فراخوان کنگره استار به شورای اروپا

شورای کنگره استار به تصمیم کمیته وزرای شورای اروپا که در رابطه با انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صرفا به «نظارت» بسنده کرد، واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ماهیت نظارت، تأیید شکنجه است.»

کنگره استار در خصوص تصمیم کمیته وزرای شورای اروپا برای در دستور کار قرار دادن انزوای تحمیلی و نظارت بر آن تا سپتامبر ۲۰۲۵ که در جلسه خود در ۱۷ سپتامبر اتخاذ کرده بود، بیانیه‌ای داد و خواستار بررسی این تصمیم شد.

بیانیه کنگره استار به این شرح است: «مقاومت تاریخی رهبر عبدالله اوجالان به مدت ۲۶ سال در امرالی قوی‌ترین پاسخ به رژیم‌های هژمونی جهانی و ابزارهای آنها است که در منطقه سیاست نسل‌کشی سیاسی، نظامی و فرهنگی اجرا می‌کنند. رژیم اردوغان این نسل‌کشی را علیه مردم کورد و مردمی که خواهان آزادی هستند انجام می‌دهد. رهبر عبدالله اوجالان ایده ملت دموکراتیک و کنفدراسیون دموکراتیک را به خاورمیانه ارائه کرد و آزادی زنان و نقش مهم آنها را زمینه‌ساز تحقق جامعه سیاسی-اخلاقی دانست. با توجه به اهمیت فلسفه رهبر عبدالله اوجالان مبنی بر ارائه راه‌حل‌های اساسی برای مشکلات و درگیری‌ها و همچنین خدمت به تمام بشریت، کارزار بین‌المللی «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» راه‌اندازی شد. نظام شکنجه و انزوا که به بهانه‌های واهی بر رهبر ما تحمیل شده هیچ ربطی به ارزش‌های انسانی و اصول حقوق بشر ندارد. این نشانگر ذهنیت فاشیستی و دیکتاتوری آک‌پ-م‌ه‌پ است.

تصمیم کمیته وزرای شورای اروپا پس از نشست ۱۷ سپتامبر در مورد سیستم شکنجه و انزوای تحمیلی بر رهبر عبدالله اوجالان، برای نظارت بر وضعیت در امرالی تا سپتامبر ۲۰۲۵، ماهیت تایید شکنجه در امرالی از سوی شورا دارد.

ما به عنوان شورای کنگره استار از کمیته وزرای شورای اروپا می‌خواهیم که تصمیم خود را بررسی کند و همچنین از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و نهادهای قانونی می‌خواهیم به وظایف خود در قبال نقض‌های علیه رهبر عبدالله اوجالان عمل کنند.

ما همچنین از تمامی نیروهای سوسیالیستی، دمکراتیک، سازمان‌ها و جنبش‌های زنان می‌خواهیم که با حمایت و مشارکت فعال در کارزار بین‌المللی برای آزادی رهبری، مبارزه مشترک را تقویت کنند. ما به عنوان شورای کنگره استار، مبارزه خود را تا زمانی که رهبر عبدالله اوجالان آزادی جسمانی خود را به دست آورد، افزایش خواهیم داد.»