نشست مطبوعاتی «١٠٠ دلیل» در چارچوب نشست‌های سازمان ملل

کارزار «١٠٠ دلیل برای محاکمه دیکتاتور» که از سوی جنبش زنان کورد آغاز شده بود نشستی مطبوعاتی را در ‌شهر ژنو سوئیس برگزار می‌کند. نشست در برنامه‌ی جلسات کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است.

نشست مطبوعاتی روز ٢٣ سپتامبر در کلوب مطبوعاتی سوئیس (Press Club) برگزار می‌شود. نشست با درخواست "به رسمیت شناختن قتل زنان در عرصه بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی" برگزار می‌شود و کار سازماندهی آن از سوی جنبش زنان کورد مقیم اروپا (TJK-E) و سازماندهی جامعه مدنی برای صلح به انجام رسیده است.

نشست به شیوه‌ای رسمی در برنامه کاری ۴٨مین نشست سالانه حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است که در فاصله روزهای ١٣ سپتامبر تا ٨ اکتبر برگزار می‌شود.

در بیانیه‌ی منتشر شده در مورد نشست آمده است که در چهارچوب کمپین «١٠٠ دلیل» بیش از ٢٣۵ هزار جمع‌آوری شده است، سندیت آن‌ها مورد تأیید قرار گرفته است و نتایج آن در نشست مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

در بیانیه آمده است؛ "اعلام کرده بودیم که پس از دستیابی به اهداف اولیه در این کارزار، کمپین در خصوص مباحث عینی" ادامه خواهد یافت و در مورد اهداف و مطالبات کارزار می‌افزاید:

"یکی از اهداف اساسی کارزار ما، علاوه بر محاکمه دیکتاتور، درخواست به رسمیت شناختن فمنیساید به عنون نسل‌کشی در سطع بین‌المللی از سوی سازمان ملل و نهادهای مربوطه است.

در این چهارچوب توجه به وقایع عینی فیمنیساید (سیاست‌های قتل‌عام زنان) برملا شوند و برای محاکمه مجرمین اقدام صورت گیرد. آنچه که در عفرین از سوی دول ترک و مزدوران آن علیه زنان صورت می‌گیرد؛ قتل‌عام زنان، قتل رهبران زن، ملیتان‌ها و سیاستمداران زن در پاریس (سارا، روژبین، روناهی) به عنوان مسائل اساسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به همین دلیل در عرصه بین‌المللی اتحادیه حقوقدانان زن فعالیت نمایند."

در این نشست در مورد جرایم جنگ و پاکسازی اتنیکی که رژیم ترک در عفرین انجام داده است، آسیه عبدالله، عضو شورای رهبری کنگره ستار سخنرانی خواهد کرد.

معرفی کمپین و گام‌های بعدی از سوی ملکه یاشار، سخنگوی روابط بین‌المللی ت.ژ.ک- اروپا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در این نشست دو زن که توانسته بودند از دست رژیم ترک و مزدورانش نجات یابند، به صورت زنده در مورد مشاهدات خود سخن می‌گویند.