تصویر

«با اوج‌گیری مبارزه، خشونت علیه زنان افزایش می‌یابد»

ژیان حسین به تشریح تلاش‌های کنگره استار برای افزایش آگاهی پرداخت و اظهار داشت که انقلاب روژاوا تحت رهبری زنان آغاز شد، اما خشونت علیه زنان در محیط انقلابی به پایان نرسیده است.

کارهای جنبش کنگره استار

با انقلابی که از سال ۲۰۱۲ در شمال و شرق سوریه قوت گرفت، زنان به دستاوردهای چشمگیری دست یافتند، از حقوق خود دفاع کردند و جامعه را رهبری کردند. اما با وجود دستاوردهای انقلاب، خشونت علیه زنان در منطقه ادامه دارد. ما با ژیان حسین عضو هماهنگی کنگره استار در مورد علل اصلی خشونت، نقشه راه کنگره استار در برابر این خشونت و اهمیت خوددفاعی صحبت کردیم.

ژیان حسین با توجه به دلایل اصلی خشونت علیه زنان در شمال و شرق سوریه گفت: «پایه‌های انقلاب روژاوا توسط زنان پایه‌گذاری شد. مطالعات بسیاری با این انقلاب آغاز شد. اما در این فضای انقلابی که سال‌هاست ادامه دارد، نمی‌توان خشونت علیه زنان را به طور کامل از بین برد. خشونت علیه زنان در دو سال گذشته افزایش یافته است. این خشونت ناشی از ذهنیت مردانه بر اساس سنت‌ها و آداب و رسوم ارتجاعی است. درک و فهمی که ذهنیت مردسالارانه نظام دولتی قرن‌ها بر مردان و زنان تحمیل کرده است، باعث می‌شود مردان علیه زنان مرتکب خشونت را شوند. ما در مورد انقلابی صحبت می‌کنیم که در سراسر جهان طنین‌انداز شده است، اما اگر قتل، خشونت و تجاوز به زنان همچنان ادامه دارد، باید این وضعیت را دوباره ارزیابی کنیم. گام‌های مهمی برای تغییر و تحول در ذهنیت مردسالار برداشته شده است، اما این گام‌ها ناکافی بوده و خشونت همچنان ادامه دارد. وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم و رویکردی را می‌بینیم که تنها بر تغییر و دگرگونی زنان متمرکز است، نباید فراموش کنیم که جامعه متشکل از زن و مرد است. زنان و مردان باید با هم آگاهی داشته باشند و تغییر کنند.»

ژیان حسین نقشه راه کنگره استار علیه خشونت علیه زنان را با این عبارات توضیح داد: «هدف اصلی ما دسترسی به همه زنان ساکن شمال و شرق سوریه است. کنگره استار یک جنبش زنان است که همه زنان را بدون در نظر گرفتن ملیت در بر می‌گیرد. فعالیت اصلی ما افزایش آگاهی زنان است. ما می‌خواهیم زنان را از حقوق‌شان مطلع شوند، زنان را به ذات‌شان بازگردانیم، آنها را سازماندهی کنیم، زندگی را معنادار کنیم و شخصیت مبارز آنها را آشکار کنیم. همچنین این وظیفه ماست که مردان را آموزش دهیم، آگاهی آنها را افزایش دهیم و مردانی را پرورش دهیم که بتوانند با ذهنیت مردانه مبارزه کنند. ما در تلاش هستیم تا با بازدید از منزل، سازماندهی سمینارها، پنل‌ها و جلسات این امر را اجرا کنیم.»

اهمیت خوددفاعی

ژیان حسین با بیان اینکه افزایش خشونت به دلیل ناکافی بودن خوددفاعی زنان است، گفت: «افزایش خشونت و ناکافی بودن آگاهی خوددفاعی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. هیچ کس نمی‌تواند علیه زنانی که خوددفاعی‌شان را تقویت می‌کنند از خشونت استفاده کند. زنی که از خوددفاعی آگاه است، می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی از خود محافظت کند. برای تضمین خوددفاعی، زنان نیاز به تعمیق و مبارزه بیشتر در خط آزادی زنان دارند. زنی که بتواند از خود دفاع کند، زنی است که حقوق، وظایف و تکالیف خود را می‌داند. زنان می‌توانند با آموزش و افزایش آگاهی در ابعاد نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، خوددفاعی خود را تقویت کنند. علاوه بر این، می‌توانند با ایفای نقش اساسی در تغییر و دگرگونی ذهنیت مردانه، خوددفاعی خود را تضمین کنند. وی با اشاره به اهمیت خوددفاعی گفت: «بنابراین می‌توانیم با بهبود خوددفاعی خشونت را از بین ببریم.»

نقش جامعه در مبارزه با خشونت

ژیان حسین با بیان اینکه رفع خشونت علیه زنان تنها بر عهده جنبش‌های زنان نیست و باید در جامعه نیز حساسیت ایجاد شود، ادامه داد: «اعضای جامعه باید حقوق خود را بشناسند و از آن آگاه باشند. از طرفی نباید حقوق دیگران را زیر پا بگذارد. افرادی که از حقوق خود دفاع می‌کنند و به حقوق خود می‌رسند باید به فکر فرد مقابل نیز باشند. بنابراین، برابری بین جنسیت‌ها باید تضمین شود. به این ترتیب نابرابری جنسیتی از بین خواهد رفت. ما به عنوان جنبش زنان، رهبری جامعه را وظیفه و مسئولیت اصلی خود می‌دانیم. با این حال، افراد نیز نباید وظایف و مسئولیت‌های خود را فراموش کنند. اگر امروز از ساختن خانواده دموکراتیک صحبت می‌کنیم، با مبارزه یک جانبه نمی‌توان یک خانواده دموکراتیک ساخت. در این زمینه، بیش از دو سال است که مردان را در سیستم‌های آموزشی منحصربه‌فرد قرار داده‌ایم.»

راهبردهای آموزشی

ژیان حسین با تاکید بر اینکه ارتقای آگاهی و آموزش عمومی برای از بین بردن خشونت علیه زنان ضروری است، سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: «از ابتدای انقلاب، هدف اصلی ما تامین برابری جنسیتی بوده است. برای برقراری صلح، عدالت و دموکراسی در یک جامعه، باید برابری بین جنسیت‌ها تضمین شود. همه باید تحت شرایط مساوی به حقوق خود دسترسی داشته باشند. در ابتدا تمرکز ما بر آموزش زنان بود. با این حال متوجه شدیم که آموزش‌های یک طرفه نمی‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. بنابراین، بیش از دو سال است که بر آموزش، تغییر و تحول مردان نیز تاکید داریم. می‌دانیم که گام‌هایی که برداشته‌ایم کافی نیست. در این زمینه ما به آموزش، آگاهی‌بخشی و روشنگری جامعه ادامه خواهیم داد. ما با بهبود و تقویت آموزش‌های ارائه شده در مدارس خود، فعالیت‌های آگاهی‌بخشی را در سنین پایین افزایش خواهیم داد.»