از صفر تا صد زندگی دهکده ژنوار با زنان است

ژنوار نام دومین روستای زنان در جهان است. روستایی که در میانه جنگ و درگیری‌ها در روژاوا توسط زنان ساخته شد. تمامی امور روستا که محل سکونت زنان و کودکان است را خود زنان انجام می‌دهند. هیچ مردی در این روستا دستور نمی‌دهد.

انقلاب روژاوا به عنوان انقلاب زنان شناخته می‌شود و دستاوردهای زنان به واقع چشمگیر است. زنان به دنبال انقلاب بود که در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و سایر عرصه‌های زندگی به میدان آمدند. احداث روستای ژنوار یکی از دستاوردهای انقلاب روژاوا است.

ژنوار به زبان کوردی به معنای سرزمین زنان است. در این روستا زنان زندگی، امرار معاش و تحصیل می‌کنند. زنان ساکن ژنوار بار دیگر به تمام دنیا ثابت کردند که چقدر اراده قوی دارند.

روکَن روژدا، عضو آکادمی ژنولوژی می‌گوید بسیاری از مردم به دلیل کنجکاوی برای بازدید از روستای ژنوار آمده‌اند. بازدیدکنندگان از دیدن چنین روستایی در یک منطقە محاصره شده شگفت زده شده‌اند. آنها از آنچه می‌بینند بسیار خوشحال می‌شوند.

او درباره دلیل احداث چنین روستایی می‌افزاید: "زنان و کودکان بیشترین آسیب را در جنگ می‌بینند. با انقلاب روژاوا، نقش زنان در نهادهایی که با سیستم خودمدیرتی دمکراتیک ساخته شده بودند برجسته‌تر شد. دهکدەای احداث شد تا در این موسسات و سازمان‌ها جایگاه بیشتری داشته باشد. چگونگی تاسیس روستا و هدف روستا در سال ٢٠١٧ توسط همه سازمان‌ها در شمال و شرق سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هر خانمی که در موسسات کار می‌کرد در این برنامه شرکت کرد. در روز جهانی لغو خشونت علیه زنان، ٢۶ نوامبر، روستای ژنوار افتتاح شد."

عضو آکادمی ژنولوژی با بیان آنکه سیستم روستا اشتراکی‌ است، از وجود شورایی در روستا خبر داد که هر ١۵ روز یکبار جلسه برای توسعه ژنوار برگزار می‌کند.

روکَن روژدا اضافه می‌کند: "در اینجا علاوه بر سیستم آموزشی زنان و کودکان، آکادمی تعلیم و تربیت هم وجود دارد. زنان کورد، عرب و بین‌المللی در هر زمینه‌ای جای خود را پر کرده‌اند. ژنوار یک روستای تمام زنان جهان است. ما نانوایی‌ها و مغازه‌هایی برای تأمین نیازهای خود داریم. زنان از طریق تولیدات کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند. بیمارستان ژنوار هم بسیاری از بیماری‌‌ها را با داروهای طبیعی تهیه شده از گیاهان معالجه می‌کند."

او با اشاره به اینکه زنان آگاه و آزادیخواه در همه جا هراس دارند، یادآور می‌شود: "روستای ژنوار دومین روستای زنان در جهان است. اولین دهکده زنان در آفریقا تأسیس شد. همه کسانی که از روستای ما بازدید می‌کنند از خارج از کشور به نمایندگی از ژنوار کار می‌کنند. زنان ثابت کرده‌اند که می‌توانند در همه عرصه‌های زندگی مدیریت کنند؛ مانند روژاوا. بنابراین، اگرچه رویکردهای متفاوتی از سوی قدرت‌های حاکم وجود دارد، اما آنها نمی‌توانند برخلاف میل زنان به اهداف خود برسند."