فراخوان زنان برای تجمع در ٨ مارس

جمعی از فعالین زن برای تجمع به مناسبت روز جهانی زن و علیه «حمله بیوتروریستی دانش‌آموزان دختر» در روز ٨ مارس، فراخوان دادند.

«گروهی از زنان مبارز داخل کشور» (تهران)، «جمعی از فعالین زنان داخل کشور»(کرج)، «فعالان زنان گیلان» و گروه «بیدارزنی» برای تجمع و حضور در خیابان به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن و علیه «حمله بیوتروریستی دانش‌آموزان»، فراخوان حضور در خیابان و تجمع سر دادند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: نزدیک به ۶ ماه از خیزش سراسری در ایران با شعار محوری زن زندگی آزادی می‌گذرد؛ قیامی که پرچم‌داران آن به‌ویژه زنان جوان و دختران نوجوان، بالاخص در کردستان و بلوچستان، از خیابان گرفته تا مدارس و دانشگاه‌ها بودند. حالا علاوه بر محرومیت‌های بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان از تحصیل، محرومیت بسیاری از دانشجویان از حضور در خوابگاه‌ها، بازداشت‌های وسیع و صدور احکام سنگین، شلیک به چشم‌ها و نابیناسازی، تجاوز و آزار جنسی به بازداشت‌شدگان معترض، اعدام و به قتل رساندن بسیاری از معترضان از جمله بیش از ۷۰ کودک در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها، حملات بیوتروریستی را علیه عمدتا دختران از دبستان تا دانشگاه آغاز کرده‌اند تا این گونه انتقام خود را از این قیام سراسری که به ویژه به دنبال دستیابی به حقوق و آزادی‌های نوجوانان، جوانان، زنان و برابری و عدالت جنسیتی است، بگیرند و حضور مأموران امنیتی در مدارس را به بهانه‌های مختلف توجیه کنند.

در این بیانه با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان و دانشجویان دختر در مدارس آمده است: اکنون سه ماه از حمله به مدارس عموماً دخترانه و‌ دولتی می‌گذرد؛ حملات سازمان‌یافته‌ای که از هنرستان ‌دخترانه‌ای در قم آغاز شد و به‌سرعت شهرهای دیگر گسترش یافته و تاکنون بیش از ۲۰۰۰ دانش‌آموز دختر را در بیش از ۹۰ مدرسه مسموم کرده است. گسترش این حملات به خوابگاه دختران دانشجو، بیش از همه اسیدپاشی‌های سازمان‌یافته‌ی سال ۹۳ بر چهره‌ی زنان در اصفهان را تداعی می‌کند و نشان‌دهنده انتقام‌جویی و کینه‌ورزی سازمان‌یافته‌ی حکومت علیه دختران نوجوان و جوان،‌ به‌ویژه به‌دلیل نقش مهم آنان در خیزش اخیر است.

همچنین با یادآوری آموزش رایگان در این فراخوان بر حق آموزش این‌چنین تأکید شده است: «دسترسی به آموزش رایگان» و «با کیفیت» حق همەی انسان‌هاست و حکومت‌ها موظف به برقراری عدالت و برابری فرصت‌ها در دسترسی به آموزش برای همه افراد هستند. اما جمهوری اسلامی نه تنها اعتقادی به این امر مهم ندارد بلکه از هر گزینه ضدانسانی برای سرکوب این حق ابتدایی به ویژه علیه دختران بهره می‌برد. ایران زنان سال‌های بسیاری برای به دست آوردن «حق آموزش» مبارزه کردند، سال‌ها مدارس خانگی آن‌ها سنگباران شد تا بالاخره توانستند به این حق طبیعی، به‌واسطه ایجاد مدارس دولتی، تا حدودی دست یابند.

در فراخوان در رابطه با روز زن و سریال مسمومیت‌های عمدی در شهرهای مختلف و تاکید بر آموزش زنان آمده است: «در آستانه هشت مارس، روز جهانی زن -با نام مبارزات زنان کارگر و به دنبال آن، مبارزات تمام زنان در سراسر جهان برای تحقق آزادی‌ها و حقوق‌شان- ضمن محکوم کردن سرکوب سراسری معترضان در این چند ماه، حمله به دختران در مدارس و دانشگاه‌ها را محکوم می‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم دخترانمان را به خانه بازگردانند و باید از امنیت آن‌ها در مقابل جمهوری اسلامی کودک‌کش به شیوه‌های جمعی حراست کنیم.

همچنین در فراخوان با مسئول دانستن دولت در برابر مسمومیت دانش آموزان، آمده است: ما حکومت را مسئول و عامل اصلی این جنایات می‌دانیم و خواستار شناسایی و محاکمەی آمران و عاملان این جنایات در پیشگاه مردم ایران و جهان هستیم.

در پایان برای فراخوان در رابطه با حضور در خیابان و برگزاری تجمع اعتراضی آمده است: ما در کنار مادران و مردم به خشم‌آمده از حمله به کودکانمان در روزهای پیش‌رو (تا هشت مارس) به خیابان‌ها می‌آییم و از همەی مردم به ویژه فعالان زنان، فعالان حوزه کودکان، معلمان و کارگران، دادخواهان و دانشجویان می‌خواهیم برای دفاع از کودکان و حقوق دختران و زنان به هر شکلی که می‌توانند، در این اعتراضات همراه شوند.