کارگاه ژنئولوژی: مبارزه با خشونت را گسترش می‌دهیم

دریا آیدین در کارگاه ژنئولوژی گفت: «ما با انواع مختلفی از ظلم و ستم مواجه هستیم، همه دستاوردهای زنان در معرض تهدید هستند.»

کارگاه مجله ژنئولوژی با عنوان «سیاست مبارزه و روش‌های آن علیه نظام حاکم مردسالار در قرن بیست و یکم» آغاز به کار کرد. این کارگاه با حضور افراد زیادی برگزار می‌شود. رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک چیدَم کیلیچگون اوچار، اعضای حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی)، اعضای سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه‌دپ) صباحات تونجَل، هُدی کایا و بسیاری از فمینیست‌ها در این کارگاه حضور یافتند.

در سالن کارگاه، بنری با مضمون «سیاست مبارزه و روش‌های آن علیه نظام حاکم مردسالار در قرن بیست و یکم» نصب شده بود.

دریا آیدین، یکی از اعضای هیئت تحریریه مجله ژنئولوژی، در ابتدا از ناگیهان آکارسَل یاد کرد و گفت: «امروز زنان در سراسر جهان با تجاوز گسترده روبرو می‌شوند. از خاورمیانه گرفته تا اروپا، زنان در خط مقدم مقاومت جنگیدند. اما ذهنیت مردانه تمام دستاوردهای زنان را مصادره می‌کند. زنان علیه هرگونه خشونت مبارزه می‌کنند. زنان بیش از ۱۰۰ سال است که در حال مبارزه هستند. تمام دستاوردهای زنان ثمره‌ی مبارزه‌ای طولانی‌مدت می‌باشد. به ویژه پس از گسترش جنگ از سال ۲۰۱۵ به بعد، تمام دستاوردهای حاصل شده در معرض خطر هستند. در تمام این چرخه‌های خشونت‌آمیز، بویژه در کوردستان مرحله‌ای شدید از خشونت در جریان است. بویژه ما با مرحله‌ای متفاوت از استعمار مواجه هستیم. تمام دستاوردهای زنان با خطر روبرو هستند. پس از انتصاب قیم‌ها در سال ۲۰۱۶، موسسات و انجمن‌های زنان تعطیل شدند. ژنئولوژی نیز بر پایه میراث علم زن تلاش می‌کند تا خط ‌مشی نوینی از مبارزات ایجاد کند. مقاومت زنان که بیش از نیم قرن است در کوردستان ادامه دارد میراث آن است. ژنئولوژی نیز سعی می‌کند علم نوینی ارائه کند. سال‌هاست در مورد اینکه علم به چه کسی خدمت می‌کند بحث می‌شود. ژنئولوژی به بررسی کدهای مردسالارانه با قدمت ۵۰۰۰ سال می‌پردازد و هدف آن ارائه علمی آزادی زنان است.»

دریا توجه را به دهمین سالگرد ژنئولوژی جلب و بر اهمیت این کارگاه تاکید کرد. دریا اعلام کرد که می‌خواهند در این کارگاه بحث‌های خود را داشته باشند و محتوای کارگاه را به اشتراک گذاشت.

کارگاه با برگزاری نشست اولیه خود ادامه دارد.