برگزاری سمپوزیوم «فلسفه‌ی وحدت‌بخش “ژن ژیان آزادی” و اهمیت آن»

به مناسبت فرارسیدن 8 مارس روز جهانی زن، سمپوزیومی با عنوان «فلسفه‌ی وحدت‌بخش “ژن ژیان آزادی” و اهمیت آن» از سوی دانشگاه روژآوا و با همکاری آکادمی ژنئولوژی در شهر قامشلو برگزار شد.

زنان روژآوا که از یک مرحله‌ی انقلابی عبور کرده‌اند و نقشی کلیدی در انقلاب ایفا نمودند همواره حمایت خود را از زنان ایران و روژهلات کوردستان نشان داده‌اند. بدین منظور در راستای حمایت و بحث و گفتگو درباره‌ی جنبش “ژن ژیان آزادی” و انقلاب خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان در روز پنجم مارس دانشگاه روژآوا با همکاری آکادمی ژنئولوژی سمپوزیومی در شهر قامشلو برگزار نمود.

این سمپوزیوم با حضور دانشجویان دانشگاه روژآوا، کوبانی و روژهلات و با شرکت فعالین سیاسی و آکادمیسین‌های زن از ایران و روژهلات کوردستان به صورت آنلاین آغار شد.

در نشست نخست زوزان سیما به نمایندگی از آکادمی ژنئولوژی به طور کوتاه در مورد خاستگاه این شعار و بسترهای لازم جهت انقلاب زنان سخن گفت.

در نشست دوم فوزا یوسف، از اعضای هیئت ریاست پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک) به اهمیت انقلاب روژآوا و تاثیر آن بر سایر مناطق خاورمیانه پرداخت.

در بخش دوم سهیلا شهریاری دانشجوی دکترای علوم سیاسی به جنبش “ژن ژیان آزادی” و چشم‌اندازهای آن پرداخته و در بخش دیگر این سمپوزیوم عاطفه رامسری محقق دکترای دانشکده تاریخ و جامعه‌شناسی بیلفلد و عضو هیئت علمی موسسه علوم اجتماعی دانشگاه روژآوا وضعیت ملت‌های ایران و انقلاب خلق‌ها و به خصوص کاراکتر سیستم دولتی را مورد ارزیابی قرار دادند.

در بخش‌های دیگر رزا ثابت‌نیا از فعالین حقوق بشر و روزنامه‌نگار اهوازی به شرایط مردم عرب و وضعیت تحمیلی بر آنان و همچنین فشار دولتی بر مناطق عرب‌نشین پرداخته است.

در ادامه لائبه آرام و شکوفه امید که به عنوان فعالین حقوق زنان بلوچ و افغان در این سمپوزیوم شرکت داشتند به مشکلات و مسائل زنان بلوچ و افغان به ویژه وضعیت افغانیانی که در ایران زندگی می‌کنند، پرداختند.

مهمانان برنامه به اهمیت مبارزات زنان کورد و الهام‌بخش بودن آن برای سایر زنان منطقه تاکید کردند.

این برنامه با پرسش و پاسخ از مهمانان و در نهایت بر ضرورت همدلی و اتحاد زنان جهت ارتقای مبارزات و فراهم آوردن بسترهای انقلاب زنان پایان یافت.