فعالین زنان افغان: زنان روژاوا را الگو قرار می‌دهیم

مرسل مایار می‌گوید وقتی زنان با آمدن طالبان مجبور به خانه‌نشینی شدند، او مطالعه‌ برای بهبود وضعیت زنان افغان را آغاز کرد و در مورد یگان‌های مدافع زنان اطلاعاتی به دست آورد.

دو روز پیش سالگرد تأسیس یگان‌های مدافع زنان در روژاوا بود. خبرگزاری ژن‌ها در همین باره مصاحبه‌ای با دو فعال زن افغانستانی انجام داده و دیدگاهشان در مورد ی.پ.ژ را پرسیده است که موفق شدند داعش به عنوان یک سازمان تبه‌کار همفکر طالبان را شکست دهد.

مرسل مایار فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم اجتماعی یک دانشگاه‌ کابل می‌گوید وقتی زنان با آمدن طالبان مجبور به خانه‌نشینی شدند، او مطالعه‌ برای بهبود وضعیت زنان افغان را آغاز کرد و در مورد یگان‌های مدافع زنان اطلاعاتی به دست آورد.

این زن افغان به صف‌آرایی زنان کورد در روژاوا برابر هجوم ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید مبارزه با فرهنگ مردسالاری برای کسب حقوق زنان و مبارزه برای ارتقای سطع آگاهی و عدات‌خواهی زنان از دیگر رهاوردهای این مبارزه بوده است.

مرسل مایار به این فکر میکند که نیروهای مدافع زنان چطور می‌توانند از زنان افغستانی در این شرایط سخت پشتیبانی کنند.

منیلا احمدی، محصل یک دانشگاه‌ کابل نیز می‌گوید موجودیت چنین سازمان‌هایی می‌تواند یک الگوی خوب باشد و می‌تواند که برای بلند بردن سطح آگاهی زنان در کشورهای مثل عراق، ایران و افغانستان تاثیر مثبت داشته ‌باشد. او در رابطه با زنان کشورش که زیر یوغ طالبان قرار گرفته اند، به زنان کوبانی اشاره می‌کند و می‌گوید آن‌ها در سخت‌ترین شرایط در مقابل داعش سلاح گرفتند و از کشور خود دفاع کردند. آن‌ها می‌توانند برای بلند کردن صدای زنان افغان از تجارب خود به ما مشاوره‌های خوبی بدهند و همکاری کنند. راهپیمایی‌های زنان که در کابل و سایر استان‌ها انجام شد الهام گرفته از زنان روژاوا بود.