آزادی و پیشرفت زنان معیار آزادی و پیشرفت هر جامعه است

تشکل‌های مستقل کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان با انتشار بیانیه‌هایی به مناسبت روز جهانی زن اعلام کردند که این همبستگی شرط موفقیت جنبش زنان و جنبش کارگران است.

سندیکاها و تشکل‌های مستقل کارگران و بازنشستگان از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد، کارگران هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان بطور مشترک و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به صورت مجزا با انتشار بیانیه‌ای فرا رسیدن ۸ مارس روز جهانی زن را تبریک گفتند.

در بیانیه مشترک آمده است که موقعیت فرودست زنان در جامعه بویژه در ایران که قوانین حاکم برابری زن و مرد را به رسمیت نمی‌شناسند و یک رشته تبعیض‌ها و ستم‌ها بر زنان مورد حمایت قانون و نهادهای رسمی هستند، دو چندان تشدید می‌یابد.

فقر زنانه و بیکارسازی‌ها، اخراج و از دست دادن مشاغل و تحمیل مزدهای ناچیز و نابرابر در ازای کار یکسان، و نیز نابرابری‌های فاحش در زمینه اشتغال و بازنشستگی و حقوق و مزایای اجتماعی، نشان‌دهنده‌ی این واقعیت تلخ و شرم‌آور است که زنان وضعیت بدتری نسبت به مردان دارند.

در بیانیه شورای هماهنگی فرهنگیان هم آمده است که امسال در حالی به استقبال هشت مارس، روز جهانی زن می‌رویم که زنان در ایران و جهان برای دستیابی به حقوق خود با ساختارهای مردسالار و سرمایه‌سالار در حال مبارزه هستند.

در ایران در یک سال گذشته فشار بر فعالان زن، سرکوب جنبش زنان افزایش‌ یافته، اما این سرکوب‌ها مانع کنشگری زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نشده است.

این بیانیه تاکید کرده است که حضور زنان در جنبش معلمان نشان می‌دهد که در آینده ایران هیچ حرکت و تغییری بدون حضور زنان و بدون توجه به مطالبات زنان موفق نخواهد شد.

بیانیه مشترک دیگری با امضای ۲۲ تشکل مستقل از جمله انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرماشان، سندیکای نقاشان البرز و ندای زنان ایران منتشر شده که با ذکر ۷ بند از خواسته‌های خود با آرزوی دستیابی به آنها خواهان برگزاری مراسم باشکوه این روز شده‌اند.

در این بیانیه مشترک تاکید شده که جنبش زنان برای آزادی و برابری در تمام عرصه‌های حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مردان، که طی دو قرن گذشته با شدت و ضعف در سراسر جهان ادامه داشته همواره مورد حمایت جنبش‌های کارگری پیشرو بوده و زنان کارگر از نظر اجتماعی در صف نخست تلاش برای برابری کامل زن و مرد بوده‌اند. این همبستگی یک شرط موفقیت جنبش زنان و جنبش کارگران است.