وضعیت زنان ارمنی در روژاوا اینگونه بود، اما زنان ارمنی در جریان انقلاب همراه با زنان کورد و عرب در صفوف انقلاب جای خود را گرفتند، انقلاب فرصتی بود تا زنان ارمنی بتوانند در تمام ابعاد در خودمدیریتی، امور نظامی و سیاسی جای خود را بگیرند. در انقلاب زنان، زنان در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اداری در تمام زمینه‌ها پیشرفت کردند، زنان ارمنی با تأثیر پذیری از این انقلاب در تمام عرصه‌ها حضور یافتند، در تمام عرصه‌های انقلاب، زنان مبارزه مشترک خود را ادامە دادند. زنان کورد، عرب و ارمنی با مبارزات خود در روند مبارزاتی شرکت کردند، و هم اکنون نیز علیه خشونت مردان، همراه با زنان از گروه‌های دیگر مردم کوردها، عرب‌ها، سوری‌ها مبارزە می کنیم.

انیویت کاساپیان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که زنان ارمنی در مقابل کشتار و قتلعام، خود را سازماندهی کردە و در این بارە افزود: ما با تمام زنان ارمنی در شمال و شرق سوریه در ارتباط هستیم. ما به کار خود ادامه می دهیم تا بتوانیم با تمام زنان ارمنی،در بلژیک و فرانسە هم ارتباط برقرار کنیم.

برگزاری  جشن در میادین

انیویت کساپیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت کە  ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر هم اکنون کە با انقلاب روژآوا همراە و همگام شدە است بسی معنادارتر است. حقیقت این است که ما ٨ مارس را با انقلاب جشن گرفتیم، با انقلاب در کنار سایر عناصر، خلقمان روز جهانی زن را درک کردند، درد و مظلومیت ٥ هزار ساله را به زنان گوشزد کردند و زنان نیز در چارچوب همین واقعیت جای خود را در انقلاب گرفتند.

انیویت کساپیان با بیان اینکه زمینە سازیهای گستردەای برای ٨ مارس و در رابطه با این طرح انجام شده است، گفت: به مناسبت ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر برنامه ریزی هایی انجام داده ایم، سمینارهایی را در شرق سوریه برگزار می کنیم و در همین راستا ١٨ سمینار را نیز در این شهرهای  قامشلو، حسکه، دیرالزور و رقه، همراه با زنان کورد، عرب و سوری برگزار خواهیم کرد.

 سازماندهی زنان آشوری از سال ٢٠١٢ آغاز شد

پس از تأسیس انجمن از دفاع آشوریان با نام خابور در اول آوریل ٢٠١٢، زنان نیز در صفوف نیروهای زنان شورای دفاع خابور مشارکت کردند. این شورا که توسط گروهی از جوانان آشوری تأسیس شده بود، با هدف دفاع از قلمرو خود در برابر حملات و ایجاد یک سیستم قدرت ایجاد شدە بود. نیروهای زنان هم در این بارە پیشگامی را بر عهدە گرفتند.

تحت پوشش آکادمی شهید ویداد یونان، سیستم آموزشی در ٨ مارس ٢٠٢٠  سازماندهی شد کە همچنان از فعالیت برخوردار است. در این زمینه فرصت هایی برای کار و آموزش ایجاد شدە است. زنان آشوری علاقه زیادی به این مرکز دارند. این مرکز آموزش های نظامی و عقیدتی را برای  زنانبرگزار می کند

همراە با سایر خلقها ٨ مارس را جشن میگیریم

شامیران سیمون، رزمنده نیروهای زنان شورای دفاعی خابور، در رابطه با تأثیر انقلاب روژاوا بر زنان آشوری گفت: زنان در گذشته تنها به کارهای خانه، خانواده و کشاورزی می پرداختند و همچنین به عنوان انسان اینگونە تعریف شدە بودند که از حق اظهار نظر در هیچ مسالەای برخوردار نبودند.اما با انقلاب روژاوا این موضوع تغییر کرده است؛ به خصوص در میان زنان آشوری تغییرات بسیار بزرگی رخ داده است.از ابتدای انقلاب در سال ٢٠١٢ زنان آشوری در نیروهای زنان شورای دفاعی خابور مشارکت داشتە و از آن زمان در دورەهای فکری و نظامی شرکت می کنند. شامیران سیمون در بخش پایانی این گفتگو خاطر نشان ساخت که قبل از انقلاب روژاوا نمی دانستند ٨ مارس چیست، چون نمی دانستیم جشن نمی گرفتیم. با انقلاب روژاوا بود کە دریافتیم روزی برای تجلیل و بزرگداشت  زنان در جهان بودە و با برگزاری مراسمهای مختلفی از زنان تجلیل می شود. با برخورداری از روح انقلاب روژاوا بود کە همراه با زنان شمال و شرق سوریه جشن ٨ مارس را آغاز کردیم.