بیانیه ک.ژ.ک بە مناسبت ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر

مرکز هماهنگی KJK به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان کارگر کارزار ما با زن، زندگی و آزادی به سوی انقلاب زنان می رویم را راه اندازی کرد.

کوما ژنین بلندین کوردستان ک.ژ.ک بە مناسبت ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیە اعلام شدە است: به مناسبت ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر، ما کارزار آزادی زن را با نام زن، زندگی، آزادی به سوی انقلاب زنان؛ اعلام و آغاز می کنیم. ک.ژ.ک در این بارە  گفت: ما به عنوان جنبش زنان کورد قصد داریم گامی جدید در فعالیت های آزادی خواهانه خود در منطقه و جهان برداریم.

انقلاب زنان تخیل نیست

اطلاعیه ٨ مارس به شرح زیر است:

با نزدیک شدن به ٨ مارس ٢٠٢٣، روز جهانی زنان کارگر، می بینیم که مبارزه ما برای آزادی زنان فقط یک روز نیست، بلکه همه جا را فرا گرفته است. مبارزه برای آزادی زنان جهانی شده است. انقلاب های زنان تخیلی نیستند، تغییرات رهایی بخش در زندگی زنان که در روژآوا، کوردستان، خاورمیانه و بسیاری از نقاط جهان به شکل ها و رنگ های مختلف دیده می شود و نتایج مبارزه را می توان از این طریق فهمید. بنابراین، این احتمال که قرن بیست و یکم قرنی باشد که در آن انقلاب های زنان رخ می دهد، به شدت در حال افزایش است.

جامعە انسانی نسبت به شورش ها و کشمکش های اجتماعی که تحت رهبری مبارزه آزادی زنان علیه نظام های مردسالار شکل گرفته و رشد کرده است، امیدوار است. جوامع بزرگ خواهان آزادی، دموکراسی و عدالت هستند، آنها بیشتر و بیشتر حول زنان گرد هم می آیند که توسط زنان رهبری می شود. با توجه به شیوههای زندگی که ذهنیت مردسالار ایجاد کرده است، خواسته کل جامعه در برابر بیعدالتی، بیاخلاقی، بیوجدانی، ابزاری بودن دولت و بازآفرینی یک زندگی خودمختار-اکولوژیک که در آن برابری، آزادی و تفاوتها با مدارا و همزیستی قرار دارند، به تدریج در حال تبدیل شدن به یک قدرت قوی است.

در این زمینه، ایدئولوژی آزادی زنان؛ ژنولوژی، پارادایم آزادی ما، مقاومت زنان و تشکیلات ما نقش پیشرو جدی در تسریع حرکت بشریت به سوی زیبایی، برابری، عدالت و آزادی دارد. با مشکلات گسترده و پیچیده ای که بشریت تجربه کرده است، اهمیت استراتژیک مبارزه ما برای آزادی زنان روز به روز بیشتر می شود. روشن می شود که بشریت نیازمند آگاهی، فعالیت، سازماندهی و بازآفرینی زندگی زن آزاد است. اگر مردم بگویند وجود انسانیت در گرو توسعه مبارزات آزادی زنان است زیاده گویی نیست.

وعده شکل دادن به انقلاب زنان

ما از شهدای آزادی زن با سپاس یاد می کنیم و عهد خود را برای انجام انقلاب زنان تجدید می کنیم.

به مناسبت این روز مقاومت، در ٨ مارس ١٩٥٧، ١٢٩ زن کارگر در حالی که در ایالت نیویورک آمریکا در اعتصاب بودند در یک کارخانه نساجی سوزانده شدند و ما از همه زنان جهان که شجاعانه در تاریخ جنگیدند؛ از کلارا زتکین، رزا لوکسمبورگ، سارا (ساکینه جانسز)، ویان جاف، شیرین علم هولی، شیلان کوبانی، آرین میرکان و قیام زنان در روژهلات کوردستان که پس از کشته شدن ژینا امینی ظهور کرد، و بر همه زنانی که در چهار بخش کوردستان، افغانستان، خاورمیانه و کل جهان برای آزادی می جنگند درود می فرستیم.

یاد و خاطرە تمام شهدایمان را در این راستا گرامی می داریم./مبارزات سارا تولهلدان، روکن زلالرین، مزگین، روژدا، آوزم، نالین، نورشین عفرین، مزگین کوچرو، ملسا موش، که نماینده بالاترین سطح از خط مبارزاتی رادیکال زنان ما را شکل می دهند، هوالان اسمر، همه شهدای YJA Star-HPG، همرزمان ما که در مقاطع مختلف مبارزه به شهادت رسیدند، بریوان زیلان، دلال نورهک، ژیان تولهلدان، پیمان باگوک، چیچک هارونی، زینب ساروهان، اوین گویی و زیلان قونیه که در پاریس و سلیمانیه به شیوه ای ناجوانمردانه به شهادت رسیدند، همە از جملە این افراد بودەاند.

با پیشرفت مبارزات ما برای آزادی زنان، حملات دولت فاشیست ترکیه و نظام مردسالار بیش از پیش گسترش می یابد. رهبران و کادرهای زن جنبش ما هدف قرار می گیرند، کشته می شوند و به زندان می افتند. از سوی دیگر، زنان جوان، زنان کورد، با وحشیانه ترین شیوه های جنگ ویژه وارد شبکه فحشا، مواد مخدر و جاسوسی می شوند. در مقابل این، زنان با اراده، شور و اشتیاق فراوان در هر جا که هستند مقاومت می کنند.

ما در کنار شهدایمان می دانیم که مادران کوردمان، بستگان شهدا، دختران و زنان جوانمان با همه دردها و مشکلات چگونه مقاومت می کنند. مبارزه ما برای آزادی زنان قطعا پیروز خواهد شد و مردسالاری پلید، غیراخلاقی و بی وجدان حاکم شکست خواهد خورد. بر این اساس ما بار دیگر در ٨ مارس روز جهانی زنان کارگر با احترام و سپاس از همه شهدای آزادی یاد می کنیم. ما ٨ مارس را به تمام مادران آشتی خود که برای آزادی زنان می جنگند، رفقایمان در زندان، گریلاهایمان در کوهستان، رفقای مجروحمان، مردم ما، دوستانمان، رفقای بین المللی تبریک می گوییم. در این زمینه، ما در برابر شهدا، زنان مبارز و زنان کارگر، دوباره پیمان می دهیم که هدف خود را برای تحقق انقلاب زنان گام به گام، توسعه و گسترش خواهیم داد و آن را محقق می سازیم.

افکار و اندیشه های آزادیخواهانه رهبر ما عبدالله اوجالان در سراسر جهان گسترش یافته است. مبارزه ما برای گسترش و عمل به این افکار و آزادی جسمانی رهبرمان؛ در راستای آزادی ریشه ای زنان است.

پارادایم و فلسفه آزادی رهبری ما هر روز به سرعت در جهان گسترش می یابد. در حالی که رهبری ما ٢٥ سال است در زندان و تحت شکنجه و سیاستهای انزوا قرار داشتە است، توسط افرادی که می خواهند زندگی خوب، صادقانه، انسانی و درست تری داشته باشند و توسط نیروهای اپوزیسیون مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند و ایده های آن به طرق مختلف اجرا می شود. نقش و رسالت رهبری ما در مبارزه برای آزادی زنان بسیار حائز اهمیت و تاریخی است. پیشرفت و رشدی که زنان کورد تجربه کرده اند و جایگاه آنها به عنوان نمونه نقش و جایگاه رهبری ماست. ایدئولوژی ای که برای زنان ایجاد شده است، سطح استفاده و کاربردی بودنش و پیشنهادات و نظراتی که در قرون متمادی جذب و اجرایی می شوند، در چند سال ها درک و اجرایی می شوند. زنان مرحله ورود به میدان مبارزه را پشت سر گذاشته اند. به این ترتیب خط آزادی زنان، ایدئولوژی و فلسفه ما جهانی است. در این زمینه رهبر ما بیشتر یک رهبر زنان است.

زنان با روش های آزادی خواهانه رهبر ما لذت و افتخار زندگی با هویت زن آزاد را چشیده اند.

رهبر ما عبدالله اوجالان با عملکرد خود نشان داده است که رفیق واقعی زنان است. در همین راستا ٨ مارس ٢٠٢٣ روز جهانی زن را با کمال وفاداری، عشق و احترام به رهبریمان تبریک می گوییم. ما موضع آزادیخواهانه و مقاومت امرالی رهبرمان را گرامی میداریم. نبرد اصلی در امرالی در حال انجام است. مقاومت گسترده رهبری ما در برابر این وجود دارد. آزادی رهبر ما آزادی زنان است. مبارزه ما برای آزادی جسمانی رهبرمان راهبردی است. در این زمینه، وظیفه اصلی ما به عنوان جنبش زنان، پاسداری از آزادی جسمانی رهبر و نشر افکار، دیدگاه ها و سبک زندگی ایشان است.

برای پایان دادن به حاکمیت فاشیستی

در باکور کوردستان، فاجعه زلزله و سیاستهای حکومت فاشیستی AKP-MHP پس از زلزله که پیامدهای این فاجعه را تشدید کرد، برای همگان تجربه و دیده شد. در این راستا، ما باید کار خود را برای پایان دادن به حکومت فاشیستی AKP-MHP به شیوه ای سریع و مؤثر انجام دهیم.

این وضعیتی است که میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داد، آنها را بی خانمان و آواره کرد و هزاران نفر از مردم ما جان خود را از دست دادند. این زلزله نیست، بلکه سیاست های غیرانسانی حزب عدالت و توسعه است که می کشد. مردم ما در مناطق زلزله زده در میان دردها، اشک ها و مشکلات فراوان هستند. همه مردم و زنان ما باید برای زلزله زدگان تلاش کنند و انواع کمک ها و حمایت ها را انجام دهند. زنان باید برای مناطق زلزله زده بسیج شوند. در 8 مارس و در این روزهای سخت در کنار زنان و مردم خود باشیم. بیایید با حمایت زنان و جامعه از این فاجعه وحشتناک خارج شویم. ما زنان باید با برنامه های ویژه برای شکست رژیم فاشیستی تلاش کنیم. ما باید مبارزه خود را برای آزادی قدم به قدم افزایش دهیم. دولت فاشیست AKP-MHP سعی کرده از این زلزله برای پنهان کردن ناکامیها و بحرانهای کنونی خود و در عین حال حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود استفاده کند و با به تعویق انداختن انتخابات، این زلزله را به فرصتی برای خود تبدیل کند. در ترکیه، پلاتفرم زنان رهبری همه مقاومت ها را بر عهده داشتند. زنان در سخت ترین زمان ها برخواستند.

ما باید با قدرت مشترک زنان، مردم و گروه های مذهبی مختلف خاورمیانه، ضد زن ترین، جامعه و مردم خاورمیانه را شکست دهیم. ما نباید فراموش کنیم که اگر دولت AKP-MHP در ترکیه را که نماینده عقلیت ظالم مردانه است شکست دهیم، یک ریشه دموکراتیک در خاورمیانه ایجاد خواهد شد. این یک نفس عمیق از آزادی و زمان و مکان برای زنان و مردم خاورمیانه و جهان خواهد بود.

زن؛ زندگی؛ آزادی

قیامی که در ایران و روژهلات کوردستان به رهبری زنان با شعار زن، زندگی، آزادی آغاز شد و به کل جامعه سرایت کرد، اولین قیام در تاریخ خاورمیانه و جهان است که با رهبری زنان آغاز شد. قیام در ایران یعنی انقلاب در خاورمیانه. زنان و مردم ایران با اتحاد نیروهای تشکیلاتی خود و مبارزه متحدانه می توانند پیروز شوند. در ٢٢ سپتامبر ٢٠٢٢ قتل دختر کورد ژینا امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی ایران، در ایران و خاورمیانه به رهبری زنان، مردم ایران با شعار زن؛ زندگی؛ آزادی قیام نوینی را علیه دولت مردسالار حاکم شروع کردند.

برای اولین بار در تاریخ و خاورمیانه و بشریت، مردم در کنار هم و دور شعار زنان، علیه نظام ظالم؛ حکومت و نیروهای اشغالگر قیام می کنند. عبارت رایج زن، زندگی، آزادی امروزه به عنوان یک واقعیت تاریخی به یک شعار جهانی تبدیل شده است. دلیل اینکه زن، زندگی، آزادی به شعار رایج همه تبدیل شده؛ این است که جامعه آزادی خود را در آزادی زنان می یابد. این همچنین میزان گسترش و نفوذ پارادایم رهبری ما، ایده های آزادی زنان در خاورمیانه و جهان را نشان می دهد.

به مناسبت ٨ مارس، مقاومت زنان و مردم ایران، خاورمیانه و بلوچستان در برابر دولت ایران را گرامی می داریم و درود می فرستیم.

همچنین بسیار مهم است که مردم آذری، فارس، کورد، عرب، بلوچ و ارمنی همگام با همدیگر در ایران مبارزه کنند. در ایران و کوردستان، زنان باید هم در توسعه وحدت مردم کوردستان و هم در توسعه وحدت مردم ایران نقش اول را ایفا کنند.

گرچه شدت قیامها در ایران امواج متفاوتی را نشان میدهند، اما به توسعه خود ادامه خواهند داد. زنان و مردم ایران آگاهند. آنها هرگز بردگی را نمی پذیرند. علاوه بر این، دولت طالبان می خواهد زنان افغان را در تاریکی بزرگ در افغانستان نگه دارد. زنان افغان مقاومت خود را با شجاعت بسیار و به طرق متفاوت انجام می دهند. بر این اساس ما به مقاومت زنان افغانستان درود می فرستیم.

مقاومت گریلا

گریلاهای YJA Star ما در منطقه زاپ و آواشین عملکرد فوق العاده ای در مبارزه با دولت متجاوز ترکیه در توسعه مقاومت گریلایی و دفاع از میهنمان از خود نشان دادند. این اولین بار است که یک زن کورد فرماندهی جنگ و تقویت مقاومت در هر عرصه را به شکلی بسیار مؤثر نمایندگی می کند. و این مقاومت زنان در زاپ و آوشین مانع از پیشرفت و موفقیت دولت فاشیست ترکیه شد.

در همین راستا در سی امین سالگرد اعلام ارتش زنان، نیروهای YJA Star با پشتکار، موفقیت، خلاقیت و حضور خود در جنگ زاپ آواشین صفحه جدیدی در تاریخ مبارزه ما گشودند. سطحی که فرماندهان، گریلاها و رزمندگان زن در کوهستان به درجه ای رسیدهاند که بتوانند رهبری و جنگ عمومی را بر عهده بگیرند. به عنوان زنان کورد، این سطح به دست آمده اولین درجه در تاریخ بشریت و زنان است.

گریلاهای YJA Star در سال های ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ در فرماندهی و سازماندهی جنگ، در مقاومت در تونل ها، در توسعه فعالیت ها، در انجام فعالیت های منحصر به فرد زنان، در آموزش و سازماندهی نیروی گریلا موفقیت بزرگی داشتند. آنها در سازماندهی گریلاهای مدرنیته دموکراتیک نقش  رهبری را ایفا  کردند. زنان برای اولین بار در تاریخ بشریت به صورت سازمان یافته، کمی و کیفی مستقیماً چنین نقش راهبردی را در مبارزات مردم و ارتش ایفا کرده اند. در این زمینه، سازمان ما از گریلاهای زن YJA Star; با مأموریت استراتژیک خود موفق به ایجاد چریک مدرن زمان ما شده است.

انقلاب زنان ما در روژآوا کار بازسازی جامعه را گام به گام در امتداد خط آزادی زنان پیش می برد. منطقه اصلی که جنبش زنان کورد در آن توسعه یافته است روژآوا است. تضمین پیروزی انقلاب در روژآوا وابسته به آزادی زنان است. ایجاد مجدد کنفدراسیون دموکراتیک زنان در زمینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک، بهداشتی، رسانه ای، فرهنگی، دفاع شخصی، آموزشی و زنان با کمون ها، شوراها، آکادمی ها، تعاونی ها و توسعه نظام رهبری مشترک و حضور برابر در همه مطالعات بسیار مهم است. بر اساس توسعه یک سیستم زندگی جایگزین، فعالیت های ساخت یک زندگی جدید در حال توسعه است. هزاران زن در انقلاب روژآوا شرکت و کار کردند. هزاران زن عرب، ارمنی، آشوری و ترکمن و همچنین زنان کورد با ایمان فراوان در انقلاب شرکت می کنند. رشد و مشارکت زنان عرب را می توان با سرعتی سریع مشاهده کرد. اتحاد کوردها و عربی که در میان مردم خاورمیانه و زنان شکل گرفته است، به سرعت در حال گسترش و پذیرش الگوی خلق دموکراتیک در این منطقه است. زنان این را رهبری می کنند.

انقلاب زنان ما در روژآوا چنان انقلابی است که زنان جهان از هر سو قدردانی می کنند، از آن بهره مند می شوند و از آن الهام می گیرند.