اوین گویی، زنی کە مهر خود را بر انقلاب روژاوا زد

یکی از پیشاهنگان جنبش آزادی زنان، امینە کارا با نام سازمانی اوین گویی کە در جریان ترور پاریس بە شهادت رسید از جملە افرادی است کە نامش با قلم زرین نوشتە شدە است.

امینە کارا یکی از پیشاهنگان جنبش آزادی زنان، با نام سازمانی اوین گویی کە در جریان ترور پاریس بە شهادت رسید از جملە افرادی است کە نامش با قلم زرین نوشتە شدە است. هوالانی کە با وی همکار بودەاند او را عاشق زندگی معرفی می کنند.

امینە کارا، با نام سازمانی اوین گویی از پیشاهنگان جنبش آزادی و عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در ٢٣ دسامبر در انجمن فرهنگی احمد کایا در پاریس، همراە با هنرمند میر پرور و عبدالرحمن کزل بە شهادت رسید. از این ترور بە عنوان دومین ترور پاریس یاد می شود.

اوین گویی سال ١٩٧٧ در روستای هلال در منطقە قلابان از توابع بوتان در شمال کوردستان دیدە بە جهان گشود. در سال ١٩٩٤ روستای آنان از سوی دولت فاشیست ترک سوزاندە شد و خانوادە وی و برخی از خانوادەهای دیگر ناگزیر بە ترک روستا می شوند. شهید اوین از زمان کودکی با جنبش آزادی آشنایی یافتە و از طریق آن با تاریخ و هدف خلق کورد آشنایی پیدا می کند.

ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان، بعد  از شهادت هوال اوین بیانیەای را صادر کرد، در این بیانیە بر شخصیت وی تاکید شدە و آمدە بود: پییشاهنگ مبارزە زنان بود، در پیشبرد خط مشی زن آزاد و خلق ذهنیت زن و ارادە آن، تلاشهای وافری انجام دادە بود. تلاشهای گستردە و بسیار مهمی را برای ایجاد ارتش زنان انجام داد. در نبرد علیە داعش مشارکت نمود و در نابودی داعش نقش مهمی را انجام داد. نە فقط برای خلق کورد، بلکە برای تمامی ارزشهای انسانی تلاشهای گستردەای را انجام داد، هوال اوین در نبرد علیە داعش دچار جراحت شدە و برای مداوا عازم اروپا شدە بود. سال ٢٠١٣ زمانیکە تبهکاران داعش بە شنگال حملە کردە و هزاران خانوادە شنگالی بە روژاوای کوردستان کوچیدند اوین گویی، با استقبال از آنها نقش مهمی را در در تامین احتیاجات اولیە آنان ایفا کرد.

روشنفکری انقلابی

اوین کە با عشقی بزرگ وارد میدان انقلاب روژاوا شدە بود، در مبارزات سیاسی و سازمانی و دفاعی، بە ویژە ایجاد سیستم انجمنی و شکل دهی بە مجالس نقش مهمی را ایفا کرد.

روکن احمد از همکاران هوال اوین گویی و ریاست مشترک جنبش جامعە دمکراتیک در رابطە با شخصیت شهید اوین می گوید: شخصیتی مانند اوین در میان زنان و جامعە، هموارە امید بخش و روحیە بخش بود.

روکن در گفتگوی خود در رابطە با ابعاد شخصیتی شهید اوین گویی گفت: امینە کارا با روح میهن دوستی و عشق بە جامعە، خلق و زنان فعالیت می کرد، او واجد شخصیت یک روشنفکر انقلابی بود، علم تاریخ و جامعە را در شخصیت انقلابی خود عجین ساختە بود و انگشت بر دردهای  واقعی جامعە می گذاشت. اوین بە عنوان بخشی از جنبش زنان در انقلاب روژاوا، تاثیر قاطع خود را بر جا گذاشتە بود. در ایجاد نهادها و موسسات زنانە، حل مشکلات و دردهای زنان، هوال اوین نقش مهمی را ایفا کردە بود. در مبارزات سیاسی، سازمانی و دفاعی جایگاە مهمی را بە خود اختصاص دادە بود. دامنە این تلاشها تا مسئلە آموزش و سازماندهی جامعە روژاوا کوردستان نیز کشیدە شدە بود.

روکن احمد با اشارە بە این تلاشها می گوید: در آکادمی مشغول تدریس بود، سمینارهایی را در میان خلق برگزار می کرد و نشستهای زنان را برگزار می کرد. بدون تردید میدانم زنان منطقە شمال-شرق سوریە و منطقە جزیر تلاشهای شهید اوین را بدون پاسخ نخواهند گذارد.  در نتیجە این تلاشها و فعالیتهایی از این دست بودە است کە هوالانی مانند ژیان تولهلدان، زینب ساروخان، زهرا و مادر ئکیدە از سوی دولت اشغالگر ترک مورد هدف قرار گرفتند.

عاشق زندگی

روکن احمد در بخش دیگری از گفتگوی خود خاطر نشان ساخت کە هوال اوین علیرغم بیماری، هموارە با رویی گشادە و لبخند بر لب، ظاهر میشد، در واقع او عاشق زندگی، چغرافیا و طبیعتی بود کە در آن زندگی می کرد. عاشق میهن و زنان بود. عاشق مطالعە و علم بود و میخواست این عشق را با عشقی کە رهبر آپو در شخصیت زنان ایجاد کردە است، تحقق ببخشد.

روکن احمد در بخشی دیگر از گفتگوی خود در مورد هوال اوین گویی، ضمن اشارە بە علت سفر وی بە اروپا برای مداوا گفت: حکومت فرانسە حق پناهندگی بە وی اعطا نکردە بود، اما هوال اوین این مسئلە را بە  عنوان مانعی نمیدید، تلاشهایش را ادامە میداد تا بتواند واقعیت دشمن و ماسک نخستین ترور پاریس را افشا کند. پیش از آنکە بە شهادت برسد، اوین در حال سازماندهی و برنامەریزی برای برگزاری شهدای ترور ٩ ژانویە برآمدە بود.

روکن احمد خاطر نشان ساخت کە اگر حکومت فرانسە واقعا خود را دوستدار کورد قلمداد میکند، لازم است واقعیت و ابعاد این مسئلە را روشن کند. این داستان کە اعلام می کنند قاتل یک بیمار است، سناریویی بیش نیست. یکی از شاهدان این رویداد گفتە بود کە ٤٥ دقیقە جنازە هر ٣ شهید در همان محل ماندە بود، این شهدا بە دلیل خونریزی جان خود را از دست دادە بودند.

آموزش الفبای ژن، ژیان آزادی

شهید اوین گویی در روژآوای کوردستان تلاشهای فراوانی را برای زنان در روژاوا انجام داد. پروین یوسف از هوالان شهید اوین و عضو هیات رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در رابطە با وی می گوید: شهید اوین بە ما الفبای شعار ژن، ژیان، آزادی را آموخت، با اعتقاد راسخ آن را وارد زندگی روزمرە ساختە و واقعیت و حقیقت خلق کورد را بە زنان نشان داد. بە ما یاد داد کە چگونە زنان میتوانند پیشاهنگ باشند، جسارتی بزرگ را در درون ما ایجاد کرد.

پروین یوسف سخنان شهید اوین را یادآور شدە و گفت: بە ما میگفت مایە شرم است کە در جایی تلاش کنید، زحمت بکشید اما نتوانید خواهان حقوقتان شوید، تلاش تنها بە معنای دوندگی نیست؛ لازم است تلاشهایتان را ارزیابی کنید تا بدانید کە نواقص را در کجا میتوان یافت، در آن صورت است کەنواقص نیز از میان می روند.

پروین یوسف در خاتمە اظهار داشت کە شهادت هوال اوین برای جنبش زنان و جنبش آزادی کورد آسیبی بزرگ بە شمار می رود. بعد  از گذشت ١٠ سال بار دیگر در پاریس تروری دیگر روی دادە است. خلق کورد قاتلان خود را بە خوبی می شناس، دشمن دولت ترک بودە و در هر جایی، اگر کوردی حضور داشتە باشد و با زبان کوردی سخن بگوید، هدف قرار دادە میشود.