کنفرانس مرکز تحقیقات ژنئولوژی

مرکز تحقیقات ژنئولوژی مخمور اولین کنفرانس خود را برگزار کرد. این کنفرانس ۲ روز به طول انجامید.

کنفرانس ژنئولوژی

مرکز تحقیقات ژنئولوژی اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی (مخمور) با تشکیل گروه‌هایی با حضور زنان و دختران جوان اردوگاه، کارگاه‌هایی در ۵ موضوع در این گروه‌ها برگزار کرد. مرکز تحقیقات ژنئولوژی مخمور اولین کنفرانس را در تاریخ ۲۳ تا ۲۴ اوت با شعار «با سازماندهی احساس زن و زن بودن، ما زندگی را از تهاجم علم صاحبان قدرت نجات خواهیم داد» برگزار و نتایج کارگاه‌های این کنفرانس اعلام شد. کنفرانس با حضور ۱۰۰ نماینده در خانه خلق با یک دقیقه احترام آغاز شد.

پس از ادای احترام، دیدگاه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیدگاه‌های ژنئولوژی قرائت شد. پس از خواندن دیدگاه‌ها، فیلمی که درباره ژنئولوژی مخمور تهیه شده بود، نمایش داده شد. پس از نمایش فیلم پیام‌های ارسالی از شنگال و باشور کوردستان برای کنفرانس قرائت شد. پس از خواندن پیام‌ها، قسمت دوم کنفرانس آغاز شد.

بخش دوم کنفرانس با ارائه نتایج کارگاه‌های برگزار شده قبل از کنفرانس آغاز شد. موضوعات ارائه شده در کنفرانس ۲ روزه به شرح زیر است:

 * تأثیر روانی-اجتماعی مهاجرت اجباری بر زنان.

 * حقوق ما چیست؟ چقدر از آن مطلع هستیم؟ چقدر آن را محقق می‌کنیم؟

 *آگاهی جنسی و احساس تمایلات جنسی.

* تحلیل جامعه شناختی و تاریخی فرهنگ بوتان با کلمات.

* ارکان دموکراتیک سازی خانواده.

ارائه و بحث در مورد موضوعات به مدت دو روز با علاقه زیاد و قوی برگزار شد.

 در روز دوم کنفرانس، پس از بحث و گفتگو، سونگول گولر، عضو کمیته ژنئولوژی مخمور سخنرانی کرد.

سونگول گولر اولین کنفرانس ژنئولوژی را به همه زنان تبریک گفت و اعلام کرد: «این کنفرانس را به تمام زنان مقاومتگر تقدیم می‌کنیم. از همه کسانی که ما را در آماده‌سازی و کارگاه‌ها یاری داده و حمایت کردند تشکر می‌کنیم. امیدواریم این کنفرانس وسیله‌ای برای اعتلای مبارزات زنان کورد و جهان باشد.»

 پس از سخنرانی پایانی، جمع بندی کنفرانس توسط عضو کمیته ژنئولوژی مخمور بهار طرهان قرائت شد.

تصمیماتی که در پایان کنفرانس بیان شد به شرح زیر است:

« ژنئولوژی اساس علم آزادی جامعه شناختی است. در جهان به طور کلی علم نقشی در حل مسائل جامعه شناختی کنونی ندارد، بلکه باعث تعمیق و تشدید مشکلات کنونی جامعه می‌شود. اگر علمی برای جامعه نباشد و بر ضد جامعه کار کند، جامعه شناسی آزادی را توسعه نمی‌دهد و نمی‌تواند روش حقیقت باشد. علم با ادعای روش‌های حقیقت پدید آمده است. متأسفانه علم با نقش و مسئولیت علمی در تحلیل جامعه شناسی برخورد نکرده است. ژنئولوژی ادعایی دارد که علمی را که تحت تأثیر قدرت است از سلطه آن خارج کرده و در اختیار جامعه می‌گذارد. یعنی به عنوان آلترناتیو علم سرمایه‌داری که تحت تأثیر دولت است، مطرح می‌شود و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. ژنئولوژی ظهور نور برای بشریت گمشده در تاریکی است.

با این آگاهی از آزادی اجتماعی، علم ژنئولوژی در مخمور کار خود را پیش می‌برد. ژنئولوژی مخمور اهداف و مقاصد مهمی مانند تحقیق، سمپوزیوم، کارگاه، آموزش و کنفرانس را انجام می‌دهد. در همین راستا در تاریخ ۲۳ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۴ اولین کنفرانس ژنئولوژی مخمور با شعار «با سازماندهی احساس زنانه و زن بودن، زندگی را از تهاجم علم صاحبان قدرت نجات خواهیم داد» برگزار شد.

تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس

 - ما باید یک اتحاد بر اساس خانواده دموکراتیک ایجاد کنیم.

- چگونگی الگوی خانواده دموکراتیک باید ملموس‌تر باشد.

- مبارزه برای تغییر خانواده دموکراتیک باید داده شود.

- ازدواج‌ها بر اساس چه ضوابطی انجام شود، باید بر اساس معیارها مشخص شود.

- زن جوانی که می‌خواهد ازدواج کند، به عنوان یک شرط باید دارای سابقه مالی باشد تا بتواند زندگی خود را تامین کند.

- کمپین عدم استفاده از محصولات پلاستیکی راه‌اندازی شود.

این همایش با سردادن شعارهای «زنده باد رهبر آپو» ، «بدون رهبری زندگی ممکن نیست» و  «ژن، ژیان ، آزادی» به پایان رسید.