هفدهمین فستیوال زنان زیلان در گیلسن‌گیرشن برگزار می‌شود

فستیوال زنان زیلان که بزرگترین گردهمایی زنان کورد در آلمان است؛ امسال برای بار هفدهم برگزار می‌گردد.

هفدهمین فستیوال زنان زیلان در شهر گیلسن‌گیرشن آلمان برگزار می‌شود.

فستیوال توسط اتحادیه زنان کورد آلمان (ی.ژ.ک- آ) برگزار گردیده و برای یادبود اوین گویی (امینه کارا) که در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در پاریس در جریان یک قتل‌عام به‌شهادت رسید؛ انجام می‌شود. زندگینامه و مبارزات اوین گویی در این فستیوال با تصویر پخش خواهد شد.

همچنین یک گفت‌وشنود درباره فلسفه "زن، زندگی، آزادی" برگزار می‌شود. کارهای دستی و هنری زنان نیز در این فستیوال نمایش می شود. همچنین زنان نقاش نیز آثار هنریشان را با موضوعیت مبارزات آزادی زنان در این فستیوال عرضه خواهند کرد.

همچنین در این فستیوال مکان بازی و سرگرمی برای کودکان نیز فراهم است.

همراه با هنرمندان و گروه‌های موسیقی ژنما، مزگین طاهر، کوانا زرین، ایلم آکتاش، بصر شاهین و فرمیسک؛ گروه‌های رقص کوردی نیز به صحنه خواهند رفت.

ژیندا دنیز و آیتن کاپلان اعضای کمیته‌ی تدارکات فستیوال که همزمان عضو جنبش زنان کورد اروپا (ت.ژ.ک- ا) نیز هستند، جزئیاتی درباره تدارکات انجام گرفته اعلام کرده و فراخوان شرکت در این فستیوال را دادند.

ژیندا دنیز: علیه اشغالگری و مردسالاری تعدادمان را افزایش می‌دهیم

ژیندا دنیز به بعد بین‌المللی فستیوال زنان زیلان پرداخت و از زنان ملیت‌های دیگر نیز خواست که در این فستیوال شرکت کنند. نیز گفت: آزادی زن و انقلاب زن با رهبری "زن، زندگی، آزادی" به‌وجود می‌آید. لذا فستیوال هم یک پیام است و هم یک فراخوان. پیامی هم به جهان و مردسالاری می‌دهد. زنان هرچقدر باهم باشند و هرچقدر بیشتر خود را سازماندهی کنند؛ به همان میزان قدرتمند شده و اشغالگران نیز تضعیف می‌گردند. لذا باید همگان شرکت کنند تا شمارمان بیشتر شود و علیه اشغالگری و مردسالاری بایستیم.

آیتن کاپلان: درباره "زن، زندگی، آزادی" گفتگو خواهیم کرد

آیتن کاپلان نیز گفت: مرحله‌ی سختی را پشت سر گذاشتیم. به‌ویژه مرحله‌ای پر از خشونت و کشتار علیه زنان بود. در روژهلات قتل ژینا امینی، قتل‌عام دوم پاریس و زمین‌لرزه نیز تاثیرات منفی بر زنان گذاشت. با وجود همه اینها به مبارزات زنان توسعه دادیم، به‌ویژه با مبارزه زنان در روژهلات کوردستان؛ فلسفه زن، زندگی، آزادی جهانی شد. مقاومت کوبانی زنان کورد را به جهان شناساند و با مقاومت روژهلات نیز؛ جنبش و حرکتمان جهانی شد. از راه فستیوال امسال زیلان، ما اهداف، تشکیلات و مبارزات خودمان و نیز و توان اتحاد خود با سایر جنبش‌های مبارزاتی زنان جهان را نشان می‌دهیم. در این فستیوال با گروههای مختلف زنان جهان دیدار کرده و از مبارزات مشترک خود و فلسفه "زن، زندگی، آزادی" بحث می‌کنیم.