نوژین بریتان: همگرایی زنان دلگرم کننده است

نوژین بریتان عضو مجلس پژاک در برنامه کوردی راوین درباره تحولات مربوط به زنان سخن گفت.

نوژین بریتان عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با شرکت در برنامه راوین تلویزیون آرین به ارزیابی مبارزات زنان در کوردستان و ایران پرداخت. بریتان راهپیمایی و مطالبات زنان در ٨ مارس امسال را رادیکال‌تر از گذشته عنوان کرد و گفت اعتراضات شرق کوردستان گرچه نسبت به سال‌های گذشته قوی‌تر بود، اما به نسبت سایر بخش‌های کودستان کم و کاستی داشت. با این وجود در شرق کوردستان و مناطق دیگر ایران شاهد ترقی زنان بودیم.

عضو مجلس پژاک در این رابطه به نحوه برخورد دول منطقه از جمله ایران و ترکیه اشاره کرد که جلوی برگزاری اعتراضات روز جهانی زن ممنوعیت‌های قانونی اعمال کردند. اما مهم همبستگی و هم‌صدایی زنان بود که به شکلی شکوهمند در ٨ مارس جلوه پیدا کرد و یک روح تازه به مبارزات در برابر نظام مردسالاری بخشید.

او در عین حال به جلسه مشورتی زنان که اخیرا در شهر سلیمانیه جنوب کوردستان برگزار شد پرداخت و گفت در کنار هم جمع شدن زنانی با افکار و تعلقات حزبی متفاوت حول مسئله زن، با این باور که تمامی مسائل ریشه در مسأله زن دارد، دلگرم‌ کننده بود.

نوژین بریتان میزان فشارها و حملات علیه زنان تحت حاکمیت جنسیت‌زدەی ایران را طی سالی که گذشت در اوج خود عنوان کرد و گفت: "زنان مبارزه نادری انجام دادند. چه در زندان و چه در عرصەهای دیگر اجتماعی. از زنان کورد تا زنان آذربایجانی و بلوچ و غیره. حتی کم‌ اختیارترین زن که در بلوچستان بسر می‌برد و تحت فشار جنسیت‌پرستی، دین‌پرستی و حکومتی سلطه‌گر و نژادپرست قرار دارد، در اوج به حاشیه‌ رانده‌شدگی، ساکت نبود و به هر نوعی خود را نشان داد.

عضو مجلس پژاک تلاش‌های عملی زنان برای همگرایی را چشمگیر خواند و گفت: آنها برای مطالبات مشترکشان، برای واکنش به ظلم و فشار از سوی حکومت، برای زندانیان سیاسی و برای مخالفت با اعدام و پاسداری از شهیدان گردهم آمدند. چه شهید آبان، چه شهید پژاک یا کومله فرقی نداشت و زنان تمامی ملیت‌ها در داخل ایران برای بزرگداشت آنها دورهم بودند. شاید این اتفاق چندان رسانه‌ای نشد اما اینها گام‌هایی هستند که انقلاب می‌سازند. این نشان می‌دهد که پیشگامان واقعی انقلاب چه کسانی هستند.