علیه غصب اراده، تشکل «زنان برای دمکراسی» ایجاد شد

تشکل زنان برای دمکراسی بنیانگذاری خود را اعلام کرده و با گفتن ‌«ما اجازه نمی‌دهیم تحت نام قیم‌ اراده ما را غصب کرده و دستاوردهای زنان را از میان بردارند» زنان را برای مبارزه فراخواندند.

نهادهای زنان در آدانا علیه غصب اراد خلق، تشکل ‌«زنان برای دمکراسی» را ایجاد کردند. ‌«زنان برای دمکراسی‌» که بنیانگذاری خود را اعلام کرد در مقابل ساختمان کَوِر شهرداری کلانشهر آدانا با شعار ‌«‌زنان برای دمکراسی علیه قیم‌ها گردهم می‌آیند» بیانیه مطبوعاتی دادند. زنان با سردادن شعار ‌«ژن ژیان آزادی» و هلهله و تشویق، به محاصره پلیس پاسخ دادند.

دلال اوزبِی که به عنوان این تشکل بیانیه را خواند، اعلام کرد که برای گرفتن حق خود و علیه قیم‌ها گردهم آمدند. اوزبی اشاره داشت که در ۶ ماه اول امسال، ۲۰۵ جنایت علیه زنان صورت گرفته و ۱۱۷ زن به شیوه‌ای مشکوک، مُرده پیدا شدند و گفت‌: ‌«عاملان قتل زنان که از پیمان‌نامه استانبول عقب‌نشینی کردند، می‌خواهند قانون شماره ۶۲۸۴ را از میان بردارند، سیاست‌های عدم مجازات را عملی کرده و تحت نام اتانازی می‌خواهند جان‌های ما را در کوچه‌ها به قتل برسانند. ما از حکومتی که این حملات را انجام می‌دهد و قوانین شماره ۶۲۸۴ و ۵۱۱۹ دست‌بردار نخواهیم شد. این قوانین علیرغم تمام ایرادات‌شان متعلق به ما هستند. ما اجازه نخواهیم داد، حقوق ما که با این قوانین بدست آمده، غصب شوند.‌»

اوزبی در ادامه سخنان خود گفت‌:‌ ‌«ما برای اینکه از شهرداری‌های خود صیانت کنیم، در اینجا بیانیه می‌دهیم. کسانیکه در انتخابات شکست خورده بودند اما قیم برای شهرداری جولمرگ انتصاب کردند، بخاطر اینکه برای کلانشهر آدانا نیز قیم انتصاب نکنند، در اینجا هستیم.‌» اوزبی بیان کرده که قیم درعین  حال، علیه سیستم ریاست‌متشرک یک کودتا است و گفت‌: ‌«ما سیاست‌های مدیریتی قیم، که اراده خلق کورد را به رسمیت نمی‌شناسد، زنان به خشونت جسمانی و روانی محکوم می‌کند و سیاست‌های دشمنی آنان با زنان را قبول نمی‌کنیم. باید حکومتی که اراده خلق را غصب می‌کند از انتصاب قیم برای جاهایی که با انتخابات نتوانسته آنان را بدست بیاورد، دست بردارد. ما در اینجا یکبار دیگر حکومت و طرفدارنش را فرامی‌خوانیم، ما اجازه نمی‌دهیم که شما تحت نام قیم، اراده ما را غصب کنید و دستاوردهای ما زنان را از میان بردارید. ما تمام زنان را فرامی‌خوانیم که برای حقوق ما و حیات ما خود را سازماندهی کرده و مبارزه کنند.‌‌»