پاژک: خالقان مبارزه برای آزادی زنان معیار موفقیت ما هستند

پاژک با بیان اینکه پرچم مبارزه فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» در دستان زنان برافراشته شده، زیربنای اساسی آزادی زنان و جامعه خواهد شد، گفت: ما همواره خالقان مبارزه برای آزادی زنان را معیار موفقیت خود خواهیم ساخت.

شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان زحمتکش بیانیه‌ای را در سایت https://pajk.org/  منتشر کرد.

بیانیه پاژک به شرح زیر است:

مبارزه برای آزادی زن بر اساس افکار و عقاید زنان با قیام، مبارزه و پیروزی گسترش یافت. زنانی که مبارزه را پیشاهنگی کردند، با ذهنیت مردسالار مبارزه کردند و خط‌مشی زندگی آزاد را پذیرفتند و در پایان آن زندگی مبارزه کردند. ما در شخص پدیدآورندگان روز  8 مارس، روز جهانی زنان زحمتکش و رهبران مبارزات آزادی زنان، رزا لوکزنبورگ، کلارا زتکین، سارا، اوین و راپرین‌-ها، یاد و خاطر همه زنانی که در خط‌مشی آزادی زنان جنگیده و مقاومت کردند را گرامی می‌داریم. 8 مارس روز مبارزه زنان را به رهبر آپو، زنان جهان و تمام بشریت تبریک می‌گوییم.

جنگ‌ها، دزدی‌ها و حملات به منظور تسلیم گرفتن ارده‌ی جامعه، همیشه علیه زنان انجام شده‌اند

ذهنیت مردسالار در شخص زن، سیاست نسل‌کشی و مستعمره‌سازی را بر جامعه تحمیل می‌کند. با ایدئولوژی مردسالاری، ابتدا شکستن اراده زن را در صدر اهدافش قرار داده است. برای انقیاد جامعه و تسلیم گرفتن اراده آن، همواره زنان را در جنگ و غارت و حملات وحشیانه خود مورد هدف قرار داد. نظام حاکم دولت-مرد بر اساس همین ایدئولوژی بنا شد و به بزرگترین دشمن زنان و جامعه تبدیل شد. همانطور که فرهنگ مردسالاری واپسگرا بر زنان و جامعه حاکم گردانده شد، فرهنگ جنگ، قتل، تجاوز، کشتار، بی‌اخلاقی و بی‌وجدانی توسعه یافت. در برابر نظام مردسالار و ایدئولوژی جنسیت‌گرای آن، زنان و جامعه با تخریبات بزرگی روبرو شدند. در برابر این سقوط بزرگ و ویرانگر، زنان همیشه مبارزه و مقاومت کردند. در عصر حاضر، نظام مدرنیته سرمایه‌داری، اکنون علیه مبارزات زنان و خیزش جامعه پیرامون زن وارد روندی تاریک شده است. زنان در دنیایی که نظام سرمایه‌داری بر آن مسلط شده است، در حال مبارزه تاریخی هستند.

برساخت جامعه آزاد، سیاسی و اخلاقی با مبارزه‌ای به پیشاهنگی زنان میسر است

در برابر نظام مدرنیته سرمایه‌داری و ذهنیت مردسالار، زنان و جامعه آزاد با توسعه دانش و اراده آزاد، با سازماندهی و بالا بردن مبارزه مشترک پیروز خواهند شد. برساخت جامعه آزاد، سیاسی و اخلاقی با مبارزه‌ای به پیشاهنگی زنان میسر است. این وظیفه و مسئولیت تاریخی بر دوش هر زنی است که جایگاه خود را در مبارزات مشترک دارد. با این آگاهی، زنان می‌توانند در مبارزه برای آزادی در برابر ذهنیت مرد-دولت پیروز گردند. مبارزه زنان، سازماندهی زنان و همبستگی امروز بیش از هر زمان دیگری امکان به دست آورده است. در سراسر جهان، زنان به پا خاستند و علیه بی‌عدالتی، علیه مردسالاری و نظام حاکم بر آن مبارزه می‌کنند. با پیشرفت بیداری زنان، جامعه نیز با آن بیدار می‌شود. در روژهلات کوردستان- ایران، خیزش اجتماعی به پیشاهنگی زنان که شش ماه پشت‌سر گذشته و ادامه دارد، همه زنان و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. این نیز نشان می‌دهد که هر چه اهمیت و تأثیر مبارزات زنان جهانی‌تر گردد، زنان به مبارزه برای آزادی نزدیک‌تر می‌شوند.

زنان آزادی‌شان را در پارادایم رهبری آپو می‌بینند

رهبر آپو پارادایم جامعه دموکراتیک، اکولوژیک و آزادیخواهی زنان را در شرایط سخت زندان امرالی توسعه داد. پارادایم و مبارزه برای آزادی زنان که امروز توسط رهبری ما ایجاد شده است بر زنان جهان و کل بشریت تأثیرگذار واقع گشت. مبارزه زنان کورد به لطف این اقدام بزرگ رهبر ما به زنان جهان و همه بشریت امید می‌دهد. زنان جهان آزادی خود و جهان را در پارادایم رهبر آپو می‌بینند. هر اندازه زحماتی که رهبری ما برای آزادی زنان صرف نموده‌اند پربارتر شده، پایه‌های انقلاب و جامعه زنان قوی‌تر گشته است.

زنان دیگر برای انقلاب بزرگ زن و بشریت مبارزه می‌کنند

در قرن بیست و یکم بشریت در مبارزه برای آزادی با پیشاهنگی، سازماندهی و همبستگی زنان پیروز خواهد شد. زنان و طبقه کارگر در قرون 19 و 20 برای حقوق ملی خود مبارزه کردند و بهای زیادی پرداختند. زنان با این مبارزه بسیاری از حقوق‌هایشان را به دست آوردند اما مشکلات زنان با کسب این حقوق حل نشد. تفاوت بزرگ مابین مبارزه در آن زمان و در قرن بیست و یکم اینست که اکنون دیگر زنان برای انقلاب بزرگ زن و بشریت مبارزه می‌کنند. بنابراین، نظام مردسالار امروز در عجز و درماندگی بزرگی در برابر ظهور زنان و جامعه قرار گرفته که مبتنی بر همین تفاوت است. مبارزات زنان به طور فزاینده‌ای خصلت جهانی خود را مشخص می‌کند. زنان برای جهانی آزاد و برابر مبارزه می‌کنند. زنان برای توسعه فرهنگ زندگی آزاد و فلسفه آن مبارزه می‌کنند.

پرچم مبارزه ژن، ژیان، ئازادی به بنیان اساسی آزادی زن و جامعه تبدیل خواهد شد

در قرن بیست و یکم، پرچم مبارزه با فلسفه "ژن، ژیان، ئازادی" در دستان زنان به اهتزاز درآمده است، قطعاً به بنیان اساسی آزادی زن و جامعه تبدیل خواهد شد. این دورانی که در آن زندگی می‌کنیم بیش از هر زمان دیگری به تحقق زندگی آزاد برای همه زنان جهان نزدیک است. ما به عنوان حزب آزادی زنان کوردستان، همواره خالقان مبارزه برای آزادی زن را معیار موفقیت مبارزه‌مان قرار خواهیم داد. در سال 2023 مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو و برای آزادی زنان را ارتقا خواهیم بخشید.

بر اساس این اندیشه و باور، از همه زنان می‌خواهیم که در مبارزات مشترک زنان جای خود را بگیرند. برای اینکه هر روز به روز مبارزه و آزادی مبدل گردد، انقلاب زنان اجتماعی و جهانی شود، باید مبارزه خود را گسترش دهیم، سازماندهی خود را تقویت کنیم و از دستاوردهای انقلاب زن صیانت بعمل آوریم.