معاون دبیر کل FIDH: سیستم قضایی در ترکیە کاملا سیاسی شدە است

ریحان یالچینگ معاون دبیر کل FIDH اعلام نمود کە اعلام جرم دادستانی علیە پلتفرم "قتل زنان را متوقف کنیم" نمونە‌ای است کە نشان می‌دهد حکومت ترک تلاش می‌کند سیستمی را ایجاد کند کە در جارچوب سە محور ترک-مرد-سنی فعالیت کند.

در ترکیە سیستم فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ سیاستهای خود را علیە زنان همچنان ادامە می‌دهد. در نتیجە این سیاستهای حکومت، هر ساعت در ترکیە یک زن بە قتل می‌رسد. بر اساس آمار  پلتفرم "قتل زنان را متوقف کنیم" در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۹۳ زن بە قتل رسیدە‌اند، این تعداد در سال ۲۰۱۶ بە ۲۹۰ زن رسیدە است و در سال ۲۰۱۷ با افزایش این آمار بە ۳۵۱ نفر رسیدە است. این امر با افزایش تدریجی بە ارقام ۴۰۶، ۴۱۳ و ۴۱۹ زن در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رسیدە است. در چهار ماهە نخست امسال هم تا کنون ۱۱۳ زن بە قتل رسیدە‌اند.

دولت ترک با قوانینی کە تدوین کردە است هم از قاتلان محافظت می‌کند و هم بە زنان مبارز حملە می‌کند. حکومت ترکیە از پیمان استانبول خارج شدە و در آخرین اقدامات خود علیە پلتفرم "قتل زنان را متوقف کنیم" پروندە‌ای را گشودە و بە بهانە اینکە این پلتفرم دست بە اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی زدە است، اعلام جرم نمودە است. در این پروندە ادعا شدە است کە این پلتفرم با ظاهر دفاع از حقوق زنان، خانوادەها را هدف تخریب قرار دادە و بە خانوادەها آسیب می‌رساند. پلتفرم "قتل زنان را متوقف کنیم" در سال ۲۰۱۰ در ترکیە بعد از قتل منور کارابولوت تاسیس شدە و از سال ۲۰۱۲ بە عنوان یک سازمان فعالیتهای خود را ادامە می‌دهد.

در رابطە با پروندە گشودە شدە برای تعطیل پلتفرم "قتل زنان را متوقف کنیم" ریحان یالچینگ معاون دبیر FIDH (فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر) با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

ریعان یالچینگ در این گفتگو خاطر نشان ساخت کە پروندەهای بسیاری علیە پلتفرم آنها تا کنون گشودە شدە است و این پروندە‌ها بە تمامی سیاسی بودە و تلاش می‌کنند تا کوردها و زنانی را کە برخودان می‌کنند و افراد معترض را کاملا از دایرە قانون کنار بگزارند. ریحان یالچینگ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت کە پروندە جدیدی کە علیە انها گشودە شدە است اخرین پروندە نبودە و پروندە‌های دیگری هم قرار است در آیندە علیە آنها باز شود. در واقع این پروندە نمونە‌ایست کە تنها ترک-مرد-سنی می‌تواند در میان جامعە ترکیە از حقوق برخوردار باشد.

حمایت از مبارزە زنان تاریخی است

ریحان یالچینگ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت کە عدم پیگیری مجرمان و ناقضان حقوق، جنایتها و ... بە سیاست سیستماتیک سیستم قضایی و دولت تبدیل شدە است. و در این رابطە بە اتحاد و انسجام زنان علیە هر نوع خشونتی اشارە کردە و افزود مبارزە زنان مبارزە‌ای تاریخی است.

ریحان یالچینگ ضمن اشارە بە عدم تحمل اتحاد و همبستگی زنان از سوی حاکمیت اعلام نمود کە بە کرات دولت ترک علیە نمایندگان زنان پروندە قضایی گشودە و اعلام جرم کردە است. زنان را دستگیر می‌کند. وی ضمن اشارە بە انجمن زنان رُزا در آمد بە عنوان نمونە‌ای از اقدامات دولت گفت: هر چند تمام مبارزات و تلاش‌های این انجمن بر ممانعت از قتل زنان و و حمایت از زنان متمرکز شدە است، اما با این وجود هم زنان و فعالان این انجمن دستگیر می‌شوند یا با آزار پلیس روبرو می‌شوند. تحت تعقیب قضایی قرار گرفتە و پروندە علیە آنان گشودە می‌شود. همزمان هم بە اتهام حملە و نقض مقدسات خانوادە، متهم و مجازات می‌شوند. وی ضمن اشارە بە وضعیت موجود کە حاکمیت تلاش می‌کند مانع از ایفای نقش زنان شود، اظهار داشت: حاکمیت زنان را بە عنوان خطری برای خود ملاحضە می‌کند. ریحان یالچینگ در خاتمە گفتگوی خود اعلام نمود کە بە عنوان یک وکیل و معاون فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، لازم می‌داند کە زنان، کە زندگی آنها بە سرقت رفتە است، بە قتل رسیدە‌اند، با شمارە آنها را می‌شناسند، برخودان خود را ادامە دادە و مبارزات خود را تداوم ببخشند.