راهپیمایان 8 مارس در قامشلو: زنان، زندگی، آزادی!

راهپیمایی‌های 8 مارس در مراکز وابسته به کانتون قامشلو برگزار شد.

به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان زحمتکش راهپیمایی‌هایی در قامیشلو برگزار شد. هزاران نفر از جمله صدها زن کورد، عرب، آشوری و ارمنی با لباس‌های ملی خود و همچنین سازمان‌های غیرمدنی و نمایندگان شمال و شرق سوریه به میدان‌ها آمدند.

در راهپیمایی شهر قامشلو که از میدان سیاهی آغاز شد، پوسترهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، کنگره استار و پرچم‌هایی که روی آنها نوشته شده بود "ژن، ژیان، ئازادی" به اهتزاز درآورده شدند.

این راهپیمایی در ورزشگاه شهدای 12 مارس متوقف و به تجمع تبدیل شد. بریوان خالد، رئیس مشترک شورای خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، 8 مارس را به زنان تبریک گفت و قیام‌های جاری در روژهلات کوردستان را درود گفت.

خالد با بیان اینکه جشن 8 مارس امسال به دلیل زلزله 6 فوریه متفاوت بود، گفت: این بدان معنا نیست که دست از مبارزه برداریم، بلکه هر روز انقلاب خود را به 8 مارس مبدل خواهیم کرد.

خالد با تاکید بر اینکه چنانچه زنان پیشاهنگی انقلاب روژاوا-شمال و شرق سوریه را برعهده دارند، در عین حال از دستاوردهای خود در برابر حملات نسل‌کشی قدرت‌های سرمایه‌داری محافظت خواهند کرد، گفت: «هیچکس نمی‌تواند اراده زنان شمال و شرق سوریه را بشکند. ما با هم با حفظ جامعه‌شناسی آزادی زنان پیرو راه شهدای خود خواهیم بود.

خالد با اشاره به اینکه انقلاب 19 ژوئیه و دستاوردهای انقلاب جدید محفوظ خواهد ماند، گفت: چهار بخش کوردستان را متحد خواهیم کرد.

عضو جنبش کمونیست زنان انقلابی میزگین عربو اظهار داشت که انقلاب زنان در شمال و شرق سوریه امید آزادی برای همه زنان جهان است.

میزگین عربو روز همه زنان رزمنده در کوه‌های آزادی را تبریک گفت.

نورا هنه، عضو کمیته اجرایی حزب وحدت سریانی با اشاره به اینکه زنان هنگام بالا بردن نان و گل مورد هدف اسلحه و خشونت قرار می‌گیرند، گفت: سیستم ذهنیت اقتدارگرا و سرکوبگر زنان را برای خودشان خطرناک می‌بیند. استفاده از ظلم و خشونت علیه زنان در افغانستان، ترکیه، ایران و سوریه و هدف قرار دادن فرماندهان و پیشاهنگان زن بارزترین مصداق آن است.

عاموده

جمعیتی که در میدان شهید جهاد در عاموده تجمع کردند، پرچم‌ها و بنرهایی با مضمون «با ژن، ژیان، ئازادی به سوی انقلاب زنان» و همچنین تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را حمل کردند. زنان شروع به راهپیمایی در خیابان‌های شهرک کردند و در طول راه بی‌وقفه شعارهای «ژن، ژیان، ئازادی» و «زنده باد مقاومت زنان» را سر دادند.

این راهپیمایی در میدان زنان در شرق شهرک به تجمع تبدیل شد. پس از لحظه‌ای سکوت به منظور گرامیداشت یاد شهدای راه آزادی، شاها خلیل، یکی از اعضای هماهنگی کنگره استار قامشلو، سخنرانی کوتاهی کرد و گفت: سیاست و سلاح‌های نظام‌های ظالمانه نمی‌تواند جلوی مبارزات زنان را بگیرد. انقلاب «ژن، ژیان، ئازادی» دیگر علیه ظلم در سراسر جهان گسترش یافت. این امر در سایه‌ی اندیشه‌های رهبر اوجالان و فداکاری سارا، بیریتان، زیلان، آرین و بارین-ها محقق شد.

چل‌آخا

در چل‌آخا، صدها نفر از اهالی، اعضای نهادهای مدنی و نظامی، ریش‌سفیدان در میدان شهید ماحسون تجمع کردند و به سمت خیابان‌های اصلی راهپیمایی کردند.

جمعیتی که منطقه را دور زدند و دوباره به میدان شهید ماحسون رسیدند در اینجا بیانیه کوتاهی دادند. سیهام داوود، دبیرکل حزب آینده سوریه، گفت که 8 مارس تاریخ مبارزه و مقاومت در برابر رژیم‌های مستبدی است که نقش زنان را نادیده می‌گیرند.

سیهام داود فداکاری‌های همه زنان جهان و نقشی که در مبارزه برای عدالت و آزادی ایفا کرده‌اند، را درود گفت.

تربی‌سپی

صدها نفر در ترب‌سپی تجمع کردند و راهپیمایی را از مقابل مرکز کنگره استار آغاز کردند. راهپیمایان همراه با در دست گرفتن عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و افراشتن پرچم‌های کنگره استار در طول راه شعار سر می‌دادند.

هنگامیکه راهپیمایان به مقابل مرکز جنبش انقلابی سوریه در تربی‌سپی رسیدند، در اینجا بیانیه‌هایی ارائه کردند. زینب محمد یکی از اعضای مدیریت کنگره استار هشتم مارس زنان را تبریک گفت و به مبارزات زنان شمال و شرق سوریه و کوردستان درود فرستاد.

زینب محمد با بیان اینکه شعار «ژن، ژیان، ئازادی» شعار همه زنانی شده است که مرزهای خاورمیانه را درنوردیده و با برده‌داری و ظلم مبارزه می‌کنند، تاکید کرد: مبارزه ادامه خواهد داشت و زنان به تمام حقوق خود دست خواهند یافت.

گرکی لگی

جمعیت حاضر در میدان شهید خبات عکس شهدا و پیشاهنگان مبارز شمال و شرق سوریه را حمل کردند.

جمعیت که در خیابانهای اصلی شهرک راهپیمایی می‌کردند، شعارهای «ژن، ژیان، ئازادی» سر داده و پس از رسیدن به مرکز شهرک بیانیه‌ای دادند.

امینه عمر، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک (م.س.د) 8 مارس را به همه زنان تبریک گفت و بیان کرد که امروز معانی زیادی را در بر دارد.

امینه عمر خاطرنشان کرد که زنان در سرتاسر جهان همچنان برای عدالت و آزادی با شعار "ژن، ژیان، ئازادی" مبارزه می‌کنند.

دیریک

صدها زن از مناطق دیریک، کوچر و بَرآو در میدان آزادی گرد هم آمدند تا در راهپیمایی 8 مارس شرکت کنند. زنانی که با شعار «ژن، ژیان، ئازادی» راهپیمایی کردند پرچم‌های ستاره کنگرا را نیز به اهتزاز درآوردند.

راهپیمایان که به جلوی مرکز کنگره استار رسیدند، در اینجا سخنرانی کردند. روکن احمد، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک سخنرانی کرد و 8 مارس را به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، گریلاهای آزادی و همه زنان تبریک گفت.

روکن احمد با بیان اینکه همه روزها باید روز آزادی زن باشد، گفت: برای آزادی همه زنان ابتدا باید زنان در جامعه را سازماندهی کرد و برای اینکه بتواند از برده‌داری رهایی یابد بایستی آنها را آگاه سازیم. هزاران زن در شمال و شرق سوریه شعار "ژن، ژیان، ئازادی" را سر می‌دهند. این شعار با اراده، آزادی و برابری ارتباط دارد، همه زنان کوردستان این شعار را مبنا قرار می‌دهند. زیرا بدون آزادی زنان، جامعه نمی‌تواند آزاد گردد.

تل‌کوچر

جمعیتی ده‌ها نفری در پارک رهبر عبدالله اوجالان تجمع کردند و از مقابل ساختمان شهرداری تیل کوچر دست به راهپمیایی زدند.

جمعیت شعارهایی در چارچوب درود گفتن به مقاومت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و همه زنان، سر دادند. شهروندانی که با عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پرچم‌های ستاره کونگرا که در دست داشتند، به جلوی ساختمان شهرداری رسیدند و در اینجا تجمع کوچکی برگزار کردند.

امل الجلود، یکی از اعضای اداره برق تل‌کوچر، که در این تجمع سخنرانی کرد، 8 مارس را به زنان سراسر جهان تبریک گفت و توجه را به انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در امرالی جلب کرد.

خادا الشبلی عضو کنگره استار در تل‌کوچر یاد همه شهدای آزادی را که جان خود را برای آزادی زنان فدا کرده‌اند، گرامی داشت و روز 8 مارس را به همه زنان و شهدا را تبریک گفت.

تل‌حمیص

صدها نفر از جمله اعضای احزاب سیاسی و سازمان‌های مدنی در مقابل مرکز کنگره استار در تل‌حمیص تجمع کردند و با در دست گرفتن عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و باز کردن بنرهایی با مضمون "ژن، ژیان، ئازادی" راهپیمایی کردند. پس از رسیدن به چهارراه صوامی، در اینجا بیانیه‌ای دادند.

پروین یوسف، عضو شورای اجرایی حزب اتحاد دموکراتیک به نمایندگی از جمع، 8 مارس را به همه زنان و مبارزان یگان‌های دفاع زن در منطقه تبریک گفت. پروین یوسف در سخنانی با اشاره به تاریخچه مقاومت زنان گفت که آنان راه شهدایی را که برای رهایی زنان از نظام مردسالار تلاش کرده‌اند را ادامه خواهند داد.

پروین یوسف در پایان با درود بر وحدت زنان منطقه گفت: زنان کورد، عرب و آشوری از مقاومت روژهلات کوردستان حمایت کردند.

تل‌براک

راهپیمایی از تقاطع فرن (نانوایی) در تل‌براک آغاز شد. صدها نفر از شرکت‌کنندگان که به چهارراه شهدا رسیدند در اینجا تجمع کردند.

زهرا سمو، یکی از اعضای شورای زنان حزب اتحاد دموکراتیک در قامشلو، که در اینجا سخنرانی کرد، گفت: زنان در برابر انواع ظلم و ستم مقاومت کرده و مبارزه می‌کنند. ما در مقابل هر نظامی که زنان را بی‌ارزش می‌کند، خواهیم ایستاد. ما به ویژه در مقابل دولت اشغالگر ترکیه خواهیم ایستاد که زنانی را که در آزادسازی مناطق ما نقش پیشاهنگی بازی کردند، هدف قرار می‌دهد.