بسی ارزنجان: اتحاد زنان به فاشیسم پایان می‌دهد

بسی ارزنجان عضو شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) گفت: ٨ مارس روز قیام بر علیه ذهنیت بردگیست. ارزنجان افزود: در سال ٢٠٢٢ زنان خاورمیانه و جهان بر مبارزه مشترک پافشاری می‌کنند.

بسی ارزنجان عضو شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان به مناسبت ٨ مارس، روز جهانی زنان زحمتکش با خبرگزاری فرات سخن گفت.

بسی ارزیجان ضمن ادای احترام به تمامی زنان مبارزی که طی سال ٢٠٢١ در پیکار آزادی جنبش تحت رهبری اوجالان در چهاربخش کوردستان جان خود را از دست دادند گفت یگان‌های زنان آزاد با نقش‌آفرینی موثر و مقاومتی بی‌همپا در نبردهای مناطق حفاظت شدەی میدیا، مُهر خود را بر تحولات زدند. گریلاهای «یژاستار» شجاعتی بزرگ و روحیه‌ای فدائی از خود نشان دادند و الگوی گریلای مدرنیتەی دمکراتیك بودند.

وی همچنین از زندان‌ها به عنوان قلعه مقاومت زنان زندانی کورد یاد کرد و گفت در زندان‌های ترکیه و ایران سعی بر آن شد که رزمندگان زن و زنان دلدادەی آزادی را وادار به تسلیم کنند.

عضو شورای هماهنگی "ک.ژ.ک" از شهدایی همچون غریبه گَزَر و زنانی نظیر لیلا گوون، صباحت تونجل و گولتان کشاناک نام برد که به چه شکل در سخت‌ترین شرایط زندان‌های ترکیه در برابر فاشیسم "آ.ک.پ" و "م.ه.پ" دست از مقاومت برنداشتند. او همچنین اشاره کرد که در بیرون از زندان‌ها نیز رادیکا‌ل‌ترین و شجاعانه ترین مخالفت‌ها با فاشیسم دولت ترکیه را زنان انجام دادند.

بسی ارزینجان از سویی با نام بردن از زینب جلالیان و نسرین ستوده، به تمامی زنانی که در زندان‌های ایران مقاومت می‌کنند درود فرستاد و گفت: "حکومت ایران از ایستادگی زنان و عصیان زن بیمناک است. زینب جلالیان از خط شیرین علم‌هولی دست نکشید و تاکنون مقاومت بزرگی از خود نشان می‌دهد. او تنها زنی است که در ایران حکم حبس ابد دارد. بنابراین کمپین آزادی برای زینب جلالیان مهم است و همه زنان را به مشارکت در آن فرامی‌خوانیم. زنان ایران از طرق گوناگون ایستادگی می‌کنند. حکومت حتی ٨ مارس را ممنوع کرده و دارای چنان تفکری است که می‌خواهد زن را فقط در جایگاه یک مادر ببیند. زن را به عنوان موجودی مستقل نمی‌پذیرد. انقلاب ایران در بستر یک انقلاب قدرتمند زن رخ می‌دهد. پیشگامی زنان برای انقلابی دمکراتیك در سطح خاورمیانه صادق است."

وی همچنین به وخیم‌تر شدن وضع زنان در عراق و جنوب کوردستان جلب توجه کرد و گفت در سیاست دولت اقلیم هیچ نقشی برای زنان در نظر گرفته نشده و برای جلوگیری از مشارکت زنان در روندهای اجتماعی و سیاسی حتی از رسانه‌ها استفاده می‌کنند. بسی ارزینجان گفت زنان جنوب کوردستان هرگاه سازماندهی مستقل خود را شکل می‌دهند به خط آزادی رهبر آپو متصل می‌شوند و دلسوزی خود نسبت به رهبر آپو را نشان میدهند. وی زنان جنوب را به توسعه اتحاد ملی با سایر زنان کورد و شرکت در مبارزات مشترک زنان در سطح خاورمیانه و جهان برای دستیابی به حقوق و آزادی‌شان دعوت کرد.

عضو شورای هماهنگی "ک.ژ.ک" در عین حال به پیشرفت سریع زنان شنگالی که حول خط رهائی زن رهبر آپو گردهم آمده اند اشاره کرد و گفت زنان ایزدی اکنون از سرزمین و آزادی خود دفاع می‌کنند. آنها در سال ٢٠٢٢ نیز مواضع رادیکال‌تری از خود نشان می‌دهند و دستاوردهای مبارزاتشان را پایدار خواهند کرد.

درباره زنان سوریه و روژاوا نیز بسی ارزینجان گفت انقلاب زن علاوه بر ابعاد دفاعی، در زمینه تکوین ملت دمکراتیك نیز رو به رشد است. وی گفت زن، نیروی پیشروی دفاع و سازندگی در انقلاب روژاواست. انقلاب زنان روژاوا، خورشید خاورمیانه است. الگوی همزیستی خلق‌های کورد، ارمنی، چرکس، آسوری، ترکلمن سریانی‌ است. به این شکل به همه جهان گرمی بخشید.