کارگروه زنان کورد در شهر سلیمانی برگزار شد

کارگروه زنان کورد با حضور زنان هر چهار بخش کوردستان با شعار "به کشتار زنان پایان دهید" برگزار شد

با پیشاهنگی کمیسیون زنان کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) و اتحادیه زنان کوردستان، با شعار "به کشتار زنان پایان دهید" کارگروه زنان با حضور زنان هر ۴ بخش کوردستان در سالن توار شهر سلیمانیه برگزار گردید.

کافیه سلیمان دبیر اتحادیه زنان کوردستان و زینب مراد ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان در آغاز سخنانی را ایراد کردند.

سپس مژده عباس پانل اول نشست را مدیریت کرد. در این پانل از روژهلات کوردستان سروه ناصری به نمایندگی از سازمان کوردستانی حزب کمونیست ایران در رابطه با مسئله خشونت علیه زنان و دستگیری و زندانی نمودن زنان، از باشور کوردستان شوبو مصطفی عسکری عضو اتحاد زنان کوردستان در رابطه با نقش قانون و فرهنگ، از باکور کوردستان عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان ه.د.پ در رابطه با فشارهای سیاسی علیه وضعیت زنان سخنرانی کردند.

پانل دوم جلسه توسط سازمان شهید طالب هدایت شد. در این پانل اوین سویدا نماینده اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان در رابطه با وضعیت زنان تحت اشغالگری، از شنگال صبیحه صبری ابراهیم سخنگوی جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) در مورد وضعیت امروز زنان ایزدی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

در ادامه زنان شرکت کننده در کارگروه دیدگاه‌ و پرسش‌های خود را از مهمانان پانل‌ها طرح کردند. سپس مستندی کوتاه در رابطه با مبارزات و وضعیت زنان به نمایش درامد.

در پایان قطعنامه کارگروه زنان کورد منتشر شد. شرکت کنندگان اعلام کردند که زنان کورد باید با فشار بر احزاب و جریان‌های سیاسی کوردی آنان را ملزم به پذیرش اراده زنان و حضور آنها در عرصه‌های سیاسی نمایند.

قطعنامه در ١١ ماده به شرح زیر است:

١- زنان کورد و کوردستان باید با اتحد و همبستگی مرزها و موانع پیش روی خود را بردارند.

٢- زنان باشور، روژاوا، باکور و روژهلات کوردستان باید با مسئولیت‌پذیری نسبت به همدیگر و حضور در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بر دیالوگ داخلی تأکید کنند.

٣- صیانت از زنانی که زندگی آنها به دلیل خشونت در معرض تهدید قرار دارد، وظیفه‌ای اخلاقی و وجدانیست و اخذ موضع در این مورد وظیفه‌ای همگانیست.

۴- زنان باید تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی کوردی را تحت فشار قرار دهند تا اراده مستقل زنان را به رسمیت بشناسند و زمینه حضور در گفتگوهای ملی و در تمامی عرصه‌ها را برای آنان فراهم کنند.

۵- حفاظت از زنان ایزدی وظیفه تمامی زنان است، زیرا تاکنون آلام زنان ایزدی درمان نشده‌اند.

۶- کارگروه زنان از تمامی کوردها و کوردستانیان دعوت می‌کند تا به عنوان وظیفه‌ای اخلاقی برای نجات زنان ناپدید شده ایزدی فعالیت کنند.

٧- برای صیانت از خاک و میهن به موضعی مشترک نیاز داریم و زنان باید بیش از هر بخش دیگری از جامعه از دستاوردها محافظت کنند.

٨- از زنان سراسر جهان و سازمان‌های زنان درخواست می‌کنیم که در مقابل حملات دولت‌های اشغالگر حاکم بر کوردستان موضع خود را نشان دهند و از مبارزات و فعالیت زنان کورد حمایت به عمل آورند.

٩- زنان هر چهاربخش کوردستان و تمامی سازمان‌های زنان را فرامی‌خوانیم برای یافتن مکانیسم مشترک در مورد تضمین حقوق قانونی زنان کورد تلاش کنند.

١٠- لازم است اقدامات لازم برای برگزاری کنفرانس ملی زنان کوردستان انجام شوند.

١١- مقابله با افراد، رسانه‌ها و حاکمیت مسئولیت‌گریزی که درصدد ارائه تصویری زشت از فرهنگ کوردی هستند.