فعالین حوزه‌ی زنان: قتل و خودکشی زنان به پدیده‌ای روزانه تبدیل‌ شده است

فعالین حوزه‌ی زنان می‌گویند؛ زنان ناچار می‌شوند برای پایان دادن به چرخه خشونت به خودکشی دست زنند.

براساس آمار و اطلاعات سازمان‌های دفاع از حقوق زنان و همچنین سازمان‌های مقابله با خشونت علیه زنان قتل، خودکشی و انواع رویه‌های خشونت به‌صورت خطرناکی علیه زنان  در حال افزایش است.

در رابطه با افزایش خشونت و همچنین کشتار زنان و ناچار کردن آن‌ها به خودکشی، تعدادی از سازمان‌ها و فعالین حوزه‌ی حقوق زنان با خبرگزاری فرات صحبت کردند.

'زنان تحمل این خشونت‌ها را ندارند و به خودکشی روی می‌آورند'

ژیان حمید مسئول اتحادیه زنان شاخه کرکوک در رابطه با آمار خشونت و کشتار و خودکشی زنان و همچنین در رابطه با علل افزایش خشونت‌ها به خبرگزاری فرات گفت:"خشونت‌ها‌ در حال افزایش هستند، به‌ویژه آمار قتل زنان و خودکشی به پدیده‌ای روزمره تبدیل‌ شده است. علت افزایش خشونت‌ها نیز بسیار هستند و از مهم‌ترین آن‌ها استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی و همچنین نامساعد بودن وضعیت اقتصادی مردم است. متأسفانه در جامعه مردسالاری زمانی‌که مردان تحت فشار قرار گرفته و خشمگین می‌شوند و با کاستی‌های خود مواجه می‌شوند، خشم خود را علیه همسرانشان بکار می‌برند که در نتیجه‌ی آن، روزانه می‌بینیم که زنان توان تحمل این خشونت‌ها را ندارند و به خودکشی روی می‌آورند."

'سطح آگاهی و اطلاعات زنان افزایش ‌یافته است'

ژیان حمید همچنین گفت:"علی‌رغم افزایش خشونت‌ها، زنان نیز هوشیار شده و این وضعیت را نمی‌پذیرند. پیشتر زنان از اینکه به دستگاه‌ها و سازمان‌های مدافع زنان رفته و در مقابل این خشونت‌ها شکایت نمایند، احساس شرم‌ می‌کردند، اما اکنون به دلیل افزایش هوشیاری زنان، زنان از دستگاه‌های مرتبط درخواست کمک می‌کنند."

'پناهگاهی که زنان به آن پناه ببرند، وجود ندارد'

در رابطه با نبود پناهگاهی برای حفاظت از زنان، این مسئول اتحادیه زنان می‌گوید:"متأسفانه نبود پناهگاهی امن برای زنان مسئله‌ای بزرگ است. در بسیاری از مواقع زنانی که علیه آن‌ها خشونت انجام می‌شود با ما تماس می‌گیرند، و یا دخترانی وجود داشته‌اند که سن آن‌ها ۱۴ سال بوده و از ما درخواست نموده‌اند تا برای چند روزی آنها را پیش خود نگه داریم تا به ‌اجبار مجبور به ازدواج نشود. اما متأسفانه ما جایی نداریم تا بتوانیم از آن‌ها محافظت کنیم. در مواقعی پیش‌آمده است که بعد از یک هفته شنیده‌ام که دختری به دلیل خشونتی که علیه وی انجام شده، دست به خودکشی زده است. در چنین شرایطی من خود را مسئول می‌دانم چون به دلیل نبود پناهگاه نتوانسته‌ام از او محافظت کنم."

'قوانین مدافع حقوق زنان نیستند'

همچنین در رابطه با تأثیر قانون در حمایت از حقوق زنان ژیان حمید گفت:"علیرغم آنکه خشونت علیه زنان به‌طور مداوم در حال افزایش است، جدایی خانواده‌ها نیز افزایش ‌یافته است. دلیل نیز این است که هیچ قانونی برای دفاع از زنان وجود ندارد. زمانیکه زنان بخواهند از همسرانشان جدا شوند، ما آن‌ها را تشویق نمی‌کنیم تا از همسرانشان خود جدا شوند، اما جدایی بهتر از آنست که زنان مجبور به خودکشی شوند. زمانی‌که زنان خواستار جدایی می‌شوند، قانون هیچ حقی به آن‌ها نداده و اندک پولی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود."

'تفکر مردسالاری بر دادگاه حاکم است'

در پایان ژیان حمید در رابطه با غالب بودن تفکر مردسالاری بر دادگاه‌های جامعه عراق و به‌ویژه دادگاه‌های کرکوک گفت:"زمانی‌که پرونده‌ای به دادگاه می‌رود، آن اندازه که از حقوق مرد دفاع می‌شود، از حقوق زنان دفاع نمی‌شود. تاثیر تفکر مردسالاری و غالب بودن آن بر دادگاه‌ها بسیار آشکارا دیده می‌شود."

'برای نجات یافتن از خشونت به خودکشی پناه می‌برند'

کوردستان خالد مسئول بخش اجتماعی اتحادیه زنان در کرکوک در رابطه با افزایش خشونت علیه زنان به خبرگزاری فرات گفت:"علی‌رغم تلاش‌هایمان برای کاهش خشونت علیه زنان، اما متأسفانه میزان خشونت، قتل، و خودکشی زنان به‌صورت قابل‌توجهی درحال افزایش است. هیچ زنی نمی‌خواهد خود را بکشد، اما به دلیل زیاد بودن خشونت علیه آن‌ها ناچار می‌شوند تا به خودکشی پناه ببرد تا از خشونت و آزار روزانه نجات یابند."

'اگر مکانی امن وجود داشته باشد، آمار خودکشی کاهش پیدا می‌کند'

در پایان کوردستان خالد در رابطه با نبود پناهگاه برای زنان گفت:"نبود پناهگاه مسئله بزرگی برای سازمان‌های زنان است، چون سبب شده ‌است زنان مکانی امن که در آن امنیت داشته باشند وجود نداشته باشد و به دلیل تفکر جامعه زنان نمی‌توانند به مراکز پلیس رفته و در آن‌جا بمانند. اما وجود یک پناهگاه سبب می‌شود تا سطح خشونت و کشتار کم شود و اگر زنان مکانی امن داشته باشند که بتوانند به آن پناه ببرند، ناچار به خودکشی نخواهند شد."

'علل بسیاری برای افزایش خشونت علیه زنان وجود دارد'

دلوان اکرم محمود، مسئول کرکوک جنبش زنان آزادیخواه کوردستان (رژاک) در رابطه با خشونت علیه زنان و علل آن با خبرگزاری فرات صحبت کرده و گفت:"در حال حاضر آمار خشونت، قتل و خودکشی زنان به‌صورت خطرناکی در جامعه افزایش یافته ‌است. به گونه‌ای که به امری روزانه تبدیل‌ شده است. علل این خشونت‌ها نیز به غالب بودن تفکر مردسالاری بر جامعه بازمی‌گردد. همچنین نبود هوشیاری فرد در جامعه در افزایش خشونت علیه زنان موثر است. همچنین نبود نظارت خانواده‌ها بر کودکانشان زمانیکه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، همچنین در دسترس بودن اسلحه و فقدان قوانین لازم در زمینه حمل سلاح در جامعه یکی از علل دیگر و بسیار مؤثر برافزایش خشونت‌ها علیه زنان می‌باشد."

'مردان با مجازات‌های اندکی مواجه می‌شوند'

در مورد بی‌توجهی دادگاه و قوانین در دفاع از جان زنان دلوان اکرم گفت:"قانون به نفع زنان نیست. زمانی‌که زنان کشته می‌شوند و یا علیه آن‌ها خشونت انجام می‌گیرد، مردان با احکام سبکی مواجه شده و یا با توافق عشایری مسائل حل می‌شوند و مردان از مجازات قانونی و دادگاه نجات پیدا می‌کنند."

'باید زنان هوشیار شوند'

همچنین در رابطه با چگونگی کاهش خشونت علیه زنان این مسئول جنبش زنان آزادیخواه کوردستان گفت:"ما به‌عنوان یک سازمان زنان در راستای حل و کاهش خشونت‌ها تلاش کرده‌ایم با برگزاری دوره‌های آموزشی و آگاه‌سازی زنان به آنان کمک کنیم تا در تمامی عرصه‌های زندگی کار کنند، چون باید زنان با وظایف خود آشنا شده و فقط کار در چارچوب خانه را وظیفه خود ندانند."

'پیام برای زنان؛ سریال‌های ترکی که مروج بی‌اخلاقی هستند در تماشای آنها پرهیز کنید'

دلوان اکرم مسئول کرکوک جنبش زنان آزادی‌خواه کوردستان در پایان گفت:"پیام من برای زنان این است که فرزندان خود را به‌خوبی آموزش دهند و در استفاده از شبکه‌های اجتماعی  مواظب فرزندانشان باشند و آن‌ها را آگاه کنند. همچنین از تماشای سریال‌های ترکی که به زبان کوردی دوبله شده‌ پرهیز کنند. بسیاری از سریال‌های ترکی بی‌اخلاقی را در فضای خانواده ترویج می‌دهند و در آن‌ها خشونت‌های بسیاری انجام می‌شود. بسیاری از جوانان از این سریال‌ها تقلید می‌کنند، چون فکر می‌کنند که کار آن‌ها درست است و آن‌ها پیشرفته هستند و جامعه‌ی ما عقب مانده است."