ژینا امینی در نتیجه ضرب و جرح چماقداران رژیم ایران دچار مرگ مغزی شده و در بیمارستان جانباخت

ژینا امینی اهل سقز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران بر اثر ضرب و جرح نیروهای انتظامی دچار مرگ مغزی شد. این جنایت با اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. ژینا امینی ظهر امروز درگذشت.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران درباره ژینا امینی (۲۲ ساله) که بر اثر ضرب‌وجرح به‌دست ماموران نیروی انتظامی در خودرو گشت ارشاد و بازداشتگاه وزرا، به «مرگ مغزی» دچار شده، توضیح داد.

این مرکز وضعیت ژینا امینی را فقط «بدحالی» توصیف و اعلام کرد: "خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد."

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، ژینا امینی ۲۲ ساله‌ و اهل سقز استان سنه که همراه با خانواده‌اش‌ به تهران سفر کرده بود روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور/ ١٣ سپتامبر توسط گشت ارشاد بازداشت شد و پس از دو ساعت جسم نیمه‌جانش از ساختمان وزرا به بیمارستان کسری منتقل شد. ژینا امینی ظهر امروز در بیمارستان کسری جانباخت.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان نیروهای امنیتی درخصوص اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها به شدت خانواده ژینا را تحت فشار و تهدید قرار داده‌اند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: مهسا زن جوانی حدودا ۲۲ ساله و اهل سقز است که به قصد بازدید از اقوام خود به همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود. چند روز پیش زمانی که مهسا به همراه برادرش حوالی بزرگراه حقانی تهران در حال تردد بود، با هتاکی و ضرب و شتم نیروهای گشت ارشاد مواجه شد.

او ادامه داد: ماموران سپس ژینا را به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران (وزرا) منتقل کردند. آنها به برادرش گفته بودند که پس از برگزاری یک ساعت کلاس توجیهی برای ژینا، وی آزاد خواهد شد. اما او در بازداشتگاه مجددا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از چند ساعت، از بازداشتگاه وزرا به بیمارستان کسری تهران منتقل شد.

تعدادی از پزشکان متخصص در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به وجود خونریزی گوش و خونمردگی زیرچشم ژینا، ادعای پلیس تهران مبنی بر سکته قلبی و مغزی وی را رد کرده و این علائم را نشانه شکستن قاعده جمجمه در اثر ضربه جسم سخت می‌دانند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نسبت به وقایع منجر به حال نامساعد و به کما رفتن مهسا (ژینا) امینی و اقدامات پلیس امنیت اخلاقی تهران واکنش نشان داد و گفت: "موضوع ژینا امینی و حادثه رخ داده را باید مجلس به دقت مورد بررسی قرار دهد و هرگونه تخلف، قصور یا جنایت احتمالی را با قاطعیت پیگیری نماید. امنیت جانی مردم؛ مقدم بر هر ارشادی است."

سرکوب زنان در ایران از سوی نیروهای گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری در ماه‌های اخیر شدت گرفته و پیشتر بازداشت و انتشار اعترافات سپیده رشتو در زندان واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.