اتحاد زنان دمکراتیک علوی به ‌«انقلاب ژن ژيان آزادی» درود فرستاد

اتحاد زنان دمکراتیک علوی به سالگرد ‌«انقلاب ژن ژيان آزادی» درود فرستاد و گفت‌:‌‌ «بهترین دفاع اینست که هر زنی از ارزش‌های آزادی صیانت کند و به زحمتکش آزادی مبدل شود.‌»

اتحاد زنان علوی دمکراتیک ‌(ی‌ژآد) به مناسبت سالگرد ‌«انقلاب ژن ژيان آزادی» بیانیه داد و گفت‌:‌‌ ‌«در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، زن ۲۲ ساله کورد، ژينا امینی توسط پلیس اخلاق تهران به بهانه اینکه موی سرش را پنهان نکرده است، دستگیر شد. ژینا امینی بدلیل شکنجه به کما رفت و پس از ۳ روز، مورخ ۱۶ سپتامبر در بیمارستان جان خود را از دست داد. در مراسم خاکسپاری ژینا امینی که در زادگاهش، شهر سقز برگزار شد، قبل از همه زنان کورد و جامعه علیه رژیم مَلاهای مرتجع ایران با شعار ‌«ژن ژیان آزادی» مطالبه حیات آزاد را بیان کردند. زنان موهای خود را باز کردند و آهنگ‌های انقلابی به زبان کوردی را خواندند.‌»

در این بیانیه آمده است‌‌:

‌«۹ کنشگر، هنرمند و اپوزوسیون که به قتل ژینا امینی واکنش نشان دادند، اعدام شدند. همچنین سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری اعلام کردند که ایران در سال ۲۰۲۳، ۸۳۵ نفر را اعدام کرده است و حکم اعدام علیه دو زن کورد مبارز، پخشان عزیزی و شریفه محمدی صادر کرده است. جنبش و ابتکارعمل زنان کمپین‌ ‌«نه به اعدام، آری به حیات آزاد» را آغاز کردند. ما بر این باور هستیم که تمام زنان جهان با هر اعتقاد، تفکر، رنگ و سبک زندگی، می‌توانند همراه با هم علیه رژیم‌هایی که با زنان دشمنی می‌کنند، با یکدیگر متحد باشند و مبارزه کنند. طبق باورداشت علوی‌، هرکسی را فرامی‌خوانیم که در کنار خوبی، زیبایی و درستی به‌ایستد. زیرا نه تنها رژیم ایران، بلکه در بسیاری از مناطق جهان علیه زنان جنایات غیرانسانی تحمیل می‌شود و بسیاری از اوقات، جهان در مقابل این اعمال غیرانسانی ساکت می‌ماند. ذهنیت سلطه‌گر مَرد، بدون اینکه کدهای مردانگی را شکسته باشد، با هدف گرفتن کنشگران سیاسی،‌ نمایندگان سیاسی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و حقوق‌دانانی که صدای مبارزه زنان هستند، تلاش می‌کند تا مبارزه آنان را ساکت کند. اما تاریخ، این مقاومت و زنان قهرمان را فراموش نکرده است و نمی‌گذارد که فراموش شوند. زنان قهرمان برای آزادی مبارزه کرده و برای آینده‌ای شرافتمندانه از میراث خود صیانت می‌کنند.

در سال‌های اخیر، می‌بینیم که جنایت دولت ترکیه علیه زنان وارد مرحله دیگری شده است. در مقابل چشمان جهان، قتل‌عام و کشتار انجام می‌دهد. در روز ۴ اکتبر ۲۰۲۲ در شهر سلیمانیه باشور کوردستان ناگیهان آکارسل که عضو مرکز تحقیقات ژنئولوژی بود طی حمله‌ای پهپادی به قتل رسید. در روز ۲۳ اوت ۲۰۲۴ نیز زنان روزنامه‌نگار، هیرو بهاالدین و گلستان تارا با پهپادهای مسلح به قتل رسیدند. این قتل‌عام‌ها جنایت علیه بشریت هستند که همچنان ادامه دارند.

شعار ‌«ژن ژیان آزادی‌» نه تنها به زنان کورد بلکه به الهام دادنش به تمام جهان، ادامه می‌دهد. پس از اینکه در روز ۹ اوت ۲۰۲۴ در کشور هند به یک زن پزشک تجاوز شده و سپس به قتل رسید، در هند بصورتی توده‌ای به میان آمده و یکصدا این شعار را سرداده شد.

ما به مثابه اعضای اتحاد زنان دمکراتیک علوی، تاثیر رهنمود ‌«ژن ژیان آزادی» که ما را به هم می‌رساند و ما را به هم مرتبط می‌کند، می‌بینیم و از سردادن آن به تمام زبان‌ها صیانت می‌کنیم.‌

علیه کسانیکه به هویت، شخصیت، بدن،‌ روح و تمام عرصه‌های زندگی زنان حمله می‌کنند، خوددفاعی در مبارزه آزادی‌ یک حق است. بهترین دفاع اینست که زنان از ارزش‌های آزادی صیانت کنند و انسان به یک زحمتکش آزادی مبدل شود.

به تمام زنانی که برای حقیقت جهان راهپیمایی می‌کنند، صدای اعتراض خود را بلند کرده، هزینه می‌دهند و علیه هرگونه ارتجاع، عصیان و قیام می‌کنند، درود می‌فرستیم.‌»