کژار: «مینا کشور کمال» نماد مقاومت و مبارزه زنان آزادیخواه است

در بیانیه کژار آمده است: تمامی سیستم‌هایی که توسط مردان بنا نهاده شده‌اند در اساس خود زن‌ستیز هستند و تنها زنان می‌توانند برای احقاق حقوق خود مبارزه نمایند.

جامعه زنان آزاد شرق کوردستان (کژار) با صدور بیانیه‌ای در وبسایت رسمی خود یاد و خاطره «مینا کشور کمال» بنیانگذار جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا) را گرامی داشته و بر لزوم همبستگی زنان کورد و افغان تأکید کرده است.

متن بیانیه کژار به شرح زیر است:

"در این روزها که سایه‌ی تاریک طالبان تمامی افغانستان را پوشانده است و زنان افغان برای حقوق اولیه ای مانند تحصیل و حتی ترددهای خود مبارزه می نمایند، یاد «مینا کشور کمال» میتواند به شعله‌ای فروزان برای مبارزات زنان در این راه تبدیل شود. جا دارد با گرامیداشت یاد مینا کشور که از پیشاهنگان مبارزات زنان در افغانستان است گرز کوبنده‌ای بر طالبان تروریست کوبید زیرا بر سر کار آمدن طالبان سبب شد که دستاوردهای چندین ساله زنان از آنها پس گرفته شود.

شهید «مینا کشور کمال» زن مبارزی بود که نخستین سازمان سیاسی زنان افغانستان به نام “جمعیت انقلابی زنان افغانستان – راوا ” را در سال ١٩٧٧ در افغانستان بنیان گذاشت. این سازمان هم با رژیم دیکتاتوری حاکم بر کشور و هم با مجاهدین مخالف بوده و امروزه نیز از مخالفان طالبان است. مینا کشور از نوجوانی و دوران تحصیل همواره به مشکلات کشورش افغانستان توجه نشان می‌داد و خصوصاٌ به مسائل و مشکلات زنان افغانستان توجه ویژه ای داشت. مینا کشور زنی مبارز و فعال افغان بود که سالها نقش پیشاهنگی زنان افغانستان را بر دوش خود گذاشته بود. مینا کشور شخصیتی همه جانبه داشت و سعی می‌کرد در همه زمینه های رهبری و نویسندگی و همچنین  فعالیتهای نظامی و اجتماعی نقشی درخشان داشته و توانسته همه آنها را در کارنامه چندیدن ساله مبارزات آزادیخواهانه خویش ثبت نماید.

شهید مینا توجه زیادی به اراده و توانایی‌های زنان نشان می‌داد و به همین سبب سعی در بیداری زنان که همانا نصف جامعه را تشکیل میدهند داشت و نزدیک به ١٢ سال از عمر ٣٢ ساله خود را وقف خدمت به حقوق زنان و آزادی مردمش کرد.

مینا کشور کمال ٣۴ سال قبل در چنین روزی توسط “خاد” یا اداره خدمات امنیتی دولتی به قتل رسید. مسلماٌ قتل و ترور فعالان و مبارزین زن در همه کشورها سیستماتیک است و نباید فراموش کرد که این سیستم و ذهنیت به پایان نرسیده و امروز توسط طالبان جنسیتگرا و ضد زن ادامه دارد. ذهنیت مردسالار با هر روپوشی؛ چه آخوندهای ایرانی و چه طالبان واپسگرای افغانستان، در جوهر خود ضد زن، اقتدارگرا، دین گرا و جنسیتگراست. چنانکه می‌بینیم امروز هم طالبان از سیستم آخوندی ۴۴ ساله ایران برای خود الگوبرداری می‌کند و سعی دارد حتی بسیار رادیکالتر از ایران به دینگرایی و زن‌ستیزی خود ادامه دهد.

در این میان تنها زنان هستند که برای بازپس گرفتن حقوق انسانی خود مبارزه کرده و خواهند کرد. زیرا زنان، دیگر بر این امر واقف هستند که نمی‌توان چشم امید به هیچ سیستمی بست. زیرا تمامی سیستم‌هایی که توسط مردان بنا نهاده شده‌اند در اساس خود زن‌ستیز هستند و تنها زنان می‌توانند برای احقاق حقوق خود مبارزه نمایند. پیشاهنگان ما شهید شیرین علم هولی و شهید مینا کشور کمال به خوبی این مساله را درک کرده و به همین خاطر بسیار فداییانه تمام زندگی خود را وقف مبارزات کردند.

ما زنان کورد نیز در قالب سازمان “جامعه زنان آزاد شرق کوردستان – کژار” به مبارزه با این سیستم ارتجاعی و زن‌ستیز پرداخته و در تلاشیم تا با مبارزات مشترک با سازمان جمعیت انقلابی زنان افغانستان – راوا مبارزات خود را شدت بخشیده تا بتوانیم هر چه زودتر جامعه‌ای آزاد بنا نهیم. و در آخر ما نیز به عنوان کژار سالروز شهادت مینا کشور را گرامی می‌داریم و بر این باوریم که مبارزات این زن مبارز پیشاهنگ افغانستان خط مقاومت و مبارزه زنان افغان خواهد شد."