حداقل ۶۶ زن در قیام «ژن، ژیان، ئازادی» به قتل رسیده و حدود ۴ هزار زن نیز دستگیر شده‌اند

طبق آماری از فعالین حقوق بشر ایران در مدت قیام «ژن، ژیان، ئازادی» در ایران، حداقل ۶۶ زن به قتل رسیده و حدود ۴ هزار زن نیز دستگیر شده‌اند. بر اساس این آمار قتل و خودکشی زنان در ایران به ۵٠ نفر در یکسال رسیده است.

بنابر گزارشی از سایت هرانا، نشریه گروه فعالین حقوق بشر ایران، پس از به قتل رسیدن ژینا امینی توسط پلیس امنیت اخلاقی ایران در ۱۶ سپتامبر سال گذشته و آغاز قیام «ژن، ژیان، ئازادی» تا حالا حداقل ۶۶ زن در این اعتراضات به قتل رسیده‌اند.

همچنین آمده: در این قیام ۳ هزار و ٩۵٣ زن دستگیر گردیدەاند که شناسنامه یک هزار و ١٩ نفر از آنان مشخص است و از این تعداد؛ ١۶٠ نفرشان دختران دانشجوی دانشگاههای مختلف ایرانند.

٢٩٠ حالت حمله با گاز سمی به مدارس ثبت شده است

طبق آمار فعالین حقوق بشر ایران در اواسط ماه دسامبر گذشته تاکنون در ۹۹ شهر از ٢٨ استان ایران، حداقل ٢٩٠ بار با گاز سمی به مدارس دخترانه حمله شده و به دلیل آن ٧ هزار و ۶٨ دختر دانش‌آموز و دانشجو راهی بیمارستانها شده‌اند.

همچنین اعلام نموده که بیشترین حمله به مدارس دخترانه در روز ۴ مارس انجام گرفته که فقط در آن روز ٨١ مدرسه با گاز سمی مورد حمله قرار گرفته است.

در مدت یکسال؛ ٣٨ زن به قتل رسیده‌اند و ١٢ زن نیز خودکشی کرده‌اند

در بخش دیگری از این آمار آمده؛ از نهم مارس سال ٢٠٢٢ تا ٧ مارس ٢٠٢٣ حداقل ١۵ زن به بهانه «ناموسی» به قتل رسیده‌اند، ١۴ زن در زندانها اعدام شده‌اند و حکم اعدام برای دو زن دیگر صادر شده است.

نیز آمده: در کل ٣٨ زن به قتل رسیده‌اند که بیشتر آنها در نتیجه خشونت خانوادگی جانشان را از دست داده‌اند و ١٢ حالت خودکشی زنان نیز ثبت شده که چهار حالت آن خودسوزی بوده است.

هرانا افزوده است: در مدت این یکسال، ٢٠٠٣ زن توسط گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و ٩٢ حالت پلمپ محل کار و سازمانها به دلیل عدم پایبندی به حجاب اجباری، نیز ۶٢ حالت تبعیض جنسیتی علیه زنان ثبت شده‌اند.