قانون دیگری علیه زنان در افغانستان تصویب شد

در افغانستان محدودیت‌ها و فشارها بر زنان روز به روز بیشتر می‌شود. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان قانون «ممنوعیت صدایی که جامعه بشنوند» را علیه زنان تطبیق کرد.

رژیم طالبان در افغانستان یک سری محدودیت‌های دیگر را برای «صحبت کردن با صدایی که در انظار عمومی شنیده می‌شود» اتخاذ کرده است. قوانین جدید به طور کامل زنان را از نشان دادن صورت خود در خارج از خانه منع می‌کند. در قانون جدید، صدای زنان «غیراخلاقی» توصیف شده است. در این قانون آمده است: «زن هنگام خروج از خانه باید صدا و صورت و بدن خود را بپوشاند.» این قوانین از سال ۲۰۲۲ طی احکامی در کشور اجرا شد اما با قانون اخیر رسمیت یافت.

موارد این قانون بدین شرح است: «زن باید صورت خود را بپوشاند تا مرتکب گناه نشود، صدای زن حرام است و نباید در انظار عمومی شنیده شود. صدای بلند زن نباید در فضای عمومی و خانه، هنگام آواز خواندن و حتی مطالعه کتاب شنیده شود. لباس زنان نازک، کوتاه و تنگ نباشد. زنان بدن و صورت خود را از مردانی که فامیل نسبی و سببی نیستند پنهان کنند. نگاه کردن به بدن و صورت زنان و نگاه به مردان نیز ممنوع است.»

همچنین برای مردان هم کوتاه کردن موها به گونه‌ای که خلاف شرع باشد ممنوع است. طالبان همچنین تراشیدن یا اصلاح ریش توسط آرایشگران را منع کردند. قوانین جدید مردان را ملزم می‌کند که ریش خود را به اندازه بازو بلند کرده و استفاده از کراوات ممنوع است. همچنین قانون استفاده زنان از تاکسی به تنهایی و نشستن در کنار مردان را منع کرده است. این قانون ممنوعیت دیگری را نیز تصویب کرده است. بر این اساس، کشیدن تصویر پرنده و حیوانات ممنوع است.

همچنین خرید و فروش مجسمه‌های انواع موجودات زنده ممنوع شد. افرادی که این قوانین را نقض کنند تا سه روز بازداشت می‌شوند. این قانون که توسط هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان امضا شده است، هنوز اجرایی نشده است.