تصویر

«ازدواج با دختربچه‌های ۹ ساله خطرناک است و باید متوقف شود»

زنان گرمیانی نسبت به اصلاح قانون وضعیت شخصی عراق واکنش نشان دادند و گفتند: «تصمیم اصلاح قانون وضعیت شخصی علیه زنان و تداوم ذهنیت مردانه است.»

تصمیم اصلاح قانون وضعیت شخصی در پارلمان عراق اتخاذ شد که به دلیل واکنش زنان و تشکل‌هایشان، تاکنون به عنوان یک پیشنهاد در پارلمان عراق باقی مانده است. وکیل گلستان محمد و خَلات صالح روانشناس در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

گلستان محمد با اعلام اینکه دولت عراق خواهان اصلاح قانون وضعیت شخصی برای ازدواج دختربچه‌ها در سن ۹ سالگی است، گفت: «این تصمیم نتیجه بدی خواهد داشت، هیچ منفعتی برای زنان از نظر سلامت جسمانی و روانی نخواهد داشت. بنابراین من به عنوان یک وکیل، به نام همه زنان و دوستان زنم در جامعه، در مقابل این تصمیم می‌ایستم.

من از همه زنان می‌خواهم که با این تصمیم پارلمان عراق مخالفت کنند، طبق تمام مطالعات علمی، زنان در آن سن به هیچ وجه آمادگی ازدواج ندارند و برعکس برای زنان مضر است.»

گلستان محمد در پایان سخنان خود از زنان خواست به هر نحوی با این تصمیم مخالفت کنند و گفت: «از زنان می‌خواهم که مراقب باشند، به هیچ وجه تصمیم اصلاح وضعیت شخصی عراق را نپذیرند و در مقابل آن بایستند.»

خَلات صالح روانشناس نیز به بیان این موضوع پرداخت و اجرای این تصمیم را خطر بزرگی برای دختربچه‌های ۹ ساله و جامعه عنوان کرد و ادامه داد: «این تصمیم پارلمان عراق بر خلاف حقوق کودکان، علیه سلامت و روان است. مانند خشونت علیه یک دختربچه ۹ ساله است.

من از زنان می‌خواهم که در برابر این خشونت بایستند، زیرا تأثیر بدی بر زنان دارد، این خشونت علیه دختران و جامعه ما است، ما نباید اجازه دهیم این تصمیم اجرا شود. زیرا همه ما می‌دانیم که ازدواج زودهنگام از نظر سلامتی و روانی چقدر خطرناک است. پس باید این را حق خود بدانیم و در مقابل آن بایستیم.»