نگرانی از وخامت حال زینب جلالیان

یک همبندی زینب جلالیان: زینب یک زن پرصلابت است که دردهای خود را بروز نمی‌دهد.

زینب جلالیان که از پانزده سال پیش در زندان‌ بسر می‌برد یک زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد است. جمعیت حقوق بشر کوردستان در رابطە با وضعیت او اعلام کردە است  کە وضعیت چشمان زینب حاد شده و در معرض خطر نابینایی قرار دارد. او از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد اما افرادی که او را در زندان دیده‌اند می‌گویند زینب همچنان پرصلابت است و سر خم نمی‌کند. 

او برای ژن، ژیان، آزادی مبارزه می‌کرد آنهم زمانیکە که سالها پیش هنوز جنبشی سراسری میان عموم ایرانیان با این نام شناخته‌شده نبود. زینب جلالیان برای آرمان‌هایی به حبس ابد محکوم شدە است که در سه ماه گذشته هزاران تن دیگر با همان جرم با شکنجه و اعدام و احکام سنگین زندان مواجه شدند.

نگاهی به پرونده زینب جلالیان و سرگذشت او در زندان‌های مختلف ایران نشان می‌دهد که محاکمەی این زندانی سیاسی هرگز پایان نیافتە است. او در طول پانزده سال مدام مورد آزار و اذیت نهادهای امنیتی قرار گرفته است. رژیم حتی زینب جلالیان و یارانش را به دلیل خیزش انقلابی زن زندگی آزادی در ایران مقصر می‌داند چون این شعار آنها بود.

در میانەی خیزش خلق در روژهلات کوردستان و ایران اخباری منتشر شد کە  زینب جلالیان را با پاهای بسته از بند زنان زندان یزد به نهادهای امنیتی منتقل کردند. به گفتەی همبندیان زینب جلالیان او از قبول خواستە نامعلوم بازجویان امتناع کرده است.

در پی گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان در مورد وخامت اوضاع چشمان زینب جلالیان نگرانی‌ها در مورد او افزایش یافته است. نهادهای حقوق بشری بارها در مورد وخامت حال او هشدار داده‌اند ولی زندانیان می‌گویند زینب یک زن پرغرور و پرصلابت است که دردهای خود را بروز نمی‌دهد.

عبارت "مقاومت زندگی‌ست" برای زینب جلالیان که حتی از ساده‌ترین حقوق یک زندانی مانند "حق خرید از فروشگاه زندان" محروم است فقط یک شعار نیست. او هزینه باورهای آزادیخوانه خود را می‌پردازد حتی اگر در طول پانزده سال یک روز مرخصی هم به او ندهند.

یک همبندی زینب که مایل بە افشای نام خود نبود اعلام کرد به زینب گفته‌اند اگر ابراز ندامت کند آزاد خواهد شد ولی زینب همچنان به حقانیت راهی که می‌پیمود پایبند است، به قیمت گذراندن سال‌های سخت زندان پشت میلەهای آهنین.

گفته می‌شود زینب جلالیان محبوب‌ترین شخص در بند زنان دهها نفری زندان یزد است که به خاطر عدم رعایت تفکیک جرائم همگی در کنار یکدیگرند. او روابط خوبی با سایر زندانیان دارد و فردی نیک‌اندیش و خوش‌اخلاق و با انضباط و پرانگیزه دیده شده که روزانه دو وعده ورزش می‌کند و موهای خود را شانه می‌زند. بسیاری از زنان زندانی در یزد، بلوچ یا اتباع افغانستانی هستند ولی در چند مدت اخیر دستگیرشدگان اعتراضات هم به آنها اضافه شدند.