قطعنامه کنفرانس مجلس زنان شمال و شرق سوریه

کنفرانسی که برای سنجش میزان "رنج و آزار" و در عین حال "مقاومت و ایستادگی" زنان سوری در برابر اشغالگری ترکیه برگزار شد با یک قطعنامه بکار خود پایان داد.

نالیه محمود سخنگوی کنفرانس مجلس زنان شمال و شرق سوریه طی قرائت متن قطعنامه کنفرانس تأکید کرد مناطق آنها طی سال‌های اخیر مورد هجوم وحشیانه حکومت ترکیه و تبهکاران آن بوده‌اند که تاکنون موجب شهادت ده‌ها هزار نفر و بر جاماندن صدها هزار قربانی شده است.

او گفت گروه‌های مسلح مزدور با تسلیحات و حمایت‌های مالی ترکیه دست به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت زده‌اند. اقداماتی از قبیل تحمیل کوچ اجباری، کشتار جمعی غیرنظامیان حتی کودکان و زنان، غارت و تجاوز و انواع اقدامات غیر انسانی دیگر مانند پاکسازی نژادی و تغییر بافت بومی مناطق.

نالیه محمود به حملات هوایی ماه‌های اخیر ترکیه از جمله به زهرا برکال و هبون ملا خلیل، سعاد الحرماس و هند الخضر اشاره کرد و گفت این نشان می‌دهد که حکومت ترکیه به دنبال شکاندن اراده ما است.

قطعنامه کنفرانس مجلس زنان شمال و شرق سوریه از جامعه جهانی می‌خواهد موارد نقض معاهدات بین‌الملی توسط ترکیه در سوریه را مستند کند. این قطعنامه بر لزوم بازگشت ساکنین مناطق اشغالی شمال سوریه به سکونتگاه واقعی خود تأکید کرده و می‌گوید نیروهای اشغالگر باید مجازات و اخراج شوند.

این کنفرانس همچنین حل بحران سوریه را توسط خود سوری‌ها ممکن دانسته است.