م‌ک‌گ: روزنامه‌نگاران در ماه اوت نیز تحت فشار و حمله قرار گرفتند

م‌ک‌گ نقض حقوق علیه روزنامه‌نگاران در ماه اوت را اعلام کرد. این گزارش با توجه به قتل ۲ روزنامه‌نگار، از حمله به ۱ خبرنگار، بدرفتاری با ۱۵ خبرنگار و شکایت علیه ۱ خبرنگار خبر داد.

گزارش م‌ک‌گ

انجمن روزنامه‌نگاران زن بین‌النهرین (م‌ک‌گ) گزارش «نقض حقوق روزنامه‌نگاران زن در ماه اوت» را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است که حملات علیه روزنامه‌نگاران کورد برجسته‌تر بوده و آمده است: «در حمله‌ای که ترکیه در سلیمانیه انجام داد، هیرو بهاالدین و گلستان تارا روزنامه‌نگاران کورد جان خود را از دست دادند و ۶ روزنامه‌نگار مجروح شدند. علاوه بر این، خبرنگاران به طرق مختلف از انجام وظایف‌شان ممانعت به عمل آمده و برخی از آنها مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند و به شدت مجروح شدند.»

این گزارش با اشاره به وجود محدودیت‌های جدی در حوزه آزادی اندیشه و بیان، اظهارات زیر را در بر می‌گیرد: «تحقیقات، شکایت‌ها و کیفرخواست‌ها علیه روزنامه‌نگاران زن بخشی از این فشارها است. این وضعیت نشان می‌دهد که فشار سیستماتیک بر آزادی مطبوعات تا چه حد جدی شده است. علاوه بر این، موانع مختلف دسترسی به سیستم عامل‌های دیجیتال نیز توجه را به خود جلب کرده است. دسترسی به اینستاگرام در ۲ اوت مسدود شد و این مسدودیت در ۱۰ اوت برداشته شد. علاوه بر این، در ماه اوت دسترسی بسیاری از افراد به حساب X (توئیتر سابق)شان مسدود شد. این تحولات نشان می‌دهد که محدودیت‌های آزادی در حوزه دیجیتال در حال افزایش است. این گزارش به وضوح نقض جدی حقوق بشر و تهدید آزادی مطبوعات را که روزنامه‌نگاران زن در ترکیه با آن مواجه هستند، آشکار می‌کند. این وضعیت تصویر بسیار نگران‌کننده‌ای را از نظر آزادی بیان و مطبوعات ترسیم می‌کند.»

موارد نقض حقوقی که در طول ماه تشخیص داده شده در گزارش به شرح زیر است:

«* تعداد روزنامه‌نگاران مورد حمله قرار گرفتند: ۱

* تعداد روزنامه‌نگارانی که در معرض بدرفتاری قرار گرفتند: ۱۵

* تعداد روزنامه‌نگارانی که از پوشش اخبار مورد ممانعت قرار گرفته‌اند: ۲

* تعداد روزنامه‌نگارانی که علیه آنها پرونده باز شده است: ۱

*تعداد روزنامه‌نگاران زن بازداشتی: (۱-۳۱ اوت) ۶ .»