مادری که تحت فشار خودکشی کرد

موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان خواستار حفاظت از جان و سلامت سعدا خدیرزاده شد

به دنبال اعلام خبر خودکشی سعدا خدیرزاده در زندان اورمیه، موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان با نام اختصاری "کویپی" با انتشار فراخوانی خواستار اقدام فوری برای حفاظت از جان و سلامت ده‌ها زن باردار و شیرده و مادران کودکان نوزاد و خردسال در زندان‌های ایران شده است. کاربران شبکەهای اجتماعی هم به این وضعیت فاجعه‌آمیز واکنش نشان دادند.

شبکه حقوق بشر کوردستان خبر خودکشی سعدا خدیرزاده، زن کورد که به اتهامات سیاسی در زندان اورمیه بسر می‌برد را تأئید کرده و نوشته که او در وضعیت جسمی و روحی نامناسبی بسر می‌برد، اما خبر اینکه او قبل از خودکشی به فرزند نوزادش قرص خورانده را تاکنون نمی‌تواند تأئید کند.

سعدا خدیرزاده یکم تیرماه امسال بود که پس از زایمان به زندان بازگردانده شد. مأموران دست و پای او را به تخت بسته بودند که کادر درمانی بیمارستان به آن اعتراض کرده بود. سعدا که مهرماه پارسال توسط نیروهای امنیتی در پیرانشار ربوده و زندانی شد، در دوران بارداری هم علیه ظلم، یازده روز دست به اعتصاب غذا زد.

"کویپی"، موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان با انتشار فراخوانی خواستار حفاظت از زنان باردار و مادران زندانی کودکان خردسال در زندان‌های ایران شده و نوشته است: "سعدا خدیرزاده ٣٢ ساله کورد از اهالی پیرانشار که بعد گذراندن تقریبا تمام دوران بارداری‌اش در زندان، در سی‌ام خرداد ١۴٠١ فرزندش را در بیمارستان به دنیا آورد یکی از این زنان است که جان و سلامتشان در خطر جدی است. این موسسه پیشتر از وضعیت وخیم بند زنان زندان اورمیه گفته بود که یک زن به دنبال التماس به پزشک زندان، سرانجام با کمک یک زندانی دیگر در راهروی بند نوزادش را به دنیا آورد.

این همه سنگدلی و شقاوت که در عقل نمی‌گنجد گرچه صفتی جدایی‌ناپذیر از نهادهای امنیتی شکنجه‌گر ایران است اما قلب‌های بسیاری را به درد آورده که با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی می‌توان آنرا ورق زد. برخی ابراز خشم از این همه ظلم و برخی احساس شرم از سکوت جامعه کرده‌اند.