پلتفرم دمکراتیک فراملیتی زنان: اتحاد و مبارزە یگانە رمز پیروزی است

"ما زنان چارەای جز سرلوحە قراردادن آزادی را در مطالبات خود نداریم و برای رسیدن بە این هدف والا احتیاج مبرم بە بازتعریف مردسالاری امروز و مدرن جهان سرمایە، مردسالاری محیط اطراف کە بسیار حرفەای، شبکەای، متشکل، بنیادگرا، نژادپرستانه، قومی و جنسیتی است داریم"

پلتفرم دمکراتیک فراملیتی زنان بە مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن بیانیه‌ای منتشر کرد. نسخه‌ای از بیانیه پلتفرم دمکراتیک فراملیتی زنان به خبرگزاری فرات ارسال شده است که به شرح ذیل است:

"با آغاز چهل و چهارمین سال حکومت بسیار مرتجع و برخاسته از زباله‌دان تاریخ اسلامی در ایران و همزمان واگذاری افغانستان توسط بانیان جنگ‌های امپریالیستی در جهان بە طالبان، سیستمی در اوج آپارتاید جنسی-جنسیتی و توحشی افسار گسیختە بر گردە‌ی معترضین، مبارزات زنان برابری طلب همزمان و با یک متدولوژی قد نمائی نمودە است. اما اعتراضات و مقاومت زنان در تقابل با این نیروی مخرب، در هر دو کشور همچنان با پویایی در تمامی لایەهای اجتماع و عرصەهای کاری و اعتراضات بە چشم می‌خورد.

مبارزات زنان با تاریخی نانوشتە و سرگذشتی مملو از فراز و نشیب از گذشتە تا بە امروز کە هر سال در تاریخ هشتم مارس مورد تحلیل و تجلیل قرار می‌گیرد، جشن گرفتە می‌شود، سمینارها و کنفرانس‌های بسیاری با شرکت سخنوران توانا در اقصی نقاط جهان برگزار و سپس تا سال بعد و برگزاری مراسم دیگری در این خصوص، بە فراموشی سپردە می‌شود. تاریخچۀ مبارزاتی زنان، روز ثبت آن و پیشکسوتان این جنبش از جملە مطالباتی است کە بە کرات در تمامی بیاننامەها و اطلاعیەها بازگو می‌گردد، گویی یادآوری مکرر این دستاورد بە مثابە بسندە نمودن بە آن بودە و صد و اندی سال پس از آن واقعە تاریخی، جشن باید گرفت و مغرور بود بە  ثبت روزی بە نام زن در روزشمار سیستمی کە پایەهای فلسفی‌اش بر ساحرە خواندن زن و "نیمۀ ناقص" مرد بودن بنا گشتە است. سیستمی کە در بطن خود و برای بقای سلطۀ خویش ضدیت می‌طلبد، تفرقە میان صفوف مبارزان ایجاد می‌نماید، ایجاد مرز فکری و جغرافیایی از حربەهای کارآمدش بودە و خالق خواستەهای کاذب در جنبش‌های مردمیست و متاسفانە امروز در سطح وسیعی این نحوۀ تفکر توانستە سایۀ شوم خود را بر پیکرۀ جنبش فمینیسم بیفکند. همانا یکی از نمونەهای بارز این ادعا تقلیل خواستەهای بارز جنبش بە حداقل، ایجاد گسل در میان صفوف مبارزان و تفکیک جنبش بر اصل جنسیت و البتە رفرمیسم گشتن آن در جهت تغییر مناسبات در تمامی ارکان مبارزە و جامعە می‌باشد. بخش قابل توجهی از جنبش زنان، امروز در اکثر موارد بە دنبال تغییری در جهت کسب شرایط مطلوب‌تر از درگاه صاحبان سرمایە است و دستاوردها و پیشرفتش را با مقیاس ذرە و میلیمتر باید سنجید.

ذهنیت مردسالاری سرمایه‌دار اکنون یک سیستم سیاسی قدرت‌گرای متشکل گشتە و سر زن را می‌برد، با بریدن سر زن‌ها سعی در عدم عروج طبقە کارگر و جنبش‌های مترقی زنان می‌نماید، آگاهانە و منسجم پیش می‌رود، گاهی با راسیسم متحد می‌شود و گاه بە اسلام سیاسی و بنیادگرایی مذهبی تکیە می‌کند، گاهی سکوی ناسیونالیسم قوم‌پرستی است و هر از چند گاهی منوط بە حفظ منافع خویش در دراز مدت خود را ناجی زنان در رسانەهای غول پیکر و سراسر دروغ خویش معرفی می‌نماید کە نمونە بارز آن جهنمی بە نام افغانستان و سپردن آن بە نیروی منفور و ضد بشری طالبان بود.

جهان امروز در شرایطی بە غایت حساس بە سر بردە و تمامی اتفاقات دال بر آبستن بودن بە تحولات عظیم و بین المللی می‌باشد. از اپیدمی نفس‌گیر کووید-۱۹ تا جنگ و اشغالگری اوکراین، جنگ جهانی سوم با مرکزیت در قلب خاورمیانە کە بیش از دو دهە از عمر قدرت‌نمایی صاحبان آن می‌گذرد تا تهدیدهای متعدد جنگ هستەای در روزهای اخیر، همگی سخن از تغییر سیستم و نظم نوین جهانی دارد کە در آن ما زنان متضررتر از پیش خواهیم بود. ستم بر زنان یا همان "جنس فرودست"، بە نفع سرمایه‌داری مردسالار بودە کە از آن بە عنوان کاربردی ایدئولوژیک و اقتصادی می‌توان نام برد.

ویرجینیا وولف در کتاب "اتاقی از آن خود" شاید همت بە آنی گماشت کە امروز بە طور محسوس در تمامی کرە خاکی مغلوب سیستم سرمایە شاهد آن هستیم. محیطی آرام برای اندیشیدن، جستن راه حل برون رفت از یوغ بردگی، اتحاد و مبارزە تمامی زنان کە البتە سیستم پول و سرمایە با توسل بە حربەهای متعدد و عدم دسترسی بە استقلال سیاسی، اقتصادی و تحت ستم نگە داشتن زنان تا بە امروز بە اهداف ضد بشری و ضد محیط زیست خود ادامە دهد چرا کە مناسبات نابرابر اقتصادی و اجتماعی مردسالاری را باز تولید نمودە و حائلیست در جهت عدم تامین ابراز وجود سیاسی زن، این نصف نادیدە انگاشتە شدۀ جهان.

تاریخچە هشت مارس کسب نوعی برابری بود کە امروزە متاسفانە در بسیاری جاها بە برگزاری جشن و انجام مناسکی با رنگ و بوئی بورژوازی بدل گشتە است. ما زنان چارەای جز سرلوحە قرار دادن آزادی را در مطالبات خود نداریم و برای رسیدن بە این هدف والا احتیاج مبرم بە بازتعریف مردسالاری امروز و مدرن جهان سرمایە، مردسالاری محیط اطراف خود کە بسیار حرفەای، شبکەای، متشکل، بنیادگرا، نژادپرستانه، قومی و جنسیتی است داریم. همچنین اتحاد، آگاهی و خودآفرینی از ضروریات این جنبش بودە و ارادەای پولادین و روحیەای عصیان‌گر را می‌طلبد.

امسال اما در حالی بە پیشواز این روز تاریخی می‌رویم کە جنبش آزادیخواهی زنان مبارز در روژاوا و پیکارگران آزادیخواه قریب یک سال است با اعلام صد دلیل دال بر آزار زنان از بیست و پنجم نوامبر ۲۰۲۱، روز مبارزە علیه خشونت بر زنان تا هشتم مارس، کە دقیقا صد روز می‌باشد روحی تازە در مبارزات زنان دمیدند. عصیان خود را با هدف قرار دادن تقویم پول و سرمایە نشان دادە و دو روز ملقب بە زن را بە صد روز ارتقا دادند. حرکتی کە شاید بە جرات می‌توان گفت در سنخ خود بی‌همتا بود. جنبشی کە مرزها را درنوردیدە و پرچمدار تغییر است، از اتحاد تمامی آزادیخواهان سخن می‌راند و برای پیشبرد آن در عرصە تئوری و عملی گام‌های بزرگی برداشتە است و دارای کارنامەای پر افتخار می‌باشد. جنبشی کە توانستە اتحاد و همخوانی را بە زیرمجموعەای از خواست زنان از خاورمیانە تا آمریکای لاتین تبدیل نمودە، درد مشترک را بدون در نظر گرفتن مرز و نژاد هدف قرار دادە و فریاد زند. جنبشی کە جامعە انسانی را دعوت بە خودآگاهی نمودە با بهرەوری از دادەهای تاریخی و پژوهش‌های جامعەشناختی تاثیر قوانین مردسالار را از اولین زیگورادها در پنج هزار سال پیش تا بە امروز در تمامی کنیسە، مسجد، کلیسا و سازمان‌های مدعی حقوق بشر و آزادی و برابری یکی پس از دیگری مورد بحث قرار دادە و بە درستی راه مبارزە را برای کسانی کە قلبشان در گرو آزادی می‌تپد بیش از هر زمان دیگری هموار نمودە است.

پلتفرم دمکراتیک فراملیتی زنان تمام مبارزینی را کە خواهان برچیدە شدن آپارتاید جنسی، استثمار انسان از انسان و انسان بر طبیعت، ستم ملی و طبقاتی، تحقیر و تعصب نژادی و دینی، جهل و خرافە کە البتە همگی ریشە در مسائل اقتصادی و قدرت طلبی داشتە و نهادهای گوناگونی آنها را نمایندگی و از آن دفاع می‌نمایند را بە کارزار مبارزە فرا می‌خواند. همزمان روز زن، روز پیکار با بایدها و نبایدها را بە تمامی آزادیخواهان و آزاد اندیشان جهان، احزاب چپ و سوسیالیست، تشکل‌های زنان، کارگری، مدنی، دانشجویی، فعالین محیط زیست، مادران مبارز و بالاخص مبارزان دربندی کە زندان را بە کارزار مقاومت و استقامت تبدیل نمودە و بە ندای آزادی بدل گشتەاند یادآور نمودە و در جهت آزادی، برابری و زندگی بهتر همگان مبارزەای رادیکال با مشارکت مستقیم زنان در تمامی لایەها و ارکان آن فرا می‌خواند.

اتحاد و مبارزە یگانە رمز پیروزی است.

زنده باد همبستگی بین‌المللی زنان

پلاتفرم دمکراتیک فراملیتی زنان

۰۲/۰۳/۲۰۲۲ "