جوانا سنه: زدودن تاریکیها خواستە اصلی زنان است

جوانا سنه عضو شورای هماهنگی جامعه زنان آزاد شرق کردستان در گفتگویی با خبرگزاری فرات به بررسی تحولات ایران پرداخت. او گفت آنچه کە تاکنون روی داده است ترکیبی از قیام و انقلاب مردم است که افق جدیدی را برای روزهای روشن آینده ترسیم می‌کند.

جوانا سنه در پاسخ به اینکه زنان از قیامی که سه ماه از آن سپری شد چه می‌خواهند؟، به ٤٣ سال جنسیت‌ محوری و نژادپرستی و اسلامگرایی اشاره کردە و گفت حاکمیت یکدست ایران از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره، موقعیتی برای زنان متصور نیست. زدودن این تاریکی خواستەی اصلی زنان روژهلات کردستان و ایران است.

او گفت زمانیکە انسان‌ها در طول زندگی پر از مبارزە خود احتمالاتی همچون دستگیری و مرگ و اعدام را در نظر می‌گیرند، چنین مسالەای تعهد بزرگی را به زندگی رنشان می‌دهد. 

عضو شورای هماهنگی کژار در مورد "شعار ژن، ژیان آزادی" به عنوان شعار اصلی انقلاب ااشارە کردە و گفت: "زن راز زندگی است، رازی که زیر سایه افکار مردانه احاطه و ناپیدا شده است. زن را از همه جوانب زندگی دور کردند. با ضعیفه خواندن زن در واقع اجتماع را ضعیف کردند. ارزش‌های معنوی را ضعیف کردند و آزادی‌ها را فردی جلوه دادند. برای اصلاح همه اینها نیاز به بازگشت به اصل وجود دارد. انقلاب زن زندگی آزادی این حقیقت را درونش دارد و راه درست مبارزه را نشان می‌دهد. اگر زن در صحنه زندگی بتواند حقیقتش را بیان کند، آنوقت جامعه به طبیعت خود بازخواهد گشت و آزادی دسته جمعی رقم خواهد خورد."

او در پاسخ به این سئوال که کدامیک از عبارات "قیام" یا "انقلاب" برای حالت کنونی صحیح است؟، گفت: "روند کنونی هم قیام و هم انقلاب است. جامعه علیه سیاست زن‌کشی حاکمیت بپاخاستە است. در میانەی قیام تحولات اساسی بسیاری رخ دادند. از طرح مطالبات اجتماعی تا شعارها، از صدای خیابان تا پررنگ شدن اعتراضات و از پاسداری از شهیدان تا همبستی ملل همگی گواه نوسازی افکار و افقی جدید است. این ساختن یک فلسفه برای زندگی و یک انقلاب است.

جوانا سنه درباره تبعات سرکوب احتمالی قیام تصریح کرد: "رژیم که منتظر چنین خیزشی نبود هراسان از پایان حاکمیتش دست به جنگ داخلی علیه جامعه زد و چهرەی ظالمش را بیشتر نمایان کرد. فعال‌ترین مراکز قیام در کردستان و بلوچستان را میلیتاریزه کردند. با دستگیری‌ و اعدام می‌خواهند صدای آزادی را خاموش کنند. جامعه می‌باید راهکاری در این قبال بیاندیشد و انقلاب زن زندگی آزادی را به فلسفەی "مقاومت زندگی‌ست" بیاراید. شکی نیست که حفاظت از انقلاب، مقاومت و اراده پیروزی می‌طلبد. می‌بینیم که جامعه با موضعش به حکومت می‌گوید تو نمی‌توانی با اعدام عمرت را دراز کنی. این نشان می‌دهد مردم از روند انقلاب به پیش از قیام بازنمی‌گردند.