پلیس ترکیه مادران آشتی کوردستان را با خشونت بازداشت کرد

مادران آشتی با تجمع مقابل دلمه باغچه خواستند ترکیه با توقف خونریزی‌ها، راه مذاکره و روش‌های متمدنانه را در پیش بگیرد.

یکم سپتامبر در ترکیه روز صلح نامگذاری شده است. به این مناسبت گروهی از مادران آشتی کوردستان تجمعی مقابل کاخ نخست‌وزیری دلمه باغچه در استانبول برگزار کردند و خواستار پایان جنگ شدند. پلیس ترکیه اما این مادران را با توسل به زور دستگیر کرد.

دلمه باغچه کاخی بود که چند سال پیش دولتمردان ترکیه با نمایندگان خلق کورد، یک قرارداد فرایند صلح امضا کردند. قرار بود مسأله کورد از طریق گفتگوی سیاسی و قبول حقوق کوردها حل شود، اما اردوغان میز مذاکرات را واژگون کرد و سیاست جنگ را روی میز گذاشت.

مادران آشتی با تجمع مقابل دلمه باغچه خواستند ترکیه با توقف خونریزی‌ها، راه مذاکره و روش‌های متمدنانه را در پیش بگیرد.

یکی از مادران آشتی بنام آکمه کسکین در سخنانی گفت: "ما مادران طرفدار صلح هستیم و از هر مادری انتظار حمایت داریم. صلح‌خواهی ما علیرغم یکصد سال کشتار و خشونت است. ما مادران، دلمان برای همه می‌سوزد و نمی‌خواهیم هیچ خونی از هیچ طرفی ریخته شود. مسأله کورد با جنگ حل نمی‌شود، این را همه باید بدانند."

پیام‌ مادران آشتی کوردستان در حالی بود که پلیس از آنها می‌خواست متفرق شوند. وقتی مادران بر تحصن خود پافشاری کردند، مأموران پلیس آنها را روی زمین دنبال خود کشیدند. دستکم سه مادر به اسامی بدیعه، زلیخا و شوکران در تحصن عصر دیروز مقابل کاخ دلمه باغچه دستگیر شدند.